Jak jakość powietrza w klasach wpływa na koncentrację, zdrowie i wyniki uczniów? Jak mądrze wietrzyć pomieszczenia, by dbać o komfort i nie tracić energii cieplnej? Odpowiedzi na te pytania ma przynieść nowy projekt „Ciepłe i zdrowe powietrze w naszej klasie”, który połączył siły samorządu, nauki i biznesu. Gdynia, Instytut Maszyn Przepływowych PAN i Okręgowego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej zainicjowali wspólny projekt edukacyjno-badawczy. W czwartek, 30 października w sali Rady Miasta Gdyni podpisano list intencyjny rozpoczynający realizację projektu „Ciepłe i zdrowe powietrze w naszej klasie”. To wspólna inicjatywa Gdyni, Instytutu Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk im. Roberta Szewalskiego w Gdańsku oraz Okręgowego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Gdyni. Partnerem przedsięwzięcia został Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni.Celem projektu jest poprawa jakości powietrza w gdyńskich klasach szkolnych – poprzez montaż czujników dwutlenku węgla i temperatury, systematyczne pomiary, a także edukację uczniów i nauczycieli w zakresie efektywności energetycznej i zdrowego środowiska nauki. Zebrane dane pozwolą analizować wpływ wietrzenia pomieszczeń na poziom CO₂ i komfort nauki. Proszę Państwa, dla mnie to jest bardzo, bardzo duże wydarzenie. Dlaczego? Dlatego, że odniosę się troszkę do swojej przeszłości. Pracowałem przez 23 lata w Instytucie Naukowo-Badawczym i zdaję sobie w pełni sprawę z tego, jak ogromną rolę i ogromną satysfakcję jednostki naukowo-badawcze mają, gdy ich praca ma możliwość wdrożenia do rzeczywistości i znajduje swój wyraz właśnie w takich działaniach, które dzisiaj będziemy podpisywali. W liście intencyjnym, który wdraża to, co Państwo zauważyliście na etapie Waszych prac – konieczność poprawy jakości powietrza w klasach, znaczenie tego elementu w edukacji, poprawy edukacji i zdolności przyswajania młodzieży wiedzy, która jest w szkołach przekazywana. A my się cieszymy z tego powodu, że możemy być tym takim zwornikiem pomiędzy Waszymi pracami, udziałem OPEC-u i szkoły, która jest związana z Miastem Gdynia, w pracach na rzecz młodzieży. Na rzecz tego, ażeby oni nie tylko mogli lepiej tę wiedzę przyswajać, to też w większym zakresie. Bo to, co robimy, też będzie miało dla nich walor edukacyjny. Będzie mówiło o znaczeniu środowiska, w jakim funkcjonujemy, dla nas samych, dla naszych możliwości poznawczych, do tego, jak będziemy się dobrze w nim czuli – podkreśla Rafał Geremek, wiceprezydent Miasta Gdyni. Zdrowe powietrze, ciepłe powietrze, ja bym nawet do tego dodał - nie za ciepłe powietrze, dlatego, że pierwszym elementem, o którym mówimy od lat jest oszczędzanie energii, obniżanie temperatur, zarówno systemów grzewczych, jak i w pomieszczeniach. Wiemy, że mamy wielki problem w Polsce z przegrzewaniem pomieszczeń. I tutaj odwołam się do naszych wielorakich poziomów współpracy z Instytutem PAN-u, z profesorem Cenianem. Oczywiście prowadzimy szereg projektów wzorowanych na Skandynawii, gdzie w Szwecji temperaturą zalecaną dla życia i pracy jest 19 stopni, nawet nie 20, o których się mówi często. Ta jedynka z przodu ma znaczenie, żeby nie przekraczać 20 stopni. W związku z tym jesteśmy za tym oszczędzaniem, angażujemy się w procesy, które powodują troszkę obniżenie temperatur w naszych systemach. My to robimy regularnie naszymi technologiami, ale również w pomieszczeniach – mówi Wojciech Folejewski, prezes OPEC sp. z o.o. – Kolejna sprawa, oszczędzanie to nie jest wietrzenie całą dobę, a więc to otwieranie okien i wietrzenie wieloma godzinami jest oczywiście marnotrawstwem energii. W związku z tym przed tym tak samo musimy się wystrzegać i uczyć się wentylacji chwilowej. W związku z tym z wielką satysfakcją angażujemy się w ten projekt pilotażowy i wyciągniemy wnioski, a w przyszłości mamy nadzieję go wspólnie rozszerzać. Pomysł narodził się w Instytucie Maszyn Przepływowych PAN, którego badacze zauważyli, że po termomodernizacji szkół – mimo lepszej izolacji cieplnej – w wielu klasach wzrasta stężenie dwutlenku węgla. Z inicjatywy naukowców projekt zyskał wsparcie Miasta Gdyni oraz OPEC S.A., które od lat angażują się w działania na rzecz efektywności energetycznej oraz edukacji ekologicznej.Po krótkim wprowadzeniu i prezentacji założeń projektu, partnerzy podpisali list intencyjny, deklarując dalszą współpracę przy wdrażaniu programu w gdyńskich szkołach. Obecnie ważnym elementem pracy Instytutu Maszyn Przepływowych jest ciepłownictwo. To ciepłownictwo nie może funkcjonować bez samorządów, dlatego bardzo się cieszę z aktywności profesora Adama Ceniana. Tego, że w licznych projektach unijnych występuje miasto Gdynia, występuje Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. Mam nadzieję, że ten kolejny projekt, jakże ważny, jakim jest jakość powietrza w klasach, wpływ na zdrowie, na funkcjonowanie uczniów, pozwoli nam po pierwsze podnieść tę jakość, tutaj oczywiście ogromna rola pana doktora inżyniera Grzegorza Mizery, ale też rozwinąć naszą współpracę w kierunku pozyskiwania kolejnych projektów unijnych, kolejnych działań, które doprowadzą do tego, że miasto będzie miało lepsze warunki do nauki dla dzieci – mówi Marcin Lackowski, dyrektor naczelny IMP PAN. W praktyce to moja młodzież jest odpowiedzialna za zaplanowanie, przetestowanie i zaproponowanie stronom takiego technologicznego rozwiązania, które będzie proste, łatwe i szybkie w obsłudze, a jednocześnie nowoczesne. Mamy na myśli aplikację, którą nasza uzdolniona młodzież, jestem pewna, że jest w stanie nad tym popracować w taki sposób, żeby zaproponować efektywne rozwiązanie partnerom, aby można było potem je przeflancować do innych szkół i używać w sposób bezpieczny, efektywny, bezpieniężny z korzyścią dla wszystkich nas – mówi Dorota Kotwicka, dyrektorka Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni, partnera projektu. Projekt „Ciepłe i zdrowe powietrze w naszej klasie” łączy aspekty zdrowotne, edukacyjne i technologiczne. To przykład, jak samorząd, nauka i biznes mogą wspólnie działać na rzecz lepszego środowiska nauki i wychowania młodych gdynian. Galeria zdjęć Pobierz galerię Podpisanie listu intencyjnego. Na zdjęciu Bożena Żuławska (Wydział Energetyki), managerka projektu „Ciepłe i zdrowe powietrze w naszej klasie” // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Podpisanie listu intencyjnego. Na zdjęciu Rafał Geremek, wiceprezydent Miasta Gdyni // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Podpisanie listu intencyjnego. Na zdjęciu Wojciech Folejewski, prezes OPEC S.A. // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Podpisanie listu intencyjnego. Na zdjęciu Marcin Lackowski, dyrektor naczelny IMP PAN // fot. Magdalena Czern Pobierz zdjęcie Podpisanie listu intencyjnego. Na zdjęciu opiekun projentu Grzegorz Mizera IMP PAN // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Podpisanie listu intencyjnego // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Podpisanie listu intencyjnego, na zdjęciu przedstawiciele Zaspołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych, OPEC-u, IMP PAN oraz Miasta Gdyni // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 31.10.2025 11:00 Autor: Aleksandra Synak-Russjan (aleksandra.synak-russjan@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 31.10.2025 15:37 Zmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska