Od sierpnia prom Stena Nordica, który pływa z Gdyni do szwedzkiej Karlskrony, zużywa mniej paliwa i tym samym emituje mniej dwutlenku węgla. Wszystko dzięki zainstalowanemu na statku modułowi sztucznej inteligencji „Stena Fuel Pilot”. To ósma jednostka we flocie Stena Line, która korzysta z takich usprawnień. „Stena Fuel Pilot” to moduł sztucznej inteligencji, który wspiera kapitanów w energooszczędnym operowaniu statkiem. Powstał on we współpracy między działem technicznym Stena Line, a właśnie doświadczonymi kapitanami. Dzięki modułowi kierujący jednostką są w stanie zaplanować rejs w efektywny energetycznie sposób. Urządzenie bierze pod uwagę warunki pogodowe, prądy morskie, stan wody, fale, wiatr, głębokość czy specyfikację statku. Wybór optymalnego sposobu prowadzenia statku pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, a co za tym idzie - emisję dwutlenku węgla do atmosfery. - Pracujemy nad zmniejszeniem zużycia paliwa i emisji na naszych obecnych jednostkach, w tym samym czasie skupiając się też nad paliwami alternatywnymi, technologiami jutra i modernizacją floty. Użycie modułu Stena Fuel Pilot to doskonały przykład tego, jak łączymy nowoczesną technologię sztucznej inteligencji z ogromnymi kompetencjami nautycznymi, jakie posiadają nasi oficerowie nawigacyjni. Celem jest zmniejszenie naszego wpływu na środowisko - mówi Erik Lewenhaupt, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Stena Line. fot. Stena LineOd sierpnia w moduł sztucznej inteligencji wyposażona jest Stena Nordica – prom, który na co dzień obsługuje trasę między Gdynią a Karlskroną. To ósmy statek we flocie Stena Lina, który korzysta ze Stena Fuel Pilot. Wcześniej zainstalowano go m.in. na statkach kursujących ze Szwecji do Rostocku czy łotewskiego Ventspils.Stena Line, którego trzy promy - Stena Nordica, Stena Spirit i Stena Vision – kursują między Gdynia a Karlskroną, ma szeroko zakrojony plan, w myśl którego jej usługi mają stać się bardziej przyjazne środowisku. Do 2030 roku przewoźnik chce zredukować emisję CO2 wśród swojej floty do 30%. Z do roku 2050 planowana jest całkowita rezygnacja z wykorzystywania nieodnawialnych źródeł energii. Oprócz zastosowania nowych technologii, takich jak opisywany moduł sztucznej inteligencji, firma wprowadzi na wody nowe, energooszczędne statki i zainwestuje w elektryfikację żeglugi oraz w paliwa alternatywne, takie jak metanol i wodór. Opublikowano: 15.09.2021 11:30 Autor: Paweł Kukla (p.kukla@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 15.09.2021 15:57 Zmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl