Co nowego

Za nami XXX sesja Rady Miasta

Za nami XXX sesja Rady Miasta Gdyni // fot. Magdalena Śliżewska

Za nami XXX sesja Rady Miasta Gdyni // fot. Magdalena Śliżewska

W środę, 26 maja odbyła się XXX sesja Rady Miasta Gdyni. Radni obradowali online. Podczas posiedzenia został zaprzysiężony nowy radny – Adam Skurat.


Sesja rozpoczęła się o godzinie 12:00. Na początku obrad został zaprzysiężony nowy radny – Adam Skurat z klubu Samorządność. Mieszkańcy Gdyni znają go zwłaszcza z działalności na Karwinach. Przez wiele lat był radnym tej dzielnicy, pełniąc w funkcję wiceprzewodniczącego, a ostatnio także przewodniczącego. Adam Skurat zastąpił Stanisława Borskiego, którzy zrzekł się mandatu. Wieloletni samorządowiec i wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni został dziś symbolicznie pożegnany przez pozostałych radnych, a także członków prezydenckiego kolegium i samego prezydenta Wojciecha Szczurka.

Nowo powołany radny - Adam Skurat // fot. Magdalena Śliżewska
Nowo powołany radny - Adam Skurat // fot. Magdalena Śliżewska

Podczas sesji Rada Miasta Gdyni przyjęła uchwały dotyczące m.in.:

- zmian w budżecie miasta Gdyni na 2021 rok,

Ustala się dochody budżetu miasta na kwotę 1.833.213.408,04 zł, w tym:
- dochody bieżące: 1.702.608.167,04 zł,
- dochody majątkowe: 130.605.241 zł.

Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 2.040.488.552,04 zł w tym:
- wydatki bieżące: 1.678.338.862,04 zł,
- wydatki majątkowe: 362.149.690zł.

Różnica między dochodami i wydatkami stanowi planowany deficyt budżetu w kwocie 207.275.144 zł.

W wyniku zmian budżet miasta wynosi:
- po stronie dochodów: 1.833.213.408,04 zł,
- po stronie wydatków: 2.040.488.552,04 zł,
- po stronie przychodów: 271.523.460 zł,
- po stronie rozchodów: 64.248.316 zł.

- zmiany statutu Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni,

Do zadań własnych gmin należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, także w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Obejmuje on świadczenie regularnego przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym, jak i transport nieregularny, pozarozkładowy.

Realizując cele zapisane m.in. w „Planie zrównoważonej mobilności miejskiej dla Gdyni” oraz w Strategii Miasta Gdyni, Rada Miasta w 2020 roku podjęła uchwały, na podstawie których od 1 lipca w Orłowie zacznie funkcjonować strefa płatnego parkowania. Wprowadzenie opłat za parkowanie ma przełożyć się m.in. na zmniejszenie liczby osób przyjeżdżających samochodami osobowymi w miejsca sąsiadujące z molem w Orłowie, szczególnie w celach turystycznych. Alternatywą dla tych osób ma być wygodny lokalny transport zbiorowy.

Ze względu na parametry ulicy Orłowskiej oraz brak miejsca do zawracania dojazd transportem publicznym w pobliże mola mogą zapewnić jedynie pojazdy o najmniejszych gabarytach i dużej zwrotności. Takimi pojazdami są wolnobieżne pojazdy elektryczne – tzw. meleksy.

Z uwagi na obowiązujące przepisy prawa przewozy takimi pojazdami nie mogą być organizowane w formie regularnego przewozu osób, a jedynie w formie przewozów nieregularnych, pozarozkładowych.

Celem przyjętej uchwały było umożliwienie Zarządowi Komunikacji Miejskiej w Gdyni organizowanie przewozu osób w takiej formie. Dotychczas statut ZKM wskazywał jako przedmiot działania tej jednostki jedynie organizowanie komunikacji miejskiej. Tymczasem, zgodnie z przepisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, komunikacja miejska to szczególny rodzaj gminnych przewozów pasażerskich, te zaś należą do kategorii publicznego transportu zbiorowego, który to – zgodnie z definicją zawartą w tej samej ustawie – jest transportem regularnym, rozkładowym.

Zmiana statutu ZKM na podstawie zarządzenia prezydenta umożliwi uruchomienie linii meleksowej zapewniającej bezpośredni dojazd do mola w Orłowie.

