W środę, 26 sierpnia o godzinie 12:00, odbyła się XXI sesja Rady Miasta Gdyni. Po raz kolejny obrady ze względów bezpieczeństwa związanych z epidemią koronawirusa odbyły się w sali audytoryjnej Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego.Rozmiary sali udostępnionej przez PPNT umożliwiły zachowanie odpowiedniej odległości pomiędzy radnymi, przedstawicielami kolegium prezydenta oraz pracownikami Biura Rady Miasta.Retransmisja XXI sesji dostępna będzie na kanale YouTube Rady Miasta Gdyni.Podczas posiedzenia zadecydowano m.in. o: - zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na 2020 rok, Ustala się dochody budżetu miasta na kwotę 1.877.956.209,81 zł, w tym: dochody bieżące 1.699.170.716,81 zł, dochody majątkowe 178.785.493 zł. Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 2.122.876.168,81 zł, w tym: wydatki bieżące 1.637.398.650,81 zł, wydatki majątkowe 485.477.518 zł. W wyniku powyższych zmian, budżet miasta Gdyni wynosi po stronie: dochodów 1.877.956.209,81 zł wydatków 2.122.876.168,81 zł przychodów 308.668.278 zł rozchodów 63.748.319 zł - udzieleniu pomocy finansowej Gminie Chmielnik (woj. podkarpackie) poszkodowanej w wyniku ulewnego deszczu w czerwcu tego roku, 26 czerwca bieżącego roku w województwie podkarpackim w wyniku ulewnego deszczu wystąpiła powódź. Zalane zostały trzy miejscowości gminy Chmielnik: Zabratówka, Błędowa Tyczyńska i Chmielnik. Powódź zniszczyła ponad 70 budynków mieszkalnych i spowodowała ogromne straty w infrastrukturze komunalnej. Zniszczone zostały drogi, mosty, budynki komunalne, sieć kanalizacyjna oraz uszkodzona została oczyszczalnia ścieków. W związku z zaistniałą sytuacją, podczas wspólnej konferencji, miasta: Gdańsk, Sopot i Gdynia zadeklarowały pomoc gminie Chmielnik w odbudowie zniszczonej infrastruktury. W poczuciu odpowiedzialności i solidarności pomiędzy samorządami Prezydent Miasta wnioskuje o przekazanie z budżetu Gdyni dotacji celowej z przeznaczeniem na pomoc finansową dla poszkodowanej gminy w wysokości 150 000 zł. - przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon ulic Jana Skrzetuskiego, bpa J. Pelczara i kard. S. Wyszyńskiego, W dniu 29 września 2010 r. Rada Miasta Gdyni podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia dosporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon ulic J. Skrzetuskiego, bpa J. Pelczara i kard. S. Wyszyńskiego, który obejmuje obszar o powierzchni ok. 185 ha. Prace planistyczne dotyczące ww. projektu planu zostały wstrzymane w 2012 r. z uwagi na przeprowadzone Warsztaty Charrette, w ramach których przyjęte zostały wytyczne do zrównoważonego rozwoju dzielnicy Chwarzno-Wiczlino, a także potrzebę aktualizacji Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon ulic Wiczlińskiej, Chwarznieńskiej i Śliskiej uchwalonego w 2004 r.Wprowadzone pod koniec 2015 r. zmiany przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym określają w przypadku sytuowania nowej zabudowy potrzebę uwzględnienia wymagań ładu przestrzennego, efektywnego gospodarowania przestrzenią oraz walorów ekonomicznych przestrzeni. Spełnienie powyższych wymagań następuje m.in. poprzez dążenie do planowania i lokalizowania nowej zabudowy na obszarach o w pełni wykształconej zwartej strukturze funkcjonalno-przestrzennej, natomiast poza ww. obszarami w pierwszej kolejności na obszarach w najwyższym stopniu przygotowanych do zabudowy, przez co rozumie się obszary charakteryzujące się najlepszym dostępem do sieci komunikacyjnej oraz najlepszym stopniem wyposażenia w sieci wodociągowe, kanalizacyjne, elektroenergetyczne, gazowe, ciepłownicze oraz sieci i urządzenia telekomunikacyjne, adekwatnych dla nowej, planowanej zabudowy.Rozpoczęta w 2010 r. procedura planistyczna obejmuje znaczny obszar stanowiący w zachodniej części położone peryferyjnie tereny rolne z nieliczną zabudową siedliskową, gdzie brak jest dostępu do sieci komunikacyjnej oraz wyposażenia w sieci infrastruktury technicznej, natomiast we wschodniej części tereny w rejonie realizowanej zabudowy jednorodzinnej, gdzie sukcesywnie postępują inwestycje w zakresie uzbrajania terenów budowlanych. Powyższe wskazuje potrzebę weryfikacji dotychczasowych granic planu, mającą na celu możliwość etapowego planowania urbanizacji obszaru – w pierwszej kolejności obejmującej wschodnią cześć obszaru położoną w rejonie ulic: Jana Skrzetuskiego, bpa J. Pelczara oraz planowanego przedłużenia ulic: kard. S. Wyszyńskiego i Jana Kazimierza.W związku z tym zasadne jest podjęcie nowej uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania, obejmującej mniejszy obszar – przygotowany do zabudowy, posiadający możliwości dostępu do sieci komunikacyjnej oraz wyposażenia w sieci infrastruktury technicznej oraz uchylenie uchwały z dnia 29 września 2010 r. w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno Wiczlino w Gdyni, rejon ulic J. Skrzetuskiego, bpa J. Pelczara i kard. S. Wyszyńskiego.Przewidywane w planie rozwiązania nie naruszają ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni uchwalonego przez Radę Miasta Gdyni dnia 28 sierpnia 2019 r.W zakresie struktury przestrzennej, Studium określa obszar objęty planem – jako strefę miejską, w granicach której wyróżnia elementy kształtujące strukturę przestrzenną i krajobraz miasta: ważniejsze centra lokalne oraz elementy współtworzące system przyrodniczy miasta: tereny leśne w granicach Gdyni, tereny zieleni krajobrazowo-ekologicznej, łąki, zadrzewienia, zalesienia, uprawy rolne, itp.W zakresie struktury funkcjonalnej – kierunków zmian w przeznaczeniu terenów Studium przewiduje: tereny usług i tereny wielofunkcyjne, w tym:- tereny usług (z dopuszczeniem obiektów handlowych o pow. sprzedaży do 2000 m2); tereny zabudowy mieszkaniowej, w tym:- tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i małych domów mieszkalnych, tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej; tereny zieleni, w tym:- tereny zieleni leśnej,- tereny zieleni krajobrazowo-ekologicznej, łąki, zadrzewienia, zalesienia, uprawy rolne itp.; tereny obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej, w tym:- tereny lokalizacji projektowanych zbiorników retencyjnych,- obszary dopuszczalnej lokalizacji lokalnych kotłowni na biomasę lub biogaz o mocy pow. 100 kW (do 1 MW). W zakresie komunikacji Studium przewiduje:- drogę zbiorczą – klasy Z – planowane przedłużenie ul. kard. S. Wyszyńskiego w kierunku zachodnim,- ważniejsze drogi lokalne – klasy L,- ważniejsze lokalne trasy rowerowe,- linię kolejową – perspektywiczną trasę lekkiego środka transportu szynowego.W zakresie obszarów objętych ochroną Studium wskazuje w obszarze planu:- otulinę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego,- lokalne korytarze ekologiczne.Zatwierdzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nastąpi odrębną uchwałą, poprzeprowadzeniu procedury określonej w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Uchwała powinna zostać przedłożona Wojewodzie Pomorskiemu w terminie 7 dni od daty jej podjęcia. - utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą Gdyńskie Centrum Usług Opiekuńczych oraz nadania jej statutu, Usługi opiekuńcze (w tym specjalistyczne) to jedna z najważniejszych ofert wsparcia Gdyni, którymi rocznie objętych jest 1.499 osób w wymiarze 437.827 godzin. Średnio każdego dnia świadczonych jest więc ok. 1.200 godzin opieki. Z uwagi na skalę udzielanych świadczeń oraz profil beneficjentów z nich korzystających konieczne jest wzmocnienie polityki miasta realizowanej w odniesieniu do seniorów i osób zależnych w kontekście charakteru zmian demograficznych i zmian modelu rodziny - poszerzającego się zapotrzebowania na wsparcie osób zależnych, w tym w szczególności ze specyficznymi niepełnosprawnościami.Polityka miasta kształtowana jest tak, aby z jednej strony zabezpieczyć odpowiednie warunki do zaspokajania potrzeb aktywizujących seniorów (działalność CAS), z drugiej strony miasto od kilku lat realizuje strategię poprawy dostępu do usług zaspokajających szerokie potrzeby opiekuńcze i pielęgnacyjne (inwestycje w placówki całodobowej opieki, sieć świetlic opiekuńczych i doskonalenie oferty ośrodków wsparcia dziennego). Aby obraz tej polityki był odpowiednio zbalansowany i kompletny, w pełni zasadne jest uznanie usług opiekuńczych za flagowy obszar inwestycji gminy. Sprawna realizacja tego celu pociąga za sobą konieczność wyodrębnienia ze struktury Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdyni powyższego obszaru tematycznego i skoncentrowanie zarządzania nim w odrębnej, samodzielnej jednostce organizacyjnej.Wszystkie etaty oraz niezbędne na ten cel środki finansowe ujmuje obecny budżet MOPS i po wyodrębnieniu GCUO zostaną one przekazane do nowo utworzonej jednostki. - przystąpienia Gminy Miasta Gdyni, jako Partnera do projektu "MATRYCS - Modular Big Data Applications for Holistic Energy Services in Buildings", dofinansowanego w ramach Programu Ramowego Unii Europejskiej Horyzont 2020, Gmina Miasta Gdyni w ramach Programu Horyzont 2020 zamierza podjąć współpracę z partnerami z Włoch, Grecji, Hiszpanii, Niemiec, Słowenii, Portugalii, Łotwy, Belgii oraz Czech realizując wspólny projekt pod nazwą "MATRYCS - Modular Big Data Applications for Holistic Energy Services in Buildings".Realizacja projektu przyczyni się do stworzenia inteligentnej bazy danych o budynkach gminnych. Do stworzenia bazy zostaną wykorzystane dane z gminnego systemu monitorowania zużycia mediów "InvisoLite", który został wdrożony w 2017 r. W ramach realizowanego projektu powstanie innowacyjne narzędzie w tzw. "chmurze", które pomoże w zarządzaniu energią w budynkach oraz przy planowaniu inwestycji. Wydatki w budżecie projektu przeznaczone zostaną na współfinansowanie kosztów pracowniczych w odniesieniu do osób już zatrudnionych w Urzędzie Miasta Gdyni, które zaangażowane będą w realizację projektu.Projekt "MATRYCS - Modular Big Data Applications for Holistic Energy Services in Buildings" będzie realizowany przez Urząd Miasta Gdyni - Samodzielny Referat ds. Energetyki. - wyłączenia Szkoły Podstawowej Mistrzostwa Sportowego w Gimnastyce Artystycznej z Zespołu Sportowych Szkół Ogólnokształcących przy ul. Władysława IV 54 w Gdyni, W związku z planowaną likwidacją Szkoły Podstawowej Mistrzostwa Sportowego w Gimnastyce Artystycznej należy w pierwszej kolejności wyłączyć wyżej wymienioną szkołę z Zespołu Sportowych Szkól Ogólnokształcących przy ul. Władysława IV 54 w Gdyni. Po dokonaniu wyłączenia nastąpi jej likwidacja. - wyłączenia Liceum Ogólnokształcącego Mistrzostwa Sportowego w Gimnastyce Artystycznej z Zespołu Sportowych Szkół Ogólnokształcących przy ul. Władysława IV 54 w Gdyni, W związku z planowaną likwidacją Liceum Ogólnokształcącego Mistrzostwa Sportowego w Gimnastyce Artystycznej należy w pierwszej kolejności wyłączyć wyżej wymienioną szkołę z Zespołu Sportowych Szkól Ogólnokształcących przy ul. Władysława IV 54 w Gdyni. Po dokonaniu wyłączenia nastąpi jej likwidacja. - likwidacji Szkoły Podstawowej Mistrzostwa Sportowego w Gimnastyce Artystycznej przy ul. Władysława IV 54 w Gdyni, W dniu 29 stycznia 2020 r. Rady Miasta Gdyni podjęła uchwałę w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej Mistrzostwa Sportowego w Gimnastyce Artystycznej wchodzącej w skład Zespołu Sportowych Szkół Ogólnokształcących z siedzibą przy ul. Władysława IV 54 w Gdyni. Uczniom Szkoły Podstawowej Mistrzostwa Sportowego zapewnia się możliwość kontynuowania nauki w Sportowej Szkole Podstawowej nr 14 im. Józefa Wybickiego wchodzącej w skład Zespołu Sportowych Szkół Ogólnokształcących z siedzibą przy ul. Władysława IV 54 w Gdyni.Rodzice uczniów Szkoły Podstawowej Mistrzostwa Sportowego w Gimnastyce Artystycznej oraz organ nadzoru pedagogicznego zostali poinformowani o zamiarze likwidacji. Pomorski Kurator Oświaty w postanowieniu z dnia 6 marca 2020 r. negatywnie zaopiniował zamiar likwidacji szkoły. Minister Edukacji Narodowej po rozpatrzeniu w dniu 27 lipca 2020 r. zażalenia Prezydenta Miasta Gdyni na ww. postanowienie uchylił zaskarżone postanowienie w całości i pozytywnie zaopiniował zamiar likwidacji Szkoły Podstawowej Mistrzostwa Sportowego w Gimnastyce Artystycznej w Gdyni wchodzącej w skład Zespołu Sportowych Szkół Ogólnokształcących z siedzibą przy ul. Władysława IV 54 w Gdyni.Ponadto projekt uchwały w sprawie likwidacji szkoły został przedłożony do zaopiniowania Prezydium Komisji Międzyzakładowej Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”w Gdyni, który pozytywnie zaopiniował uchwałę, Zarządowi Oddziału Związku NauczycielstwaPolskiego w Gdyni, który odstąpił od prawa wyrażenia opinii w związku z negatywną opiniąPomorskiego Kuratora Oświaty oraz Prezydium Zarządu Wojewódzkiego Forum ZwiązkówZawodowych Województwa Pomorskiego, który nie skorzystał z prawa wyrażenia opinii. - likwidacji Liceum Ogólnokształcącego Mistrzostwa Sportowego w Gimnastyce Artystycznej przy ul. Władysława IV 54 w Gdyni, W dniu 29 stycznia 2020 r. Rady Miasta Gdyni podjęła uchwałę w sprawie zamiaru likwidacji Liceum Ogólnokształcącego Mistrzostwa Sportowego w Gimnastyce Artystycznej wchodzącego w skład Zespołu Sportowych Szkół Ogólnokształcących z siedzibą przy ul. Władysława IV 54 w Gdyni. Uczniom Liceum Ogólnokształcącego Mistrzostwa Sportowego zapewnia się możliwość kontynuowania nauki w VII Sportowym Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego wchodzącym w skład Zespołu Sportowych Szkół Ogólnokształcących z siedzibą przy ul. Władysława IV 54 w Gdyni.Rodzice uczniów Liceum Ogólnokształcącego Mistrzostwa Sportowego w Gimnastyce Artystycznej, pełnoletni uczniowie tej szkoły oraz organ nadzoru pedagogicznego zostali poinformowani o zamiarze likwidacji. Pomorski Kurator Oświaty w postanowieniu z dnia 6 marca 2020 r. negatywnie zaopiniował likwidację szkoły. Minister Edukacji Narodowej po rozpatrzeniu w dniu 28 lipca 2020 r. zażalenia Prezydenta Miasta Gdyni na ww. postanowienie uchylił zaskarżone postanowienie w całości i pozytywnie zaopiniował zamiar likwidacji Liceum Ogólnokształcącego Mistrzostwa Sportowego w Gimnastyce Artystycznej w Gdyni wchodzącego w skład Zespołu Sportowych Szkół Ogólnokształcących z siedzibą przy ul. Władysława IV 54 w Gdyni.Pełna lista projektów uchwał dostępna jest w Biuletynie Informacji Publicznej. Opublikowano: 26.08.2020 16:34 Autor: Paweł Kukla (p.kukla@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 29.09.2020 12:40 Zmodyfikował: Paweł Kukla