Jak jakość powietrza w klasach wpływa na koncentrację, zdrowie i wyniki uczniów? Jak mądrze wietrzyć pomieszczenia, by dbać o komfort i nie tracić energii cieplnej? Odpowiedzi na te pytania ma przynieść nowy projekt „Ciepłe i zdrowe powietrze w naszej klasie”, który połączył siły samorządu, nauki i biznesu. Gdynia, Instytut Maszyn Przepływowych PAN i Okręgowego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej zainicjowali wspólny projekt edukacyjno-badawczy. W czwartek, 30 października w sali Rady Miasta Gdyni podpisano list intencyjny rozpoczynający realizację projektu „Ciepłe i zdrowe powietrze w naszej klasie”. To wspólna inicjatywa Gdyni, Instytutu Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk im. Roberta Szewalskiego w Gdańsku oraz Okręgowego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Gdyni. Partnerem przedsięwzięcia został Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni.Celem projektu jest poprawa jakości powietrza w gdyńskich klasach szkolnych – poprzez montaż czujników dwutlenku węgla i temperatury, systematyczne pomiary, a także edukację uczniów i nauczycieli w zakresie efektywności energetycznej i zdrowego środowiska nauki. Zebrane dane pozwolą analizować wpływ wietrzenia pomieszczeń na poziom CO₂ i komfort nauki. Proszę Państwa, dla mnie to jest bardzo, bardzo duże wydarzenie. Dlaczego? Dlatego, że odniosę się troszkę do swojej przeszłości. Pracowałem przez 23 lata w Instytucie Naukowo-Badawczym i zdaję sobie w pełni sprawę z tego, jak ogromną rolę i ogromną satysfakcję jednostki naukowo-badawcze mają, gdy ich praca ma możliwość wdrożenia do rzeczywistości i znajduje swój wyraz właśnie w takich działaniach, które dzisiaj będziemy podpisywali. W liście intencyjnym, który wdraża to, co Państwo zauważyliście na etapie Waszych prac – konieczność poprawy jakości powietrza w klasach, znaczenie tego elementu w edukacji, poprawy edukacji i zdolności przyswajania młodzieży wiedzy, która jest w szkołach przekazywana. A my się cieszymy z tego powodu, że możemy być tym takim zwornikiem pomiędzy Waszymi pracami, udziałem OPEC-u i szkoły, która jest związana z Miastem Gdynia, w pracach na rzecz młodzieży. Na rzecz tego, ażeby oni nie tylko mogli lepiej tę wiedzę przyswajać, to też w większym zakresie. Bo to, co robimy, też będzie miało dla nich walor edukacyjny. Będzie mówiło o znaczeniu środowiska, w jakim funkcjonujemy, dla nas samych, dla naszych możliwości poznawczych, do tego, jak będziemy się dobrze w nim czuli – podkreśla Rafał Geremek, wiceprezydent Miasta Gdyni. Zdrowe powietrze, ciepłe powietrze, ja bym nawet do tego dodał - nie za ciepłe powietrze, dlatego, że pierwszym elementem, o którym mówimy od lat jest oszczędzanie energii, obniżanie temperatur, zarówno systemów grzewczych, jak i w pomieszczeniach. Wiemy, że mamy wielki problem w Polsce z przegrzewaniem pomieszczeń. I tutaj odwołam się do naszych wielorakich poziomów współpracy z Instytutem PAN-u, z profesorem Cenianem. Oczywiście prowadzimy szereg projektów wzorowanych na Skandynawii, gdzie w Szwecji temperaturą zalecaną dla życia i pracy jest 19 stopni, nawet nie 20, o których się mówi często. Ta jedynka z przodu ma znaczenie, żeby nie przekraczać 20 stopni. W związku z tym jesteśmy za tym oszczędzaniem, angażujemy się w procesy, które powodują troszkę obniżenie temperatur w naszych systemach. My to robimy regularnie naszymi technologiami, ale również w pomieszczeniach – mówi Wojciech Folejewski, prezes OPEC Sp. z o.o. – Kolejna sprawa, oszczędzanie to nie jest wietrzenie całą dobę, a więc to otwieranie okien i wietrzenie wieloma godzinami jest oczywiście marnotrawstwem energii. W związku z tym przed tym tak samo musimy się wystrzegać i uczyć się wentylacji chwilowej. W związku z tym z wielką satysfakcją angażujemy się w ten projekt pilotażowy i wyciągniemy wnioski, a w przyszłości mamy nadzieję go wspólnie rozszerzać. Pomysł narodził się w Instytucie Maszyn Przepływowych PAN, którego badacze zauważyli, że po termomodernizacji szkół – mimo lepszej izolacji cieplnej – w wielu klasach wzrasta stężenie dwutlenku węgla. Z inicjatywy naukowców projekt zyskał wsparcie Miasta Gdyni oraz OPEC Sp. z o.o., które od lat angażują się w działania na rzecz efektywności energetycznej oraz edukacji ekologicznej. Wideo i montaż: Sławomir Okoń Po krótkim wprowadzeniu i prezentacji założeń projektu, partnerzy podpisali list intencyjny, deklarując dalszą współpracę przy wdrażaniu programu w gdyńskich szkołach. Obecnie ważnym elementem pracy Instytutu Maszyn Przepływowych jest ciepłownictwo. To ciepłownictwo nie może funkcjonować bez samorządów, dlatego bardzo się cieszę z aktywności profesora Adama Ceniana. Tego, że w licznych projektach unijnych występuje miasto Gdynia, występuje Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. Mam nadzieję, że ten kolejny projekt, jakże ważny, jakim jest jakość powietrza w klasach, wpływ na zdrowie, na funkcjonowanie uczniów, pozwoli nam po pierwsze podnieść tę jakość, tutaj oczywiście ogromna rola pana doktora inżyniera Grzegorza Mizery, ale też rozwinąć naszą współpracę w kierunku pozyskiwania kolejnych projektów unijnych, kolejnych działań, które doprowadzą do tego, że miasto będzie miało lepsze warunki do nauki dla dzieci – mówi Marcin Lackowski, dyrektor naczelny IMP PAN. W praktyce to moja młodzież jest odpowiedzialna za zaplanowanie, przetestowanie i zaproponowanie stronom takiego technologicznego rozwiązania, które będzie proste, łatwe i szybkie w obsłudze, a jednocześnie nowoczesne. Mamy na myśli aplikację, którą nasza uzdolniona młodzież, jestem pewna, że jest w stanie nad tym popracować w taki sposób, żeby zaproponować efektywne rozwiązanie partnerom, aby można było potem je przeflancować do innych szkół i używać w sposób bezpieczny, efektywny, bezpieniężny z korzyścią dla wszystkich nas – mówi Dorota Kotwicka, dyrektorka Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni, partnera projektu. Projekt „Ciepłe i zdrowe powietrze w naszej klasie” łączy aspekty zdrowotne, edukacyjne i technologiczne. To przykład, jak samorząd, nauka i biznes mogą wspólnie działać na rzecz lepszego środowiska nauki i wychowania młodych gdynian. Galeria zdjęć Pobierz galerię Podpisanie listu intencyjnego. Na zdjęciu Bożena Żuławska (Wydział Energetyki), managerka projektu „Ciepłe i zdrowe powietrze w naszej klasie” (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Podpisanie listu intencyjnego. Na zdjęciu Rafał Geremek, wiceprezydent Miasta Gdyni (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Podpisanie listu intencyjnego. Na zdjęciu Wojciech Folejewski, prezes OPEC S92666796 z o.o. (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Podpisanie listu intencyjnego. Na zdjęciu Marcin Lackowski, dyrektor naczelny IMP PAN (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Podpisanie listu intencyjnego. Na zdjęciu opiekun projentu Grzegorz Mizera IMP PAN (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Podpisanie listu intencyjnego (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Podpisanie listu intencyjnego, na zdjęciu przedstawiciele Zaspołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych, OPEC-u, IMP PAN oraz Miasta Gdyni (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 31.10.2025 11:00 Autor: Aleksandra Synak-Russjan (aleksandra.synak-russjan@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 03.11.2025 12:58 Zmodyfikował: Aleksandra Dylejko