Gdynia Innowacyjna

To on zbuduje najdłuższy tunel świata

Stocznia Crist, platforma, ludzie, mężczyzna wręcza drugiemu mężczyźnie dzwon, w tle jednostka pływająca

Przedstawiciele gdyńskiej stoczni Crist symbolicznie przekazali jednostkę zamawiającym z duńskiej spółki FLC - następnym krokiem będzie budowa podwodnego tunelu między Niemcami a Danią, fot. Kamil Złoch

Jednostka, która powstała w Gdyni, w stoczni Crist wkrótce przyczyni się do bicia rekordu. Inżynierowie stworzyli jedyny na świecie specjalistyczny ponton, który wykopie najdłuższy zatapialny tunel na świecie, z Danii do Niemiec. W siedzibie stoczni odbyło się oficjalne przekazanie gotowego projektu na ręce zamawiającego, duńskiej spółki Femern Link Contractors.


Premiery nowych jednostek w lokalnych stoczniach na ogół kojarzą się z wielkimi, widowiskowymi wodowaniami – tutaj wprawdzie obyło się bez niego, ale duma nie mniejsza. Inżynierowie i budowniczy z gdyńskiego Crista wypuszczają w świat pływającą innowację, która powstawała przez ostatnie dwa lata w suchym doku.

Jedyny taki na świecie, z Gdyni


To specjalistyczny, wielofunkcyjny ponton, który będzie pracował przy budowie największego zatapialnego tunelu świata. Budowa pod szyldem NB131 dobiegła końca, a gdyńska stocznia zaprezentowała oficjalnie jednostkę, która jeszcze dziś formalnie trafiła do zamawiającego. Będą korzystać z niej Duńczycy z Femern Link Contractors (FLC), specjalnie z myślą o wspomnianym tunelu pod cieśniną Bełt Fehmarn. Pojadą nim nie tylko samochody, ale także kursujące regularnie pociągi.

Stocznia, nabrzeże, tłum ludzi w roboczych kombinezonach, w tle jednostka pływająca
NB131 gotowy do odbioru przy nabrzeżu Dokowym w Gdyni, fot. Kamil Złoch

- To tunel między Danią i Niemcami, 18 kilometrów. Nie ma jeszcze tak długiego podwodnego tunelu. To w zasadzie europejski cel, skrócenie drogi o 160 kilometrów, nie mówiąc już o dwutlenku węgla, mniejszym zużyciu paliwa i zmniejszeniu zanieczyszczeń – mówił dla Gdynia.pl prezes stoczni Crist, Ireneusz Ćwirko.

Ponton zacumował przy nabrzeżu Dokowym, dokąd trafił od razu po serii prób i pracach w suchym doku. Te trwały od października 2021 roku, gdy Crist rozpoczął projekt na zlecenie duńskiej spółki. Całość mierzy nieco ponad 130 metrów długości przy 48 metrach szerokości. Pomimo imponujących rozmiarów, specjalistycznym pontonem może dowodzić zaledwie 19-osobowa załoga. „Sekret” tkwi w sprzęcie, który znalazł się na pokładzie: zdalnie sterowanych urządzeniach do układania żwiru, które sięgną w morskie głębiny i bardzo precyzyjnie przygotują fundamenty pod przyszły tunel. Przy pomocy m.in. dwóch specjalnych komór żwirowych – każda z nich pomieści nawet 7 tysięcy ton żwiru.

Dwa lata pracy, setki zaangażowanych osób


Podczas poniedziałkowej ceremonii na terenie stoczni przekazano m.in. symboliczny dzwon prezesowi odbierającej jednostkę spółki FLC, Sebastiénowi Bliautowi. Przedstawiciele Crista dziękowali z kolei inżynierom i budowniczym, którzy włożyli w projekt miesiące pracy i stworzyli wyjątkowo innowacyjną konstrukcję.



Zakończonego projektu gratulowali też zaproszeni goście, w tym reprezentujące gdyński samorząd wiceprezydentka Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała i przewodnicząca Rady Miasta Gdyni, Joanna Zielińska.

- Dawniej Stocznia Gdynia była sławna z tego, że robiła nietypowe jednostki. I Crist poszedł dokładnie tą samą drogą, bo ta jednostka, która służy do położenia żwiru na 46 metrach głębokości, z dokładnością do 2 centymetrów, co brzmi naprawdę bardzo nieprawdopodobnie jest po prostu wielkim dziełem inżynierów, którzy ją wymyślili, a także budowniczych, którzy zbudowali. (…) Stocznia ta zajmuje dużo mniejszy obszar aniżeli Stocznia Gdynia, ale jest bardzo ważna jako miejsce pracy dla osób z Gdyni i okolic – mówiła Joanna Zielińska, przewodnicząca Rady Miasta Gdyni.

- To bardzo skomplikowana rzecz, próby w doku prowadziliśmy przez kilka miesięcy. (…) To pierwsza taka konstrukcja na świecie, i zresztą wszystkie innowacyjne projekty, które dopięliśmy do tej pory mają to do siebie, że nikt na świecie nie robił takich projektów. Na przykład Zourite do budowy autostrady wokół wyspy Le Reunion czy Monte Carlo, tam zasypywanie części akwenu jednostką Marco Polo oraz jack up-y, które aktualnie zrobiliśmy cztery – wymieniał Ireneusz Ćwirko, prezes i współzałożyciel stoczni Crist.

Nabrzeże Dokowe w Gdyni, tłum ludzi patrzy na przebieg uroczystości, w tle jednostka pływająca
Uroczystość odbioru jednostki przez zamawiającego ze stoczni Crist w Gdyni, fot. Kamil Złoch

Gdyńska stocznia Crist współpracowała przy projekcie z trójmiejskim biurem projektowym StoGda. Połączenie, które zostanie wykonane przy pomocy wielofunkcyjnego pontonu wybudowanego w Gdyni będzie prowadzić w obie strony między niemieckim portem Puttgarden, a Rodbyhavn na duńskiej wyspie Lolland. Tunel skróci podróż koleją na popularnym odcinku Hamburg – Kopenhaga z dotychczasowych 5,5 godziny nawet do niespełna 3 godzin.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 09.10.2023 16:23
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 10.10.2023 11:15
  • ikonaZmodyfikował: Paweł Jałoszewski
ikona

Zobacz także