Co nowego

Znamy półfinalistów Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej

Statuetka Nagrody Dramaturgicznej / fot. Dawid Linkowski

Statuetka Nagrody Dramaturgicznej / fot. Dawid Linkowski

Ogłoszono listę szczęśliwców, których dzieła trafiły do półfinału 12. edycji konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. Jury miało twardy orzech do zgryzienia. Spośród 243 zgłoszonych sztuk, wybrano 40 tytułów, które zakwalifikowały się do kolejnego etapu. O tym, które z nich znajdą się w finale, dowiemy się na początku kwietnia.
 
Półfinalistów wybrała Komisja Artystyczna Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. W jej skład weszli: Anna Zalewska-Uberman, Mirosław Baran i Wojciech Owczarski. Wyłonili oni 40 tytułów, które powalczą o wejście do finału.
 
Sztuki zakwalifikowane do drugiego etapu to: „1291” Tomasza Walesiaka, „Astra”  autorstwa Karoliny Kalety, „Balkon Ordona” Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak, „Duchologia polska” autorstwa Pawła Soszyńskiego, „Dziady. Fuga” Radosława Stępnia, „Kilka obcych słów po polsku”, którą napisał Michał Buszewicz, „Kobiety” Magdaleny Hrycz, „Komenda” autorstwa Natalii Stencel, „Królowa” Łukasza Staniszewskiego, „Krucjata 1100”, którą napisała Zuzanna Bućko, „Kwiat paproci” Marii Wojtyszko, „Malala. Dziewczyna z kulą w głowie” autorstwa Elżbiety Chowaniec, „Narzędzia ojca” Agaty M. Skrzypek, „Nasza pani” autorstwa Agnieszki Charkot, „Nowosielski. Byt (nie)subtelny” Anny Popiel, „Santa subita” autorstwa Adriana Krysiaka, „O mężnym Pietrku i sierotce Marysi” Jolanty Janiczak, „Odwet ’45” autorstwa Katarzyny Nakielskiej-Pawluk, „Ojcze nasz” Mariusza Bielińskiego, „Oriana. Utwór” autorstwa Rity Jankowskiej, „Piąta esencja – HOLOMETABOLIA” Izabeli Kubik, „Piekło naszych serc” napisane przez Kamilę Łyki i Rafała Konefała, „Pluton p-brane” Mateusza Pakuły, „Polskie rymowanki albo Ceremonie” autorstwa Andrzeja Błażewicza, „Poniedziałek” Michała Rogalskiego, „Poranny spektakl dla młodzieży” autorstwa Szymona Jachimka, „Priv” Anki Herbut, „Sesja” napisana przez Małgorzatę Majewską-Tomasik, „Siostry” Rafała Wojasińskiego, „Sorry Polsko” autorstwa Szymona Bogacza, „Spalony” Piotra Rowickiego, „Stacje” napisane przez Jarosława Jakubowskiego, „Stanisław Batura, żołnierz batalionu Łupaszki albo Zaginiona historia pewnego Batury, co w V Brygadzie Wileńskiej AK walczył, ale nikt już nie wie, jak to było” Szymona Bogacza, „Szwedzkie blade blondynki nie idą do nie” autorstwa Filipa Gieldona, „Taki, co umiera” Magdaleny Miecznickiej, „Tragifarsa na kilka głosów męskich” napisana przez Wojciecha Domagalskiego, „Turyści” Julii Holewińskiej, „Wojna dziecko matka” autorstwa Tomasza Mana, „Wschód-zachód” Magdaleny Drab oraz „Wy-pier-dalać” autorstwa Barbary Sadurskiej.

Teraz Kapituła Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej - Justyna Jaworska, Ewa Guderian-Czaplińska, Jacek Kopciński, Grzegorz Niziołek oraz Jerzy Stuhr - wybierze maksymalnie pięć utworów, które znajdą się w finale. Nazwiska finalistów poznamy w pierwszym tygodniu kwietnia.

Od 20 do 24 maja zaplanowane są czytania/pokazy warsztatowe sztuk nominowanych do finału konkursu. Natomiast ogłoszenie wyników 12. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej odbędzie się 26 maja podczas 14. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Zwycięzca otrzyma statuetkę oraz nagrodę główną - 50 tysięcy złotych.

Podczas finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, oprócz profesjonalnej Kapituły, pracować będzie też jury złożone z miłośników sceny, które po przeczytaniu pięciu wybranych do finału sztuk i obejrzeniu ich czytań, przyzna własną Alternatywną Nagrodę Dramaturgiczną. Skład jury zostanie wybrany w drodze konkursu.

Informacje o wynikach kolejnych etapów konkursu będą publikowane na stronie: www.gnd.art.pl, a także na stronie Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni: www.teatrgombrowicza.art.pl.

Sztuki wszystkich dotychczasowych finalistów Nagrody opublikowane są w bazie na stronie www.gnd.art.pl.

Ogólnopolski konkurs o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną został powołany, przez prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka, w 2007 roku jako rozwinięcie i uzupełnienie Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Oba przedsięwzięcia są elementami jednego, wspólnego, najbardziej prestiżowego w Polsce projektu promocji i popularyzacji polskiej dramaturgii współczesnej.

Festiwal R@Port jest konkursowym przeglądem teatralnych realizacji polskiej dramaturgii współczesnej. Natomiast Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna to przeglądem najnowszych tekstów, które są pisane specjalnie dla teatru. Oba próbują zdiagnozować kondycję współczesnego polskiego dramatu i odpowiedzieć  na pytania: jaką wizję świata odsłania nam dzisiejszy teatr, jakich dotyka problemów, jaki obraz Polski i jej mieszkańców prezentuje widzom oraz jakimi środkami to czyni? Oba konkursy mają wspólnego szefa artystycznego – Jacka Sieradzkiego i przeprowadzane są przez ten sam zespół specjalnie przygotowanych do tego zadania ludzi.

  • ikonaOpublikowano: 26.02.2019 14:00
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 26.02.2019 14:08
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze