Gdynia Mobilna

Edukacja już, testy obecnie, wdrażanie w przyszłości - wodorobus w szkołach

Autobus wodorowy w SP 48 w Gdyni

Wizyta autobusu zeroemisyjnego w szkole to przykład na to, że wdrażanie takich nowoczesnych technologii należałoby zacząć tak naprawdę od edukacji. Fot. Zygmunt Gołąb

Jak działa paliwo wodorowe, czym napęd wodorowy różni się od spalinowego, czym jest transport zeroemisyjny – na te i inne pytania, zadawane przez uczniów, odpowiadali dziś specjaliści związani z technologiami zeroemisyjnymi. Okazją ku temu był przyjazd autobusu wodorowego do kilku gdyńskich szkół. 

W środę, 6 września, testowany w Gdyni autobus wodorowy Caetano rozpoczął trasę po kilku gdyńskich szkołach. Ich uczniowie mogli na własne oczy przekonać się, czym jest transport zeroemisyjny, zadając pytania dotyczące m.in. zasad działania paliwa wodorowego, różnic między tego typu napędem a napędem spalinowym, jak i bezpieczeństwa używania tego paliwa. Na ich pytania odpowiadał Tomasz Pelc, prezes Firmy Nexus Consultans, Przewodniczący Klastra Technologii Wodorowych. 


Przypomnijmy: 4 i 5 września na ulicach Gdyni przejazdy techniczne na trasie linii 140 realizował autobus wodorowy firmy Caetano. Pojazd napędzany jest wodorem dostarczanym przez firmę Messer. Testy w Gdyni stanowią kolejny etap projektu JIVE, który powstał przy współpracy Nexus Consultants i Klastra Technologii Wodorowych z Urzędem Miasta Gdyni oraz Clean Hydrogen Partnership. W trzeci dzień testów autobusu wodorowy przyjechał do kilku gdyńskich szkół. Pierwszą z nich była placówka w Chwarznie – Wiczlinie

- Dziś z tym pięknym autobusem przyjechaliśmy do Szkoły Podstawowej nr 48 w Gdyni. Porozmawiamy z dzieciakami na temat tego, co to znaczy zeroemisyjny transport? Jak rozumieć wodór, czy wodór, czy jest bezpieczny i w jaki sposób można go zastosować w komunikacji miejskiej, z której - mam nadzieję - często korzystają – powiedział nam Tomasz Pelc. 

O godz. 08:30 przy dziedzińcu szkoły zaparkował autobus wodorowy. Na jego pokładzie byli m.in. Tomasz Pelc, prezes Firmy Nexus Consultans, Przewodniczący Klastra Technologii Wodorowych, Francisco Jose Magalhaes, menadżer projektu Stacji Tankowania Wodorem w Caetano Bus, Producent Autobusów Wodorowych i Maurycy Rzeźniczak z Wydziału Strategii Urzędu Miasta Gdyni.

Tomasz Pelc, prezes Firmy Nexus Consultans, Przewodniczący Klastra Technologii Wodorowych

Tomasz Pelc, prezes Firmy Nexus Consultans, Przewodniczący Klastra Technologii Wodorowych opowiada uczniom SP nr 38 w Gdyni o paliwie wodorowym i zeroemisyjności. Fot. Zygmunt Gołąb 

Wokół pojazdu zgromadzili się uczniowie, którzy po zaprezentowaniu autobusu i jego możliwości zajęli w nim miejsca, nadal dopytując o techniczne aspekty transportu zeroemisyjnego. O tym, że jest to ważna kwestia dla młodych ludzi świadczył fakt, że z ogromnym zainteresowaniem słuchali słów Tomasza Pelca. Młodzi ludzie dowiedzieli się nie tylko podstawowych rzeczy o zasadzie stosowania wodoru w napędzie, ale i poznali też wiele ciekawostek, związanych z zeroemisyjnością. Na własne oczy mogli zobaczyć rzeczy, o których będą uczyć się na lekcjach fizyki i chemii. 

- Mamy dużą przyjemność wziąć udział w projekcie wprowadzającym autobus wodorowy, być może w miejską komunikację gdyńską. Jest to dla nas z jednej strony duże wyróżnienie, z drugiej - bardzo duża ciekawość. Chodzi szczególnie o klasy, które teraz rozpoczynają prace z chemią, fizyką i uczniowie będą mogli sami doświadczyć tego, o czym się mówi na lekcjach, co tak naprawdę być może naszą przyszłością – dodał Michał Gużyński, wicedyrektor Szkoły Podstawowej Nr 48 w Gdyni.

Jak powiedział Maurycy Rzeźniczak z Wydziału Strategii Urzędu Miasta Gdyni, wizyta autobusu zeroemisyjnego w szkole to przykład na to, że wdrażanie takich nowoczesnych technologii należałoby zacząć tak naprawdę od edukacji. Jak podkreślił, Gdynia poświęciła jeden z trzech dni testów autobusu wodorowego właśnie na edukację. 

- Przywiązujemy do tego coraz większą wagę. Myślę, że „Gdynia w klimacie” jest takim dobrym programem, który pokazuje, jak powinniśmy do tego podejść – mówi Maurycy Rzeźniczak. -  Rozpoczęliśmy testy w poniedziałek i mieliśmy okazję zobaczyć, jak autobus zachowuje się w ruchu miejskim, zdobyliśmy też trochę informacji na temat zużycia tego paliwa i jego przydatności w terenie o zróżnicowanym ukształtowaniu. Można zatem podsumować: przygotowujemy się już na przyszłość. Edukacja już, testy obecnie, a wdrażanie w przyszłość – podkreślił.
 

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 06.09.2023 15:13
  • ikona

    Autor: Zygmunt Gołąb (z.golab@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 06.09.2023 16:06
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Zobacz także