PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) ogłosiły przetarg na projekt i rozbudowę linii kolejowej z Gdyni-Chyloni do Lęborka. Koszt inwestycji może przekroczyć (wraz z budową drugiej nitki do Słupska) nawet 5 mld zł. Zostanie ukończona w 2029 roku. Modernizacja obejmuje m.in. rozbudowę trasy do układu dwutorowego oraz dostosowanie jej do prędkości 200 km/h dla pociągów pasażerskich. W planach jest także budowa nowego wiaduktu przez tory na ulicy Puckiej, co wzbudza szczególne zainteresowanie mieszkańców Gdyni, którzy od lat borykają się z problemem korków w tej części miasta. Najważniejszym aspektem inwestycji jest poprawa infrastruktury, która umożliwi sprawniejsze i szybsze podróże między Gdynią, Lęborkiem i Słupskiem. Dzięki rozbudowie trasy do układu dwutorowego pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością 200 km/h, a towarowe z prędkością do 120 km/h. To ogromny postęp technologiczny, który wpłynie na poprawę przepustowości linii i skrócenie czasu przejazdów. Dzięki temu mieszkańcy regionu będą mogli szybciej i wygodniej przemieszczać się między miastami, co przyniesie korzyści zarówno dla osób dojeżdżających do pracy, jak i turystów.Modernizacja obejmie również budowę nowych przystanków osobowych oraz nowoczesnych peronów, co dodatkowo podniesie komfort podróżowania. Kluczową rolę w poprawie bezpieczeństwa odegra także zabudowa nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa obiektów inżynieryjnych. Szacuje się, że zakres prac, które już zostały wykonane to koszt około 2 mld zł, do ukończenia całości prac modernizacyjnych będzie potrzebne jeszcze około 3 mld zł. Likwidacja przejazdu na Puckiej – spełnienie oczekiwań mieszkańców Dla gdynian najważniejszym elementem projektu jest likwidacja przejazdu przez tory na ulicy Puckiej, co od lat stanowi jeden z kluczowych problemów komunikacyjnych w tej części miasta. Ruch drogowy często bywa tam wstrzymywany ze względu na pociągi dalekobieżne i lokalne SKM, co generuje korki i opóźnienia. Nowy wiadukt kolejowy, ma powstać również w ramach tych inwestycji kolejowych. Zapewni on bezkolizyjny ruch samochodów oraz pieszych, znacznie usprawniając komunikację w tej części miasta. Porozumienie zawarte z PKP PLK 18 grudnia 2017 r. w sprawie budowy nowego przejazdu kolejowego przy ulicy Puckiej zakłada, że po oddaniu go do użytku zostaną zamknięte kolizyjne przejazdy na ulicach Piaskowej i Północnej. To rozwiązanie znacząco poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego, eliminując ryzyko groźnych sytuacji na skrzyżowaniach torów z drogami – podkreśla Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni. Wiadukt ten zostanie sfinansowany zarówno przez PKP PLK, jak i Gdynię, która pokryje ze swoich środków pieniężnych część projektu. Inwestycja zostanie także dofinansowana z funduszy europejskich, co podkreśla jej znaczenie na poziomie regionalnym i krajowym. Znaczenie dla gospodarki i mieszkańców Realizacja tej inwestycji to ogromna szansa nie tylko dla samych mieszkańców Gdyni, ale i dla całego regionu. Zmodernizowana linia kolejowa zapewni lepszą komunikację, a także wpłynie na rozwój gospodarczy regionu. Skrócenie czasu przejazdów i poprawa przepustowości trasy to korzyści, które docenią nie tylko osoby korzystające z komunikacji pasażerskiej, ale także przedsiębiorstwa transportujące towary. Przebudowa torów umożliwi bowiem sprawniejsze przewozy towarowe, co ma kluczowe znaczenie dla firm z branży logistycznej. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym poprawi się także bezpieczeństwo zarówno na torach, jak i na drogach. Likwidacja przejazdów kolejowych zmniejszy ryzyko wypadków, a systemy sterowania ruchem kolejowym zapewnią większą płynność kursowania pociągów. Inwestycja w rozwój infrastruktury kolejowej między Gdynią a Słupskiem wpisuje się w szerszy kontekst modernizacji transportu w Polsce. Wielu mieszkańców od lat czekało na realizację tej inwestycji, a jej zakończenie w 2029 r. z pewnością przyniesie realne korzyści, zarówno w kontekście codziennych dojazdów, jak i ogólnego rozwoju miasta. Jest to inwestycja w przyszłość Gdyni, która już za kilka lat stanie się miastem jeszcze bardziej nowoczesnym.PKP PLK przyjmuje oferty przetargowe do 17 października. Cały projekt ma potrwać 56 miesięcy, co oznacza, że pierwsze efekty będziemy mogli zobaczyć już wkrótce. Opublikowano: 05.09.2024 15:11 Autor: Michał Sałata (michal.salata@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 05.09.2024 15:30 Zmodyfikował: Joanna Śliwińska