Mieszkańcy Leszczynek i Grabówka doczekają się przebudowy dzielnicowego przystanku SKM Gdynia Grabówek. A konkretnie wejść i wyjść z peronu. Gdynia szuka wykonawcy, który zrealizuje inwestycję pn. „Budowa wyjścia z peronu SKM Gdynia Grabówek oraz chodnika”. Oferty można składać do 28 lipca 2025 r. do godz. 10:00. Szczegóły na platformie ezamowienia.gov.pl. Zadanie realizowane będzie w ramach porozumienia z PKP SKM w Trójmieście. Ponadto spółka zakończy rozpoczętą w 2022 r. inwestycję – komorę podtorową, która ma być drugim wejściem na peron dworca SKM Gdynia Grabówek z terenów miejskich od strony południowej. O realizację tej inwestycji od wielu lat zabiegają radni dzielnic Leszczynki i Grabówek. Ogłoszenie przetargu to kolejny krok przybliżający nas do powstania bezpiecznego przejścia dla osób korzystających z przystanku SKM Gdynia Grabówek. Dziś wiele osób próbuje przechodzić na peron „dzikim” skrótem. Realizacja tej bardzo potrzebnej inwestycji znacznie poprawi bezpieczeństwo w tym miejscu – mówi Rafał Geremek, wiceprezydent miasta Gdyni. W ramach inwestycji zrealizowane zostaną: roboty rozbiórkowe i demontażowe, roboty ziemne, roboty drogowe (w tym: budowa chodnika, pochylni, schodów), konstrukcje żelbetowe, budowa oświetlenia, budowa odwodnienia, budowa zadaszenia pochylni wraz z oświetleniem, zieleń, w tym: wycinkę drzew i krzewów, nasadzenie krzewów wraz z pielęgnacją w okresie 3 lat od dnia odbioru końcowego, założenie powierzchni trawnikowych wraz z pielęgnacją w okresie 1 roku od dnia odbioru końcowego; przebudowa istniejącej infrastruktury technicznej. Projekt chodnika wraz z lokalizacją, do peronu SKM Grabówek (dok. projektowa MAT Projekt) Peron SKM Grabówek z widokiem na stronę po której pojawi się nowy chodnik (fot. Michał Sałata)Przypomnijmy, że przystanek SKM Gdynia Grabówek został wyremontowany w 2023 r. Prace objęły wówczas m.in. rozbiórkę starego budynku technicznego i poczekalni, a także wiaty o długości 58 metrów. W zamian powstały: wiata o długości 243,5 metra na całej długości nowego, przesuniętego w kierunku centrum peronu oraz pochylnia z przejścia podziemnego, która zamiast wind ułatwia dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Wcześniej wejście do przejścia podziemnego i na sam peron stanowiło ogromne wyzwanie dla osób z niepełnosprawnościami bądź wózkami. Remont objął także rozbiórkę wyjść od strony ulicy Zakręt do Oksywia (od strony pętli trolejbusowej) oraz na peron wyspowy. W miejscach tych pojawiły się pochylnia i nowe wejścia na peron z przejścia podziemnego oraz od strony pętli wraz ze schodami i zadaszeniem. Ponadto wymieniono szyny wraz z podtorzem w torze 502, którym pociągi SKM zazwyczaj jadą w stronę Gdańska oraz same szyny w torze 501, zamontowano także małą architekturę. W trakcie remontu wybudowano także komorę podtorową pod planowane drugie przejście podziemne prowadzące z terenów kolejowych na tereny miejskie.SKM planuje realizację swojej części zadania, która polegać będzie na budowie przejścia podziemnego do peronu Gdynia Grabówek. Opublikowano: 11.07.2025 14:55 Autor: Dorota Matejczyk (dorota.matejczyk@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 11.07.2025 14:56 Zmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska