Co nowego

Zakończenie przebudowy Nabrzeża Pomorskiego

W poniedziałek 31 maja 2010 r. uroczyście obchodzono zakończenie przebudowy Nabrzeża Pomorskiego w Gdyni. Perełka najbardziej reprezentacyjnej części miasta zyskała nowe oblicze i przez wiele kolejnych dziesięcioleci służyć będzie jego mieszkańcom oraz coraz liczniej przybywającym do Gdyni turystom.

Otwarcie Nabrzeża Pomorskiego po remoncie


Głównym powodem przebudowy nabrzeża, stanowiącego południową obudowę Basenu Prezydenta, był bardzo zły stan techniczny elementów konstrukcji hydrotechnicznych podwodnych i nadwodnych oraz nawierzchni nabrzeża. Należy podkreślić że nabrzeże to zostało zbudowane przeszło 70 lat temu i uległo częściowemu zniszczeniu w czasie II Wojny Światowej. Przebudowa miała też umożliwić w przyszłości zwiększenie głębokości przy nabrzeżu do 9 m na całej jego długości.

Przebudowa Nabrzeża Pomorskiego ze względów eksploatacyjnych i organizacyjnych (m.in. ze względu na planowany na lipiec 2009 r. Zlot Żaglowców „The Tall Ships' Races 2009") została podzielona na dwa etapy:


Etap I (od 15 września 2008 r. do 30 maja 2009 r.)
W I etapie wykonano całkowitą przebudowę konstrukcji nabrzeża w części podwodnej i nadwodnej - z nową nawierzchnią i uzbrojeniem podziemnym na odcinku od początku nabrzeża Pomorskiego do budynku Róży Wiatrów. Całkowita długość przebudowanego odcinka wyniosła ok. 255 m.

W ramach tego etapu wykonano:
· Ściankę szczelną z profili stalowych o zwiększonej odporności na korozję, sprowadzonych aż z Luksemburga (łącznie 6,8 km profili o wadze 600 ton),
· 224 szt. pali żelbetowych formowanych w gruncie o łącznej długości ponad
3 km, na które zużyto wraz ze wzmocnieniem gruntu 1800 ton betonu,
· 1200 m3 żelbetowej konstrukcji płyty i oczepu nabrzeża wraz z całym wyposażeniem oraz instalacje wodociągowe, kanalizacyjne i elektryczne,
· 21 nowych polerów cumowniczych,
· 3.700 m2 nowej nawierzchni wraz z elementami małej architektury.

Prace hydrotechniczne wykonywano głównie w okresie jesienno - zimowym przy złych warunkach pogodowych zmagając się z wieloma trudnymi do przewidzenia przeszkodami gruntowymi i podwodnymi.

Etap II (od 15 września 2009r. do końca maja 2010r.)
W II etapie realizowane były prace od budynku Róży Wiatrów do końca Nabrzeża Pomorskiego. Całkowita długość przebudowanego odcinka wyniosła ok. 370 m (odcinek o konstrukcji płytowej o długości 110 m i skrzyniowej o długości 260 m).

Parametry budowlane tego etapu prac przedstawiają się następująco:
· Wykonano stalową ściankę szczelną o zwiększonej odporności na korozję, o łącznej długości profili 2,8 km i wadze 260 ton,
· W gruncie uformowano 90 szt. pali żelbetowych o łącznej długości 1200 m, na które zużyto 700 ton betonu,
· Wykonano 510 m3 żelbetowej konstrukcji płyty i oczepu nabrzeża,
· Zainstalowano 9 szt. nowych polerów cumowniczych,
· Wykonano 4500 m2 nowej nawierzchni z kostki wraz z nowymi instalacjami elektrycznymi, teletechnicznymi, wodno-kanalizacyjnymi z osadnikami. Nabrzeże zostało wyposażone w urządzenia odbojowe i elementy małej architektury.

Łączny koszt realizacji obu etapów przedsięwzięcia wyniósł około 24 mln zł . Wszystkie środki przeznaczone na ten cel pochodzą ze środków własnych inwestora, tj. Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Dane o przedsięwzięciu:

Nazwa: Przebudowa Nabrzeża Pomorskiego w Gdyni.

Koszt przebudowy netto: ok. 24 mln zł (w I etapie ok. 13 mln zł)

Inwestor: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Okres realizacji: 2008 -2010 rok (poza sezonem letnim)

Wykonawca - konsorcjum w składzie.: "Hydrobudowa S.A."., „Stabilator Sp. z o.o.", "Energopol-Szczecin S.A.", Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane „Trakt", Zakład Usług Podwodnych i Hydrotechnicznych „Neptun"
Projekt: „Projmors" Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o.

ikona

Najnowsze