Gdynia Buduje

Gdynia z dofinansowaniem na budowę ul. Puckiej

widok z góry na tory kolejowe i budowany wiadukt

Gdynia z dofinansowaniem na budowę ul. Puckiej // fot. M. Mielewski

Przygotowany przez Gdynię wniosek dotyczący budowy ul. Puckiej otrzymał dofinansowanie w kwocie blisko 14,7 mln zł. Tak wynika z informacji o podziale rezerwy subwencji ogólnej na drogi samorządowe w 2024 roku.

Rezerwa subwencji ogólnej funkcjonuje od 1999 roku. Corocznie środki są dzielone według ustalonych kryteriów uzgodnionych wspólnie przez stronę rządową i samorządową. W 2024 r. samorządy uzyskają dofinansowanie na łączną kwotę 302 743 120 zł. Środki rezerwy subwencji ogólnej przeznaczane są na dofinansowanie inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu, utrzymania rzecznych przepraw promowych czy remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miasta na prawach powiatu.

W 2024 r. dofinansowanie uzyska 101 jednostek samorządu terytorialnego: 14 województw, 55 powiatów i 32 miasta.Wśród nich jest Gdynia, która otrzymała dofinansowanie w kwocie blisko 14,7 mln złotych na budowę ul. Puckiej. To najwyższa kwota w województwie, a po Radomiu (16 mln) i druga najwyższa dotacja w Polsce w tym roku.

 – Jako samorząd od lat korzystamy ze wszystkich możliwych źródeł finansowania przedsięwzięć ważnych dla Gdyni. To nie tylko środki UE, ale także Fundusze Szwajcarskie, EOG, środki rządowe czy dotacje ONZ. Cieszę się, że to zaawansowane w realizacji zadanie otrzymało tak dużą dotację. Oznacza to, że gdyński samorząd będzie mógł przeznaczyć środki na kolejne przedsięwzięcia ważne dla mieszkańców. Wierzę że te dodatkowe środki zostaną mądrze zagospodarowane – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.


Przypomnijmy, że na ul. Puckiej powstaje 185-metrowy wiadukt drogowy, który ułatwi kierowcom, pieszym i rowerzystom dojazd do oraz z północnych dzielnic Gdyni, znacznie poprawiając przy tym ich bezpieczeństwo.

Nowy wiadukt drogowy prowadzić będzie nad liniami kolejowymi 201, 228 oraz grupą torów stacji Gdynia Port, na północ od ul. Przemysłowej. Znajdą się tam dwa pasy ruchu, 1,5-metrowy chodnik dla pieszych oraz ścieżka rowerowa. Wiadukt zostanie zabezpieczony barierami ochronnymi i oświetlony. W ramach inwestycji całkowicie zlikwidowane zostaną przejazdy kolejowo-drogowe.

Obiekt powstaje dzięki umowie między PKP PLK a Gdynią, podpisanej jesienią 2019 r. Dokument zobowiązał kolejarzy do sfinansowania budowy wiaduktu. Spółka PKP pokrywa koszty budowy wiaduktu w granicach obszaru kolejowego, miasto zaś finansuje budowę pozostałej części infrastruktury, w tym elementów drogowych takich jak: jezdnie, chodniki, drogi rowerowe, murki oporowe. Z budżetu miasta będą wypłacone również odszkodowania dla właścicieli tych nieruchomości, które będą musiały zostać wyburzone. Koszty nadzoru inwestorskiego poniosą w równej części koleje i miasto. Za zaprojektowanie i wybudowanie wiaduktu jest odpowiedzialna firma Strabag, która wygrała w rozstrzygniętym wcześniej przetargu. Prace mają zakończyć się w listopadzie 2024 roku.

Aktualna wartość umowy to: 79 244 916,85 w tym zakres finansowany przez gminę Gdynia: 55 204 951,70 zł, a PKP to: 24 039 965,15 zł.


  • ikonaOpublikowano: 17.04.2024 13:25
  • ikona

    Autor: Magdalena Wojtkiewicz (m.wojtkiewicz@zdiz.gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 17.04.2024 16:20
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona