Co nowego

Stacja SKM Gdynia Główna oddana do remontu

Jako pierwszy zostanie poddany modernizacji peron i tor 502 w stronę Gdańska. Fot. Paweł Kukla

Jako pierwszy zostanie poddany modernizacji peron i tor 502 w stronę Gdańska. Fot. Paweł Kukla

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście przekazała wykonawcy plac budowy na stacji Gdynia Główna, przeznaczonej do modernizacji. Prace ruszą w piątek, 22 lipca a ich pierwsza faza potrwa do 24 sierpnia. W tym czasie pociągi w obu kierunkach będą jeździły wahadłowo po jednym torze.

Modernizacja stacji SKM Gdynia Główna potrwa około 9 miesięcy. W pierwszej kolejności wyremontowany zostanie peron i wymienione tory, w drugiej Dworzec Podmiejski. Koniec prac zaplanowano na marzec 2023 roku. W tym czasie wybudowane zostanie także centrum monitoringu oraz zamontowany nowy System Informacji Pasażerskiej i monitoring na linii 250 SKM (Rumia Janowo - Gdańsk Śródmieście).

Prace przygotowawcze potrwają do 21 lipca. Roboty właściwe wystartują w piątek, 22 lipca. Wtedy to zostanie zamknięty tor 502 w stronę Gdańska i rozpocznie się wymiana szyn oraz prace przy krawędzi peronu – m.in. wymiana płyt krawędziowych, nawierzchni peronowej, wykonanie ścieżek prowadzenia. Ten etap zakończy się 7 sierpnia.

Kolejnego dnia, 8 sierpnia nastąpi zamiana stron w pracach na peronie – zamknięty zostanie tor 501 w stronę Wejherowa / Lęborka. Tę stronę peronu czeka ten sam zakres robót, które powinny zakończyć się 24 sierpnia.

- W czasie zamknięć poszczególnych torów pociągi jadące w obu kierunkach będą jeździły wahadłowo i zatrzymywały się tylko z jednej strony peronu! W ten właśnie sposób ruch pociągów prowadzony jest przy modernizowanym peronie SKM Gdynia Orłowo – wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście.


Zabytkowy Dworzec Podmiejski SKM Gdynia Główna. Fot. Paweł Kukla
Zabytkowy Dworzec Podmiejski SKM Gdynia Główna zostanie odrestaurowany. Fot. Paweł Kukla
Po letniej modernizacji peronu czeka nas od jesieni remont zabytkowego budynku Dworca Podmiejskiego, któremu wykonawca ma przywrócić urok sprzed lat. Wybudowany w 1959 roku według projektu Wacława Tomaszewskiego dworzec łączy styl klasycystyczny, art déco i modernizm. O zakresie prac pod okiem konserwatora zabytków z racji wpisania w 2009 roku budynku do rejestru zabytków pisaliśmy w artykule z marca ub. r. 

- W pierwszej fazie prac w budynku Dworca Podmiejskiego teren budowy zostanie wygrodzony w taki sposób, żeby możliwe było przemieszczanie się pasażerów i był zapewniony dostęp do kas i Działu Obsługi Posprzedażowej. W dalszym etapie – 4. kwartał tego roku, budynek Dworca Podmiejskiego zostanie całkowicie zamknięty. Obsługa Pasażerów (kasy, reklamacje itp.) zostanie przeniesiona do tymczasowego dworca kontenerowego – informuje rzecznik SKM.

W zależności od postępu prac drogi dojścia na peron będą się zmieniać. Dostanie się na niego będzie możliwe:

  • albo przez budynek Dworca Głównego i pochylnię,
  • albo przez budynek Dworca Podmiejskiego i schody lub windę.


Wykonawcę modernizacji w formule „zaprojektuj i wybuduj” - konsorcjum T4B i Maxto Technology wyłoniono w lutym 2021 roku. Wykonawca miał 14 miesięcy na prace projektowe, które zostały ukończone, dlatego teraz może rozpocząć prace remontowe. Koszt modernizacji to 62 mln zł.

  • ikonaOpublikowano: 19.07.2022 11:45
  • ikona

    Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 19.07.2022 15:59
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Zobacz także

Najnowsze