olska prapremiera 25 marca 2006Teatr Muzyczny w Gdyni godz. 19.30"Moscoviada" to historia jednego dnia z życia literata o zagadkowym jak na ukraińskiego poetę imieniu Otto von F. w Moskwie. Niezwykła mieszanka kilku stylów prozatorskich: "czarnego realizmu", thrillera, parodii love story, antyutopii i pamfletu politycznego. Ukraińska "mała apokalipsa". "Moscoviada" to także jedna z najważniejszych powieści o rozpadzie imperium sowieckiego i konsekwencjach tego rozpadu dla narodów znajdujących się w orbicie wpływów Związku Radzieckiego. Będzie to druga realizacja grupy Teatru 43 Kwietnia, który 2003 roku przygotował już projekt polsko - niemiecki na postawie "Pamiętnika wariata" Mikołaja Gogola, w ramach którego jedenastu twórców z różnych środowisk i poetyk teatralnych pracowało nad przedstawieniem o niezwykłej literacko-muzycznej formie. Spektakl miał wieloraką konstrukcję - składały się na nią elementy monodramu, pantomimy, tradycyjnego aktorstwa, opery, teatru plastycznego i muzycznego. Ten swoisty "mimodram" był czymś zupełnie świeżym, nową jakością w trójmiejskim teatrze. Twórcą pomysłodawcą i reżyserem spektaklu był Dzidek Starczynowski - reżyser, aktor i choreograf, zamieszkały od kilkunastu lat w Berlinie. Spektakl "Moscoviada" wpisany jest w kalendarz obchodów Roku Polsko - Niemieckiego oraz uroczystości Roku Ukrainy w Polsce. Reżyseria: Dzidek Starczynowski (Niemcy)Scenariusz: Dzidek Starczynowski, Marek Gajdziński (Polska)Scenografia i kostiumy: Andre Putzmann (Niemcy)Choreografia: Dzidek StarczynowskiMuzyka: Robert Kanaan (Polska)Obsada:Otto - Joachim Lamża Otto - Taras Kiszczun (Ukraina)Gala - Oksana Hrynko (Ukraina)Adriana GóralskaAndrzej PieczyńskiMichał LewandowskiArek MilkePaweł Klowan Spektakle :Teatr Muzyczny Scena Malarnia Gdynia pl. Grunwaldzki 1Kasa czynna: pon.: 9 - 15; wt. - pt. 9 -19 oraz 2 godz. przed spektaklem Rezerwacja Tel. 058-661 60 00; 621 60 2425 marca godz. 19.30 premiera26 marca godz. 19.3031 marca godz. 19.30Bilety: 30zł (normalny) zniżki: dla młodzieży 40%, dla emerytów 50%Jurij Andruchowycz - (ur. 1960, Stanisławów) - poeta, prozaik, tłumacz eseista. "Patriarcha" grupy literackiej Bu-Ba-Bu, za sprawą której doszło do odrodzenia w literaturze ukraińskiej tradycji karnawałowej i bufonadowej. Debiutował w prasie literackiej w 1982 roku. Z doświadczeń służby wojskowej (1983-84) zrodził się cykl siedmiu "wojskowych" opowiadań, jak również scenariusz Marsz dla anioła, według którego powstał film Andrija Donczyka Głód tlenowy (1991). Wydał m.in. zbiory wierszy: Niebo i place (1985), Śródmieście (1989), Egzotyczne ptaki i rośliny (1991), Egzotyczne ptaki i rośliny z dodatkiem "Indii" (2002). Autor głośnych powieści: Rekreacje (1992), Moscoviada (1993), Perwersja (1996), Dwanaście kręgów (2003). Jest redaktorem naczelnym środkowoeuropejskiego pisma internetowego "Potiah 76". Twórczość Andruchowycza wywiera istotny wpływ na kształt współczesnej literatury ukraińskiej, z jego nazwiskiem związane jest też nieoczekiwane zainteresowanie, jakie zaczęła ona budzić na Zachodzie. W Polsce wyszły jego powieści Rekreacje (1994), Moscoviada (2000), Perwersja (2003), wybór esejów Erz-Herz-Perc (1996), Moja Europa. Dwa eseje o Europie zwanej Środkową (2000) -książka, której współautorem jest Andrzej Stasiuk oraz Ostatnie terytorium. Eseje o Ukrainie (2002). Dzidek Starczynowski - reżyser i choreograf, w 1965 roku rozpoczął swoją karierę jako uczeń, a później solista w legendarnym Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. Po 10 latach założył wraz z innym solistami z zespołu Tomaszewskiego własny zespół pantomimy pod nazwa "Scena Mimów" przy Operze Kameralnej w Warszawie. W tym czasie osiągają znaczne sukcesy, głownie w USA, prezentują swój autorski program w La Mama Theater na Brodway'u w Nowym Jorku, w Body Politic Theater w Chicago oraz Internatinal Press Club w Waszyngtonie. Od 1982 kontynuuje swoją karierę w Berlinie, gdzie na początku wiąże się z Transform Theater. W 1988 swoją inscenizacją "Don Quijote" daje podwaliny Theater am Ufer i Teatrowi Kreatur w Berlinie, jednego z bardziej znanych offowych teatrów w Niemczech. W 2000 inscenizuje "Tagebuch eines Wahnsinnigen" ("Pamiętnik wariata"), który później pojawi się w polskiej wersji. Pracuje jako aktor i choreograf w Berliner Ensamble oraz Teatrze Miejskim w Bielefeld, równolegle pracując jako pedagog ruchu scenicznego w szkołach teatralnych. Andre Putzmann - scenograf, w 1984 rozpoczął naukę malarstwa u scenografa i malarza Andrzeja Worona w Berlinie. Krótko potem zostaje asystentem Worona w Theater am Ufer w Berlinie. Od 1988 pracuje jako wolny malarz i scenograf. W latach 1990-1999 był członkiem zespołu Teatru Kreatur Worona w Berlinie, gdzie pracował jako twórca lalek, masek, rekwizytów oraz jako projektant plakatów. W latach 2000-2004 współpracował z Dzidkiem Starczynowskim (scenograf spektaklu "Pamiętnik wariata" M. Gogola). W 2005 wykonał scenografię do "Białego małżeństwa" oraz "Błazna i zakonnicy" Witkacego dla Teatru Studio w Berlinie. Współpracował również z Europejskim Instytutem Teatralnym, na użytek którego zaprojektował scenografię do spektaklu "Niebezpieczne związki" Ch. Hamptena/ H. Müllera. Był również związany z Centrum Młodzieżowym PUMPE w Berlinie. Ma na swoim koncie liczne wystawy jako malarz. Tworzy i mieszka w Berlinie. Robert Kanaan - kompozytor, muzyk, od lat piszący muzykę dla teatru. Uznany przez "Rzeczpospolitą" za autora najlepszej muzyki w sezonie scenicznym w Polsce, laureat "Tygodnia Młodej Sztuki" w Poznaniu. Znany z radia, częsty gość Jerzego Kordowicza i "Trójki Pod Księżycem". Perfekcjonista, wciąż poszukujący nowych form wyrazu dla swych kompozycji, wykorzystuje także sprzęt elektroniczny najnowszej generacji. Specyfika brzmienia, dalekie echa etniczne, klasyczna melodyka, skłaniają do określenia twórczości Roberta Kanaana Nową Syntezą, lub Melodycznym Ambientem. Koncertował w kraju i za granicą. Płyty Roberta Kanaana ukazały się m.in. w USA. Teatr 43 Kwietnia przygotował już projekt polsko - niemiecki na postawie "Pamiętnika wariata" Mikołaja Gogola, w ramach którego jedenastu twórców z różnych środowisk i poetyk teatralnych pracowało nad przedstawieniem o niezwykłej literacko-muzycznej formie. Spektakl miał wieloraką konstrukcję - składały się na nią elementy monodramu, pantomimy, tradycyjnego aktorstwa, opery, teatru plastycznego i muzycznego. Ten swoisty "mimodram" był czymś zupełnie świeżym, nową jakością w trójmiejskim teatrze. Twórcą całego zamieszania artystycznego był Dzidek Starczynowski - reżyser, aktor i choreograf, zamieszkały od kilkunastu lat w Berlinie, który był pomysłodawcą i reżyserem spektaklu. Główną postacią spektaklu był trójmiejski aktor i reżyser Andrzej Pieczyński - odtwórca roli Popryszczyna. Obok niego w projekcie wzięli udział: Joachim Lamża (warszawski aktor teatralny i filmowy), Aleksander Olo Adamczyk (mim z Lublina) oraz trójka młodych trójmiejskich aktorów, związanych ze sceną offową i Klubem Żak - Wojtek Tremiszewski (Grupa Muflasz i Wybrzeżak) oraz Adrianna Góralska i Michał Lewandowski. Dzidek Starczynowski po raz pierwszy sięgnął po "Pamiętnik wariata" w 2000 roku - sto pięćdziesiąt lat od powstania książki i przygotował dla Theater Kreatur w Berlinie spektakl, stanowiący jej adaptację. Data nie była przypadkowa, ponieważ bohater książki Gogola mówi w swoich szalonych wizjach właśnie o "43 kwietnia 2000 roku". W "Pamiętniku wariata" Starczynowskiego interesował przede wszystkim temat strachu egzystencjalnego, który kieruje bohaterem Gogola. Niespełnienie życiowe, brak akceptacji ze strony kobiet, a szczególnie lęk przed utratą środków do życia to motywy nader aktualne w dzisiejszych czasach. Organizatorzy:Fundacja Kultury "Liberty"Teatr GościnnyTeatr Muzyczny GdyniaMiasto Gdynia Partnerzy:Konsulat Generalny Ukrainy w GdańskuKonsulat Generalny Republiki Federalnej NiemiecFundacja Współpracy Polsko Niemieckiej Marszałek Województwa Pomorskiego Jan Kozłowski"NIKE" Polnische Frauen in Wirtschaft und Kultur e.V. (Berlin)Związek Ukraińców w PolsceCentrum KwiatkowskiegoWydawnictwo CzarneGino RossiPatroni medialni:Gazeta WyborczaRadio GdańskWirtualna PolskaTrójmiasto.pl Opublikowano: 25.03.2006 00:00 Autor: Lidia Rumel-Czarnowska