- powierzenia organowi wykonawczemu uprawnienia do ustalania wysokości opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej w zakresie przewozu osób wolnobieżnymi pojazdami elektrycznymi,

Na podstawie decyzji prezydenta miasta ZKM Gdynia ma zorganizować w Orłowie okazjonalny przewóz osób wolnobieżnymi pojazdami elektrycznymi.

Transport taki nie wpisuje się w przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, gdyż reguluje ona wyłącznie organizację i funkcjonowanie regularnego przewozu osób. W rozumieniu ustawy o transporcie drogowym wspomniany rodzaj przewozów jest transportem okazjonalnym. Wykonywanie przez gminę takiej usługi wymaga w płaszczyźnie finansowej zastosowania regulacji ustawy o gospodarce komunalnej, zgodnie z którą:
„Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej”.
Ustawa ta wskazuje również, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może powierzyć organowi wykonawczemu takiej jednostki prawo do ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej.

Opłaty/ceny za przewóz osób w transporcie pozarozkładowym nie są objęte przepisami ustawy o publicznym transporcie drogowym. Powierzenie Prezydentowi Miasta Gdyni uprawnienia do określenia cen za przewóz osób wolnobieżnymi pojazdami elektrycznymi na obszarze miasta jest uzasadniony i racjonalny. Prowadzi on do sytuacji, w której jeden i ten sam organ, tj. organ wykonawczy gminy, określi ceny za przewóz osób na terenie miasta bez względu na to, czy ma on charakter transportu drogowego rozkładowego (regularnego), czy będzie to transport pozarozkładowy.


- ustalenia wysokości opłat w żłobkach utworzonych przez Gminę Miasta Gdyni

Zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi do lat 3 wysokość opłaty za pobyt dziecka w żłobku utworzonym przez gminę oraz maksymalną wysokość opłaty za wyżywienie ustala rada gminy w drodze uchwały.

Aktualnie zasady opłat za pobyt oraz wyżywienie dziecka w żłobkach utworzonych przez gminę reguluje uchwała z dnia 25 listopada 2015 roku. W związku ze wzrostem kosztów utrzymania placówek oraz corocznym wzrostem wynagrodzenia minimalnego zasadne jest wprowadzenie nowej opłaty za pobyt dziecka, która częściowo pokryje koszty funkcjonowania żłobków. Ze względu na wzrost cen produktów spożywczych konieczne jest wprowadzenie także nowej stawki za wyżywienie dziecka.

Ustala się miesięczną opłatę za pobyt dziecka w żłobku w wysokości:
  • 10% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku opieki nad dzieckiem w wymiarze do 10 godzin dziennie;
  • 8,5% przecietnego wynagrodzenia w przypadku opieki nad dzieckiem w wymiarze do 10 godzin dziennie, gdy co najmniej jeden z rodziców posiada Kartę Mieszkańca.

W przypadku, gdy ze żłobka korzysta równocześnie dwoje lub więcej dzieci z tej samej rodziny, koszt pobytu w żłobku drugiego i kolejnych dzieci wynosi 50% opłaty.

Ustala się maksymalną opłatę za wyżywienie w żłobku w wysokości 8,00 zł za dzień pobytu dziecka w żłobku.

W przypadku czasowego ograniczenia lub zawieszenia działalności żłobka, które jest uzasadnione nadzwyczajnymi okolicznościami zagrażającymi życiu lub zdrowiu dzieci, rodzicom przysługuje zwolnienie z opłaty za pobyt dziecka w żłobku, w części proporcjonalnej do liczby dni miesiąca, w którym żłobek nie świadczył usług. Opłata pobrana zostanie odliczona od opłaty należnej w pierwszym okresie płatności po zakończeniu okresu, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym.


- zmian w składach komisji stałych Rady Miasta Gdyni

Komisja Planowania Przestrzennego i Strategii:
  • z listy członków wykreślono radnego Jakuba Ubycha
  • powołano radnego Adama Skurata

Komisja Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa:
  • powołano radnego Jakuba Ubycha

Komisja Sportu:
  • powołano radnego Adama Skurata



Ponadto podczas sesji zostały przedstawione sprawozdania z prac Rady Dzielnicy Witomino oraz Komisji Oświaty.

Pełen porządek obrad oraz projekty uchwał znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej. Transmisja dostępna była na Gdynia.pl oraz portalu eSesja.tv. Tam również udostępniony zostanie zapis z obrad.

  • ikonaOpublikowano: 26.05.2021 13:39
  • ikona

    Autor: Paweł Kukla (p.kukla@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 26.05.2021 22:01
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Najnowsze