Uwaga! Obowiązuje zakaz wchodzenia do lasu w związku z ASF (afrykański pomór świń). Szczegóły w komunikacie.
Co nowego

Ponton z Gdyni zbuduje podwodne tunele

Pracownicy gdyńskiej stoczni Crist mają już za sobą pierwsze cięcie blach pod specjalistyczną konstrukcję, która wybuduje najdłuższy zatapiany tunel świata, fot. Crist / mat. prasowe

Pracownicy gdyńskiej stoczni Crist mają już za sobą pierwsze cięcie blach pod specjalistyczną konstrukcję, która wybuduje najdłuższy zatapiany tunel świata, fot. Crist / mat. prasowe

Powstanie w gdyńskiej stoczni Crist, a w przyszłości będzie pracować przy budowie nowego, najdłuższego na świecie zatapianego tunelu w Niemczech i Danii. Rozpoczęło się cięcie stali pod budowę wielofunkcyjnego pontonu o długości ponad 130 metrów, który pomieści do 14 tys. ton żwiru i zostanie wyposażony w tzw. zanurzalne narzędzie zasypowe.


Crist rusza z realizacją kolejnego zamówienia dla zagranicznych kontrahentów. Przed stocznią z Gdyni ciekawe wyzwanie, bo mowa o wielofunkcyjnym pontonie, który ma posłużyć budowie podwodnego tunelu na zachodzie Europy.

Z Gdyni na budowę rekordowego tunelu


W tym tygodniu rozpoczęło się już cięcie stali – symboliczny pierwszy krok w całym procesie budowy. Tej będzie potrzebnej całkiem sporo, bo zamówienie obejmuje dostawę w pełni wyposażonej jednostki, której długość przekroczy 130 metrów (długość samego kadłubu) przy około 48 metrach szerokości. Zamawiającym jest konsorcjum FLC (Femern Link Contractors).

Pierwsze cięcie stali pod budowę w pełni wyposażonego pontonu, fot. Crist / mat. prasowe

Pierwsze cięcie stali pod budowę w pełni wyposażonego pontonu, fot. Crist / mat. prasowe

Pływający ponton (określany skrótem MPP) to specjalistyczna konstrukcja, która będzie posiadać tzw. zanurzalne narzędzie zasypowe (SDT). Zgodnie z planem 19-osobowa załoga ma być odpowiedzialna m.in. za korzystanie z dwóch specjalnych komór żwirowych – każda z nich pomieści nawet 7 tysięcy ton żwiru.

Gdyńska stocznia poinformowała, że ich nowy projekt docelowo posłuży do budowy nowego, 18-kilometrowego podwodnego tunelu, który połączy porty w Niemczech i Danii. Chodzi o cieśninę Bełt Fehmarn, czyli najkrótsze połączenie między duńską wyspą Lolland i niemiecką wyspą Fehmarn. Tunel będzie prowadził podwodną autostradą i linią kolejową od portu Puttgarden po stronie naszych zachodnich sąsiadów do portu Rødbyhavn po stronie duńskiej.

Stocznia, która buduje bez ograniczeń


Warto dodać, że to nie pierwsze skomplikowane zadanie, które będzie realizowane w stoczni Crist. W Gdyni powstawały już inne specjalistyczne konstrukcje na potrzeby wyjątkowych projektów inwestycyjnych poza granicami Polski. Jedną z najgłośniejszych tego typu jednostek zbudowanych na Pomorzu była specjalistyczna platforma Zourite, która posłużyła do budowy wiaduktu morskiego na wyspie La Reunion (departament zamorski Francji na Oceanie Indyjskim).

Specjalistyczna barka samopodnośna Zourite, która powstała w stoczni Crist podczas pracyfot. mat. prasowe / Crist
Specjalistyczna barka samopodnośna Zourite, która powstała w stoczni Crist podczas pracyfot. mat. prasowe / Crist

Podobnie w przypadku doku Marco Polo, który powstał w Gdyni z myślą o budowie tzw. kesonów (skrzyni stalowych posiadających szczelne ściany i otwarte dno). Konstrukcja pozwoliła na poszerzenie obszaru Księstwa Monako, a na nowym terytorium mają powstać budynki mieszkalne, budowle użyteczności publicznej, marina z nabrzeżami dla pieszych, park i promenada.

- Są to wielomiliardowe projekty, a udział Crist jest po raz kolejny dowodem na nieograniczone możliwości techniczne, znakomite przygotowanie do projektu, a przede wszystkim rzetelność i odpowiedzialność firmy – informuje stocznia Crist.

  • ikonaOpublikowano: 29.10.2021 13:17
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 29.10.2021 13:57
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze