Co nowego

Węzeł Karwiny - szukamy wykonawcy!

Głównymi elementami Węzła Karwiny będą parking park & ride i przebudowa fragmentu ul. Wielkopolskiej

Głównymi elementami Węzła Karwiny będą parking park & ride i przebudowa fragmentu ul. Wielkopolskiej

Rusza postępowanie, które wyłoni wykonawcę jednej z największych inwestycji ostatnich lat w Gdyni – Węzła Karwiny. Firma wyłoniona w drodze przetargu zaprojektuje i wybuduje m.in. parking przesiadkowy przy stacji PKM Karwiny, przebuduje fragmenty ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i Strzelców oraz przygotuje nową infrastrukturę dla komunikacji miejskiej, na czele z nowymi buspasami. Wszystko po to, by skutecznie zachęcać gdynian do łączenia środków transportu.

Szukamy wykonawcy


Rozpoczynamy inwestycję, która usprawni przemieszczanie się mieszkańców południowych dzielnic Gdyni i zachęci do łączenia różnych środków transportu oraz korzystania z komunikacji zbiorowej. Dojazd rowerem lub autem do przystanku autobusowego lub stacji PKM będzie szybszy i łatwiejszy dzięki Węzłowi Karwiny. Dokładnie 27 lipca ruszył przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”, który wyłoni wykonawcę jednej z największych miejskich inwestycji.

- Węzeł Karwiny to bardzo wyczekiwana inwestycja infrastrukturalna w naszym mieście. To projekt o wartości 100 milionów złotych i warto podkreślić, że udało nam się uzyskać na ten cel dofinansowanie ze środków europejskich w wysokości 54 milionów złotych. Obejmuje swoim obszarem wiele działań, które ułatwią przemieszczanie się mieszkańcom całej Gdyni, w szczególności Małego Kacka, Karwin i Dąbrowy – zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.



Nowa jakość komunikacji


Gdynianie z tych dzielnic najsilniej odczują pozytywne zmiany. W bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej stacji PKM Gdynia Karwiny powstanie nie tylko wygodny parking „park & ride”, ale i nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy oraz infrastruktura dla autobusów i trolejbusów. Dużej przebudowy doczekają się lokalne drogi, w tym przede wszystkim strategiczna dla drogowego układu tej części Gdyni ul. Wielkopolska oraz ulice Sopocka i Strzelców.

- W ciągu jednej z najważniejszych gdyńskich arterii powstaną wyczekiwane buspasy, dwie pętle autobusowe i chodniki wraz z małą architekturą. Przeprowadzimy też wymianę nawierzchni oraz oświetlenia. Powstanie mnóstwo zieleni, która wypełni każdą wolną przestrzeń i znakomicie uzupełni inwestycję, której charakter jest związany przede wszystkim z poprawą jakości komunikacji – wymienia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - To miejsce scali przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, parking typu „park & ride” dla samochodów osobowych i rowerzystów, a także przystanki autobusowe komunikacji miejskiej. Wszystkie ciągi komunikacyjne będą też dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością – podsumowuje wiceprezydent Łucyk.

W ramach jednej z największych gdyńskich inwestycji ostatnich lat wykonawca wybuduje nowy parking przesiadkowy przy ul. Korzennej, który pomieści 120 samochodów (w tym 20 miejsc przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami) oraz 50 rowerów. Co warte podkreślenia, 30 z nich będzie można przechowywać w specjalnych boksach. Ci, którzy będą jedynie podwozić innych do pobliskiej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skorzystają z wyznaczonych kilku stref „kiss & ride” do krótkiego postoju.

Nowa infrastruktura zmieni funkcjonowanie autobusów i trolejbusów. Niemal na końcu ul. Strzelców, na wysokości skrzyżowania z ul. Dragonów powstanie nowa pętla autobusowa z zapleczem sanitarnym dla kierowców. Dodatkowo na terenie między jezdniami ul. Wielkopolskiej powstanie też tzw. pętla odstawcza, na której po zakończonych kursach będą stacjonować pojazdy. Informacji o przyjazdach i odjazdach autobusów będzie można zresztą zaczerpnąć z nowych tablic informacji pasażerskiej, które powstaną na kilku przystankach w obrębie inwestycji.

Najważniejsza zmiana, która skutecznie zachęci do przesiadki do autobusów i trolejbusów to 2,7 kilometra nowych buspasów w ciągu ruchliwej ulicy Wielkopolskiej, które pozwolą na ominięcie korków w kilku newralgicznych miejscach, w obu kierunkach jazdy.



Węzeł dla wszystkich


Istniejący już wiadukt przy stacji PKM zostanie tak przebudowany, aby umożliwić swobodne poruszanie osobom z niepełnosprawnościami. Upraszczając: łatwiej i bezpieczniej będzie dotrzeć do kładki nad torami, windy czy schodów. Dodatkowa korzyść dla wspomnianych już wcześniej rowerzystów to nowe drogi rowerowe, m.in. na rozbudowanym, ok. 700-metrowym odcinku ul. Strzelców, na przebudowanym fragmencie ul. Sopockiej z miejscami postojowymi, ale też nowy, bezpieczny przejazd rowerowy przez skrzyżowanie Wielkopolska/Nowodworcowa.

Prace przy samej infrastrukturze drogowej uzupełnia jeszcze rozbudowa ul. Korzennej oraz przebudowa skrzyżowań ul. Wielkopolskiej z ulicami: Myśliwską, Gryfa Pomorskiego, Żródło Marii i Starodworcową. Całość inwestycji dopełniają oczywiście nasadzenia zieleni czy nowe oświetlenie. W zakres robót włączono również finansowaną przez PEWiK GDYNIA Sp. z o.o. przebudowę sieci wodociągowej i renowację kanalizacji sanitarnej. Najważniejsza będzie jednak nowa jakość korzystania z komunikacji zbiorowej – czy to z nowoczesnych składów PKM, czy z zeroemisyjnych gdyńskich trolejbusów.

- Budowa węzła na Karwinach to idealny przykład na to, jak pozyskiwane przez Gdynię środki unijne zmieniają oblicze miasta. Mówimy o zmianie przyzwyczajeń transportowych mieszkańców, o łączeniu różnych środków transportu. Realizacja tej ogromnej inwestycji w strategicznym komunikacyjnie miejscu to najlepsza możliwa droga na zapewnienie warunków dla sprawnego i proekologicznego przemieszczania się mieszkańców. Usprawnimy nie tylko codzienny dojazd do pracy czy szkoły gdynian, ale dajemy też nowe możliwości mieszkańcom sąsiednich gmin. Sieć węzłów powstających w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych to nasza wspólna korzyść i spoiwo metropolii – podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Przypomnijmy, że Węzeł Karwiny jest inwestycją realizowaną w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) i współfinansowaną ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dzięki zaangażowaniu zespołu zajmującego się pozyskiwaniem finansowania zewnętrznego w październiku 2019 roku udało się zwiększyć kwotę dofinansowania o ponad 14,5 miliona złotych.


  • ikonaOpublikowano: 27.07.2020 11:27
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 27.07.2020 12:41
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona

Najnowsze