W środę, 18 grudnia, odbyła się XV sesja Rady Miasta Gdyni. Podczas posiedzenia zaprzysiężona została nowa radna miasta – Elżbieta Raczyńska. W toku obrad zadecydowano m.in. o uchwaleniu budżetu miasta na rok 2020 oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2020-2034, zaciągnięciu pożyczki rewitalizacyjnej.Ważnym elementem posiedzenia Rady Miasta było zaprzysiężenie nowej radnej - Elżbieta Raczyńskiej, która zajęła miejsce po Mai Wagner, mianowanej naczelnikiem Wydziału Kultury UM Gdyni. Następnie w toku obrad podjęto uchwały stanowiące m.in. o: - uchwaleniu budżetu miasta Gdyni na 2020 rok Radni przyjęli przedstawioną propozycję budżetu miasta Gdyni na rok 2020. W myśl uchwały: Ustala się dochody budżety miasta na kwotę 1.739.041.920 zł, w tym: - dochody bieżące: 1.569.594.398 zł, - dochody majątkowe: 169.447.522 zł. Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 1.940.310.949 zł, w tym: - wydatki bieżące: 1.506.834.173 zł, - wydatki majątkowe: 433.476.776 zł. Różnica między dochodami i wydatkami stanowi planowany deficyt budżetu w kwocie 201.269.029 zł. Źródłem pokrycia deficytu będą przychody pochodzące z kredytu długoterminowego - 194.953.721 zł, w tym 18.000.000 zł na pokrycie wkładu własnego zadań współfinansowanych ze środków europejskich, pożyczki - 6.315.308 zł. W strukturze wydatków ogółem w budżecie 2019 r. dominuje finansowanie zadań w działach:- transport i łączność - 23,0%- oświata i wychowanie - 22,4%- opieka społeczna, rodzinna - 17,9%- gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 13,2%- administracja publiczna - 5,5%Działy zadaniowe miasta, widziane przez pryzmat wiodących wydatków bieżących 2020 charakteryzują się następującą strukturą wartości realizowanych zadań:- oświata i wychowanie - 28,2%- opieka społeczna, rodzina - 22,9%- transport i łączność 14,0%- gospodarka komunalna i ochrona środowiska 7,3%- administracja publiczna - 6,9%Biorąc pod uwagę wydatki majątkowe 2020 r. wartość wiodących zdań przyjmuje następującą strukturę:- transport i łączność - 54,2%- gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 33,9%- kultura fizyczna i sport - 3,4%- gospodarka mieszkaniowa - 2,7%- oświata i wychowanie - 2,0%- Uważam, że budżet 2020 roku jest bardzo pewny, zrównoważony i jest budżetem kontynuacji. Kwota budżetu jest szczytowa dla Gdyni w kończącym się pierwszym dwudziestoleciu XXI wieku - mówi Krzysztof Szałucki, Skarbnik Miasta Gdyni.- uchwaleniu Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2020-2034, Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Miasta Gdyni na lata 2020-2034 została opracowana na bazie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2019-2034 i ma na celu dostosowanie prognozowanych wielkości do obecnie obowiązujących przepisów prawa, aktualnych uwarunkowań makroekonomicznych oraz projektu budżetu Miasta Gdyni na 2020 rok.Wieloletnia Prognoza Finansowa zapewnia pełną zgodność dochodów, wydatków, wyniku budżetu, przychodów i rozchodów z projektem budżetu Miasta Gdyni na 2020 rok. Podstawą opracowania przedkładanego projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Gdyni na lata 2019-2034 są: - aktualne przepisy prawa, a w szczególności: ustawa o finansach publicznych, ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawa o samorządzie gminnym, ustawa o samorządzie powiatowym oraz ustawy szczególne określające zadania jednostek samorządu terytorialnego,- przewidywane kierunki rozwoju sytuacji gospodarczej kraju, w tym prognozowane parametry makroekonomiczne opublikowane w Założeniach do projektu budżetu państwa na 2020 rok oraz opublikowane na stronie Ministerstwa Finansów Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą szacowania skutków finansowych projektowanych ustaw z października 2019 roku,- aktualna sytuacja finansowa Miasta ze szczególnym uwzględnieniem dotychczas zaciągniętych zobowiązań i planowanych do zaciągnięcia w latach objętych prognozą;- plany inwestycyjne Miasta i ich analiza w aspekcie możliwości dochodowych budżetu miasta i finansowania zewnętrznego,- planowana absorpcja środków ze źródeł zewnętrznych, w tym środków z Unii Europejskiej na dofinansowanie zadań inwestycyjnych oraz projektów nieinwestycyjnych tzw. ”miękkich”,- przewidywane uwarunkowania wewnętrzne w zakresie kształtowania takich czynników jak: stawki podatków i opłat lokalnych, ceny usług komunalnych świadczonych przez jednostki organizacyjne Miasta, planowane zamierzenia dot. gospodarowania majątkiem Miasta- zaciągnięcia pożyczki rewitalizacyjnej na realizację projektu inwestycyjnego pn. „Budowa budynku komunalnego wielorodzinnego przy ulicy Dickmana w Gdyni-Oksywie”, Bank Gospodarstwa Krajowego ogłosił konkurs otwarty o udzielenie pożyczki rewitalizacyjnej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 8. Konwersja, Działanie 8.2. Kompleksowe przedsięwzięcia rewitalizacyjne – wsparcie pozadotacyjne. W odpowiedzi na ogłoszenie Gdynia złożyła wymaganą dokumentację aplikacyjną. 23 września 2019 roku Komitet Inwestycyjny BGK podjął decyzję o udzieleniu miastu pożyczki rewitalizacyjnej o minimalnym oprocentowaniu w wysokości 0,25% w stosunku rocznym. Mając na uwadze uwarunkowania konkursu oraz stopień zaawansowania zadań przewidzianych na obszarach rewitalizowanych, zasadnym było skorzystanie z pożyczki na realizację inwestycji pn.: „Budowa budynku komunalnego wielorodzinnego przy ulicy Dickmana w Gdyni-Oksywie”. Przedmiotem projektu jest budowa czterokondygnacyjnego budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z infrastrukturą i zagospodarowaniem terenu zlokalizowanego przy ulicy Dickmana w Gdyni. W wyniku realizacji przedsięwzięcia powstanie obiekt o powierzchni około 2 289 m² oraz kubaturze około 9 155 m³, w którym zaprojektowano łącznie 30 mieszkań, rowerownię, wózkarnię, dwa pomieszczenia do rekreacji mieszkańców wyposażone w toaletę i kuchnię oraz pomieszczenia gospodarcze. Wszystkie mieszkania zaprojektowane zostały tak, by były w pełni dostępne dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami. Wokół budynku powstanie 45 miejsc postojowych, w tym 9 miejsc dla osób niepełnosprawnych, ogród społeczny oraz zieleń. W obrębie inwestycji przewidziano również elementy małej architektury: ławki, kosze na śmieci oraz wiatę śmietnikową.- przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Śródmieście w Gdyni, rejon ulic 10 Lutego, Antoniego Abrahama i Stefana Batorego,Granice obszaru objętego projektem planu przebiegają następująco: od północy – wzdłuż ul. 10 Lutego, od wschodu – wzdłuż ul. A. Abrahama, od południa – wzdłuż ul. S. Batorego, od zachodu – wzdłuż ul. Władysława IV Obszar objęty granicami projektu planu usytuowany jest na terenie, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego części dzielnic Śródmieście i Wzgórze Św. Maksymiliana w Gdyni, rejon ulic Władysława IV, 10 Lutego i Świętojańskiej. Projekt planu obejmuje nieruchomości, które w obowiązującym planie stanowią tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem lokalizacji obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 oraz zabudowy usługowej/zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Na terenie działki nr 1830 oraz części działki nr 1828 obręb 0026 Śródmieście, inwestor zamierza zrealizować budynek usługowy, który uzupełni pierzeję ul. 10 Lutego. W miejscu planowanej inwestycji, przy ul. 10 Lutego 9, znajduje się budynek objęty w obowiązującym planie miejscowym ochroną konserwatorską: grupa C – obiekty o walorach kulturowych, możliwe do przekształceń; w razie ingerencji w strukturę budynków grupy C lub ich całkowitej rozbiórki należy je udokumentować oraz zachować wartościowe elementy – w uzgodnieniu z właściwym konserwatorem zabytków. Zapisy obowiązującego planu miejscowego dopuszczają realizację nowej zabudowy w miejscu istniejącego budynku. - przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Karwiny w Gdyni, rejon ulic Buraczanej i Zofii Nałkowskiej, Granice obszaru objętego projektem planu przebiegają następująco: od północy – wzdłuż południowej granicy terenu kolejowego, od wschodu i południa – wzdłuż ul. Buraczanej, od zachodu – wzdłuż ul. Z. Nałkowskiej, dalej wzdłuż wschodniej granicy terenu Towarzystwa Budownictwa Społecznego „Czynszówka” Sp. z o.o. do południowej granicy terenu kolejowego. Obszar objęty granicami projektu planu jest terenem niezabudowanym, dobrze skomunikowanym, którego najbliższe otoczenie jest zagospodarowane. Z uwagi na powyższe uwarunkowania, położenie w sąsiedztwie planowanej do realizacji kładki pieszo-rowerowej łączącej dzielnice Karwiny i Mały Kack, oraz potencjał inwestycyjny niezabudowanych terenów gminnych, zasadne jest określenie przeznaczenia terenów oraz zasad ich zagospodarowania w planie miejscowym. W zakresie struktury przestrzennej Studium określa obszar objęty projektem planu jako strefę miejską. W zakresie elementów współtworzących osnowę ekologiczną miasta Studium wskazuje lokalne korytarze ekologiczne oraz cieki wodne. W zakresie struktury funkcjonalnej – kierunków zmian w przeznaczeniu terenów Studium przewiduje: tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i małych domów mieszkalnych, tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, tereny lokalizacji zbiorników retencyjnych na ciekach – istniejące, drogi zbiorcze klasy Z, ważniejsze lokalne trasy rowerowe. W zakresie obszarów objętych prawną ochroną przyrody Studium wskazuje otulinę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego oraz tereny ochrony pośredniej ujęć wody.- określenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Miasta Gdyni na rok szkolny 2019/2020, Przepisy ustawy o Prawie oświatowym nakładają na gminę obowiązek zwrotu kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów z niepełnosprawnością do przedszkola, szkoły, placówki, jeżeli dowóz zapewniają rodzice lub opiekunowie prawni. W związku z wejściem w życie z dniem 3 grudnia 2019 r. zmian ustawy, rada gminy została zobowiązana do określenia średniej ceny jednostki paliwa na każdy rok szkolny w drodze uchwały. Na rok szkolny 2019/2020 określa się średnią cenę jednostki paliwa w gminie Miasta Gdyni w następującej wysokości:1) dla benzyny bezołowiowej 95 – 4,96 zł (cztery złote i dziewięćdziesiąt sześć groszy) za litr;2) dla oleju napędowego – 5,09 zł (pięć złotych i dziewięć groszy) za litr;3) dla autogazu LPG – 2,43 zł (dwa złote i czterdzieści trzy grosze) za litr.- ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w schroniskach dla osób, których dochód nie przekracza wysokości kryterium dochodowego ustalonego zgodnie z art. 8 ustawy o pomocy społecznej W myśl postanowień ustawy o pomocy społecznej Rada Miasta w drodze uchwały określa szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych, rozumianych jako okoliczności i przesłanki, które powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu wysokości opłaty. Osoby bezdomne, których dochód nie przekracza wysokości kryterium dochodowego ustalonego zgodnie z art. 8 ustawy o pomocy społecznej ponoszą opłatę za pobyt w schronisku dla osób bezdomnych w wysokości 30% dochodu osoby samotnie gospodarującej lub dochodu na osobę w rodzinie osoby skierowanej do schroniska dla osób bezdomnych.Osoby bezdomne, których dochód nie przekracza wysokości kryterium dochodowego ustalonego zgodnie z art. 8 ustawy o pomocy społecznej ponoszą opłatę za pobyt w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi w wysokości 50% dochodu osoby samotnie gospodarującej lub dochodu na osobę w rodzinie osoby skierowanej do schroniska dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi. W przypadku gdy pobyt osoby w schronisku nie obejmuje pełnego miesiąca kalendarzowego opłatę oblicza się proporcjonalnie za każdy dzień pobytu dzieląc kwotę odpłatności przez liczbę dni w danym miesiącu i mnożąc przez liczbę dni pobytu. Osoby przebywające w schronisku lub schronisku z usługami opiekuńczymi wraz z małoletnimi nie ponoszą odpłatności za pobyt małoletniego. Ze względu na niezbędne wydatki w związku z trudną sytuacją zdrowotną lub okoliczności skutkujące koniecznością regulowania zobowiązań, które mają znaczący wpływ na możliwość zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych osoby kierowanej do schroniska, a także członków jej rodziny prowadzących wspólne gospodarstwo domowe, odpłatność może być ustalona w wysokości niższej niż określona w niniejszej uchwale, albo może nastąpić całkowite zwolnienie z opłaty. XV sesja Rady Miasta Gdyni rozpoczęła się od wręczenia kwiatów i złożenia gratulacji dla wiceprzewodniczącego Marcina Wołka, który w ostatnich dniach uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego. Projekty uchwał XV sesji Rady Miasta Gdyni znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej. Opublikowano: 18.12.2019 15:30 Autor: Redakcja portalu Gdynia.pl (wydz.komsp@gdynia.pl)