Gdynia Buduje

Czas strategicznych inwestycji – podsumowanie VIII kadencji

Węzeł Karwiny (fot. Marcin Mielewski)

Węzeł Karwiny (fot. Marcin Mielewski)

Ostatnie pięć lat to intensywny czas realizacji zarówno dużych miejskich programów, jak i działań inwestycyjnych. Nowoczesne arterie komunikacyjne, przebudowa skrzyżowań, nowe nawierzchnie, nowe ulice wraz z całą potrzebną infrastrukturą, przebudowa kanalizacji deszczowej, drogi rowerowe, bezpieczne chodniki i buspasy, podziemne parkingi, nowoczesne obiekty sportowe i remonty szkół i placówek edukacyjnych, wreszcie Park Centralny – funkcjonalna, zielona przestrzeń w samym sercu Gdyni – to tylko kilka z nich. Prezentujemy najważniejsze inwestycje, które powstały w czasie VIII kadencji samorządu.


Lata 2018-2024 to okres niezwykle intensywnych zmian. Zakończona została już rozbudowa ul. Kwiatkowskiego. Mamy ukończony węzeł Karwiny. Obecnie jest realizowana i w ciągu najbliższych miesięcy zostanie zakończona rozbudowa ul. Chwarznieńskiej. W trakcie realizacji jest również bezkolizyjny przejazd (wiadukt) na ul. Puckiej.

Poniżej prezentujemy listę najważniejszych inwestycji zakończonych w ciągu ostatnich pięciu lat:
  • kompleksowa rozbudowa ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego,
  • węzeł Karwiny,
  • rozbudowa ul. Nowowiczlińskiej,
  • przebudowa ul. Starowiejskiej i fragmentu Abrahama,
  • obiekty sportowe przy Szkole Podstawowej nr 33 na Oksywiu,
  • „Gdynia odNowa”: Rewitalizacja dzielnicy Oksywie – etap I,
  • przebudowa ul. płk. Dąbka w zakresie skrzyżowań z ul. Bosmańską i ul. Dickmana,
  • Potok Wiczliński wraz z budową zbiorników retencyjnych w Gdyni,
  • rozbudowa ul. Hodowlanej,
  • 6 przystani sąsiedzkich w dzielnicach / Opata Hackiego 33, Przystań Chabrowa 43, Przystań Śmidowicza 49, Przystań Łowicka 51, Przystań Wiczlińska 50A, Przystań Widna 2A,
  • przebudowa ul. Lidzkiej i Trockiej,
  • utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia,
  • utworzenie Parku Centralnego 2018-2023,
  • 17 przejść dla bezpieczeństwa mieszkańców,
  • rozwój systemu gospodarowania wodami opadowymi na terenie Gdyni,
  • szlak turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami,
  • prawie 17 km dróg rowerowych,
  • rewitalizacja parku na Kamiennej Górze,
  • budowa infrastruktury drogowej dla nowych obiektów oświatowych wraz z koniecznymi przebudowami odcinków ul. Wiczlińskiej i ul. Filipkowskiego,
  • rozbudowa drogi powiatowej – ul. Chwarznieńskiej w Gdyni na odcinku od przystanku autobusowego Chwarzno Polanki do włączenia z Obwodnicy Trójmiasta,
  • rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w obrębie dzielnicy Witomino oraz budowa drogi rowerowej w ul. Rolniczej,
  • realizacja woonerfu (strefy współdzielonej przez pieszych i ruch kołowy) na części ul. Abrahama,
  • modernizacja ulic Uranowej, Metalowej, Rogali oraz bocznych od ul. Złotej.
W trakcie realizacji:
  • rozbudowa ul. Unruga – na odcinku od zjazdu z Estakady Kwiatkowskiego do ulic Bosmańskiej/Śmidowicza,
  • bezkolizyjny przejazd w ciągu ul. Puckiej (wiadukt drogowy),
  • przebudowa ul. Chwarznieńskiej – odcinek witomiński,
  • budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Unruga,
  • budowa sali gimnastycznej przy ul. Morskiej,
  • plac sportów miejskich dla dzieci, młodzieży i dorosłych, dostosowany do ćwiczeń rehabilitacyjnych dla osób z niepełnosprawnościami przy ul. Jana z Kolna.

Wartość zrealizowanych programów i działań inwestycyjnych to 1,7 mld złotych, w tym dofinansowanie unijne – 432 mln zł i krajowe – 190 mln zł.

Węzeł Karwiny


Węzeł Karwiny, ul. Wielkopolska (fot. Marcin Mielewski)
Węzeł Karwiny, ul. Wielkopolska (fot. Marcin Mielewski)


Inwestycja objęła przebudowę skrzyżowań wraz z udogodnieniami dla rowerzystów i pieszych. W sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny powstał jednopoziomowy parking typu Park&Ride, gdzie znajduje się 158 miejsc dla samochodów i 8 dla motocykli. Bike&Ride pomieści co najmniej 50 rowerów, a 600 m dróg dla jednośladów pozwala dotrzeć do i z węzła. Strefa Kiss&Ride umożliwia postój 3 pojazdom. Ponadto nowoczesna infrastruktura dla autobusów i trolejbusów i blisko 3 km buspasów, zapewnia sprawne skomunikowanie środków transportu zbiorowego. W ramach inwestycji zadbano też o energooszczędne oświetlenie i zieleń.

Koszt inwestycji to prawie 99 mln zł brutto (w tym fundusze UE).

Rozbudowa ulicy Nowowiczlińskiej


ul. Nowowiczlińska (fot. Marcin Mielewski)

ul. Nowowiczlińska (fot. Marcin Mielewski)


Inwestycja realizowana była na obszarze od południowego odcinka ul. Rdestowej do Obwodnicy Trójmiasta oraz fragmencie od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Chwaszczyńskiej. W ramach zadania powstał buspas, który połączy się z odcinkami realizowanymi w ciągu ul. Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej. Przebudowany został także fragment ul. Rdestowej, gdzie powstał dodatkowy pas do skrętu w prawo w ul. Nowowiczlińską. W nowej przestrzeni są ciągi piesze i rowerowe, które połączyły centrum Dąbrowy z rejonem ul. Chwaszczyńskiej.

Koszt to niemal 25 mln zł (w tym fundusze UE).

Nowa ulica Kwiatkowskiego


Nowa ul. Kwiatkowskiego (fot. Marcin Mielewski)

Nowa ul. Kwiatkowskiego (fot. Marcin Mielewski)


W ramach inwestycji powstały dwa buspasy, a także trzy pasy ruchu, obustronne chodniki i droga rowerowa. Zmodernizowano infrastrukturę przystankową oraz sygnalizację świetlną. Powstało skrzyżowanie z ul. Podgórską, nowa kanalizacja deszczowa, a całość dopełniło nowoczesne oświetlenie w technologii LED, nasadzenia zieleni i mała architektura.

Koszt inwestycji to prawie 23 mln zł.

Węzeł Chylonia

Węzeł Chylonia (fot. Michał Sałata)
Węzeł Chylonia (fot. Michał Sałata)


Ponad 5700 metrów kwadratowych nowych chodników, ponad 800 m2 dróg dla rowerów i ponad 1000 m2 nowej nawierzchni. Teren węzła integracyjnego oświetla na zewnątrz 46 nowoczesnych lamp LED, a na parkingu podziemnym – 170 lamp. Parking podziemny to 140 miejsc dla samochodów.

Koszt inwestycji to ponad 88 mln zł. (w tym fundusze UE).

  • ikonaOpublikowano: 13.03.2024 14:50
  • ikona

    Autor: Redakcja portalu Gdynia.pl (wydz.komsp@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 14.03.2024 09:46
  • ikonaZmodyfikował: Paweł Jałoszewski
ikona

Zobacz także