Co nowego

Wiadukt drogowy na ulicy Puckiej – za nami próby obciążeniowe

Wiadukt drogowy na ulicy Puckiej, próby obciążeniowe// fot. M.Mielewski // ZDIZ Gdynia

Wiadukt drogowy na ulicy Puckiej, próby obciążeniowe// fot. M.Mielewski // ZDIZ Gdynia

Budowa wiaduktu na ulicy Puckiej jest na ostatniej prostej. Pod koniec ubiegłego tygodnia odbyły się próby obciążeniowe, które miały na celu sprawdzić, jak konstrukcja reaguje na duże obciążenie.


W czwartek (27.09) na konstrukcji wiaduktu miały miejsce próby statyczne i dynamiczne, polegające na dokładnych pomiarach wiaduktu – przed i po wjeździe na niego pojazdów oraz w trakcie przejazdu. Podczas prób statycznych obciążone ciężarówki wjeżdżały na wiadukt, w różnych konfiguracjach i stawały w wyznaczonych miejscach, wywierając obciążenie, wtedy pomiarów dokonywano po raz kolejny. Próby wykonano kilkakrotnie, przy różnych liczbach i ustawieniach pojazdów, w kilku lokalizacjach na konstrukcji. Próby dynamiczne, polegały na pomiarach podczas przejazdu konstrukcją obciążonych pojazdów.

W przestrzeni inwestycji widać całą konstrukcję wiaduktu, mury oporowe, a także przyległą infrastrukturę drogową. Termin uzyskania pozwolenia na użytkowania obiektu przewidziany jest na koniec listopad br.



Przypomnijmy, że na ul. Puckiej powstaje 185-metrowy wiadukt drogowy, który ułatwi kierowcom, pieszym i rowerzystom dojazd do oraz z północnych dzielnic Gdyni, znacznie poprawiając przy tym ich bezpieczeństwo. Nowy wiadukt drogowy prowadzić będzie nad liniami kolejowymi 201, 228 oraz grupą torów stacji Gdynia Port, na północ od ul. Przemysłowej. Znajdą się tam dwa pasy ruchu, 1,5-metrowy chodnik dla pieszych oraz ścieżka rowerowa. Wiadukt zostanie zabezpieczony barierami ochronnymi i oświetlony. W ramach inwestycji całkowicie zlikwidowane zostaną przejazdy kolejowo-drogowe.

Obiekt powstaje dzięki umowie między PKP PLK a Gdynią, podpisanej jesienią 2019 r. Dokument zobowiązał kolejarzy do sfinansowania budowy wiaduktu. Spółka PKP współfinansuje koszty budowy wiaduktu w granicach obszaru kolejowego, miasto zaś finansuje budowę pozostałej części infrastruktury, w tym elementów drogowych takich jak: jezdnie, chodniki, drogi rowerowe, murki oporowe. Z budżetu miasta będą wypłacone również odszkodowania dla właścicieli tych nieruchomości, które zostały wyburzone. Za zaprojektowanie i wybudowanie wiaduktu jest odpowiedzialna firma Strabag.

Inwestycja w tym roku otrzymała dofinansowanie w kwocie blisko 14,7 mln zł, w ramach subwencji ogólnej na drogi samorządowe w 2024 roku. Aktualna wartość umowy po aneksie to: 80 771 922,20 zł., w tym zakres finansowany przez gminę Gdynia: 55 918 637,69 zł, a PKP to: 24 853 284,51 zł.


Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 30.09.2024 12:45
  • ikona

    Autor: Dorota Matejczyk (dorota.matejczyk@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 30.09.2024 16:32
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Najnowsze