Gdynia Mobilna

Testuj Mevo 2.0 już od dziś!

Rusza kolejny etap wdrażania Systemu Roweru Metropolitalnego Mevo dla mieszkańców 16 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Na zdjęciu wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, w tle Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy i Michał Glaser - prezes Zarządu OMGGS. Fot. Zygmunt Gołab

Rusza kolejny etap wdrażania Systemu Roweru Metropolitalnego Mevo dla mieszkańców 16 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Na zdjęciu wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, w tle Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy i Michał Glaser - prezes Zarządu OMGGS. Fot. Zygmunt Gołab

W środę, 13 września ruszył kolejny etap wdrażania Systemu Roweru Metropolitalnego Mevo dla mieszkańców 16 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Po zakończonej sukcesem fazie testów wewnętrznych przyszedł czas na testy zewnętrzne. Jak działają rowery? Od dziś można to sprawdzić i dzielić się uwagami na ich temat z OMGGS-em.  


Na konferencji prasowej, która odbyła się w środę, 13 września przed Ergo Areną, samorządowcy i przedstawiciele Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot opowiedzieli o testach wewnętrznych i zaprosili mieszkańców do korzystania z jednośladów. Gdynię reprezentowała wiceprezydent ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka Spychała. Oprócz niej w konferencji udział wzięli: Piotr Kryszewski – wiceprezydent Gdańska, Marcin Skwierawski – wiceprezydent Sopotu, Krzysztof Krzemiński – burmistrz Redy, Michał Glaser – prezes zarządu OMGGS oraz Dagmara Kleczewska – kierownik projektu Mevo

– Zakończyliśmy etap testów wewnętrznych, trwających ponad 3 tygodnie. Blisko 200 rowerów było użytkowanych na ulicach Trójmiasta. Sprawdzaliśmy nie tylko sam rower, jako pojazd, ale i sprawdzaliśmy aplikację, zgodność dostarczonego produktu z naszą specyfikacją przetargową; sprawdzaliśmy, czy działają wszystkie narzędzia, które umożliwiają nam nadzór nad funkcjonowaniem systemu. Wszystkie te testy wypadły pozytywnie. Dzięki temu możemy rozpocząć etap drugi, czyli testy zewnętrzne. Wszystko to dzieje się w terminach umownych i to, że wyrabiamy się w tych terminach, również uważam za jeden z bardzo dużych sukcesów – podkreśliła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.  

Testy wewnętrzne zakończyły się sukcesem. Udało się wykryć kilka błędów, a wszystkie z nich zostały naprawione. 
 

– Przez ponad 3 tygodnie około 200 rowerów, tak elektryków, jak i klasycznych, jeździło po Trójmieście i innych gminach, które są partnerami tego projektu – powiedziała wiceprezydent Gdyni. – Użytkownicy mogli zwracać uwagę zarówno na funkcjonalności samego pojazdu, jak i aplikacji. Natomiast z poziomu zarządzających projektem można było sprawdzać, czy jest zgodny ze specyfikacją, z tym, co zamawialiśmy w drodze w drodze zamówienia publicznego i czy w kwestii nadzoru wszystko działa, jak powinno – zaznaczyła. 

Ponieważ odpowiedzi na wszystkie te pytania były twierdzące, można było rozpocząć kolejny etap. 

– Tym razem jest to etap testów zewnętrznych. Już dziś ponad 1000 rowerów dostępnych jest dla mieszkańców metropolii, na ulicach Trójmiasta i innych miejscowości. Każdy może już dziś pobrać aplikację, czy to w systemie Android czy IOS na swój telefon i za jej pomocą korzystać z roweru Mevo. Żeby korzystać z tego roweru należy podpiąć swoją kartę płatniczą, ale nie dlatego, że etap testów jest płatny, bo rowery są bezpłatne i korzystanie z nich w etapie korzystania również jest bezpłatne, ale dlatego, że wprowadziliśmy obowiązek odstawiania roweru do stacji. Jeśli ktoś tego nie uczyni, to niestety zostanie obciążony karą w wysokości 10 zł. Kolejnym ograniczeniem, które jak sądzę, nie będzie dolegliwe dla użytkowników, jest zakaz wyprowadzania rowerów poza strefę Mevo. To znaczy, że jeśli używasz roweru, to tylko w tej strefie, w której Mevo funkcjonuje. Myślę, że to będzie kolejny owocny etap, kiedy dowiemy się jeszcze o ewentualnych koniecznościach korekt, wprowadzimy je i za kilka tygodni oficjalnie wystartujemy z Mevo, co do którego jestem przekonana, że będzie bardzo użyteczne i bardzo lubiane przez naszych mieszkańców – zaznaczyła Katarzyna Gruszecka-Spychała

Jak informują przedstawiciele Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, na pierwszym etapie nie ma limitu użytkowników mogących pobrać aplikację i zarejestrować się w systemie. Sytuacja  monitorowana będzie na bieżąco, by w przypadku jakichkolwiek problemów wprowadzić pauzę i dać hiszpańskiemu operatorowi czas na wprowadzenie poprawek. 

Na zdjęciu m.in. wiceprezydent ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka Spychała, Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska, Marcin Skwierawski - wiceprezydent Sopotu, Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy, Michał Glaser - prezes Zarządu OMGGS oraz Dagmara Kleczewska, kierownik projektu MevoKonferencja prasowa dotycząca kolejnego etapu wdrażania Systemu Roweru Metropolitalnego Mevo dla mieszkańców 16 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Na zdjęciu m.in. wiceprezydent ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka Spychała, Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska, Marcin Skwierawski - wiceprezydent Sopotu, Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy, Michał Glaser - prezes Zarządu OMGGS oraz Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo. Fot. Zygmunt Gołąb

Testujemy za darmo


W najbliższych tygodniach w ramach testów użytkownicy będą mogli korzystać z rowerów za darmo. Wszystko po to, aby sprawdzić, czy hiszpańska firma, która wygrała przetarg na operowanie systemem, poradzi sobie ze sprawnym ładowaniem jednośladów, ich relokacją, działaniem call center oraz systemem IT. Wkrótce zostanie opublikowana prosta ankieta online. Umożliwi ona nadsyłanie uwag. Etap testów jest bezpłatny, jednak – jak wspomniała Katarzyna Gruszecka-Spychała – pozostawienie pojazdu poza stacją to koszt 10 zł. Użytkownik zostanie wcześniej poinformowany w aplikacji, jeśli znajdzie się poza strefą. 

rowery mevo 2.0Rowery Mevo 2.0. Fot. Zygmunt Gołąb

Jak wypadł pierwszy etap testów?
 

Przez ostatnie trzy tygodnie odbywał się pierwszy etap testów. Główne opinie testerów o rowerach Mevo to: 

  • świetny napęd; 
  • ciężar nie przeszkadza w jeździe; 
  • ładowarka do telefonu. 

Zewnętrzny rozruch systemu Mevo 2.0. rozpoczął się 13 września. To czas, w którym użytkownicy będą mieli możliwość rejestracji w systemie i sprawdzenia komfortu użytkowania rowerów. Na ulice gmin biorących udział w projekcie łącznie wyruszy - zgodnie z zapisami umowy - 1600 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i 500 jednośladów klasycznych. Łącznie 2100, czyli połowa docelowej floty. 


– Rozruch zewnętrzny to kolejny etap testowy funkcjonowania Systemu Roweru Metropolitalnego. Służy sprawdzeniu jego działania na większej grupie użytkowników, przy wzmożonym obciążeniu aplikacji mobilnej i systemu do raportowania. To również test dla hiszpańskiego Operatora, jak poradzi sobie z relokacją rowerów i wymianą baterii. Zachęcam wszystkich do zgłaszania wszelkich nieprawidłowości do Centrum Kontaktu (58 739 11 23), w ciągu kilku dni na naszych stronach dostępna będzie też ankieta umożliwiająca zgłaszanie uwag bezpośrednio do OMGGS – mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo 2.0. 


Do dyspozycji zarejestrowanych użytkowników będzie nieodpłatna subskrypcja abonamentu. Niezbędne będzie podpięcie w aplikacji aktywnej karty płatniczej. Umożliwi to pobieranie ewentualnej dodatkowej opłaty w kwocie 10 zł za pozostawianie rowerów poza stacjami. 

717 stacji Mevo 

Na terenie 16 gmin biorących udział w projekcie, znajduje się 717 stacji postoju Mevo. To punkty, do których należy odstawić rower po zakończonej jeździe. W trakcie testów możliwe będzie korzystanie zarówno z roweru tradycyjnego, jak i ze wspomaganiem elektrycznym. Na czas testów zewnętrznych wyłączona została funkcja postoju, tak by użytkownicy nie blokowali rowerów przez cały dzień. 

Igor Dorawa Mevo 2.20Igor Dorawa z Gdańska na rowerze Mevo. Fot. Zygmunt Gołąb 

Uwaga! Jednoślady będzie można parkować jedynie w strefie działania systemu. Pozostawienie ich poza terenem gmin uczestniczących w projekcie i nieprzestrzeganie zasad regulaminu spowoduje zablokowanie konta użytkownika na miesiąc. Uniemożliwi to korzystanie z Mevo w fazie testowej. 

Wypożyczenie i zwrot roweru 

Użytkownik będzie mógł zarejestrować się: 

  • za pośrednictwem aplikacji mobilnej Mevo, dostępnej do pobrania ze sklepu play, bądź app store, 
  • w trakcie rejestracji trzeba będzie podać imię, nazwisko, numer telefonu i adres e-mail, 
  • rower można wypożyczyć z poziomu aplikacji poprzez zeskanowanie kodu QR znajdującego się w przedniej części roweru i jego ramy, 
  • dokonanie zwrotu roweru powinno odbyć się w dozwolonej strefie. 

O czym trzeba pamiętać? Chcąc zaparkować rower poza stacją postoju, użytkownik zobaczy w aplikacji stosowny komunikat. Za zwrot jednośladu poza stacją zostanie naliczona opłata w kwocie 10 zł. Należy założyć blokadę znajdującej się na tylnym kole i przejazd w aplikacji zostanie zakończony automatycznie. 

Uwaga! W przypadku problemów z aplikacją, wypożyczeniem czy zwrotem roweru należy zgłosić się do Centrum Kontaktu, nr tel. 58 739 11 23. Infolinia jest czynna codziennie w godz. 7- 21. Użytkownicy mogą kierować uwagi również na adres e-mail: kontakt@rowermevo.pl

Rowery na ulicach Obszaru Metropolitalnego 

W trakcie rozruchu wewnętrznego do siedziby Operatora regularnie docierały rowery ze wspomaganiem elektrycznym. 1800 jednośladów Segway już w sierpniu znajdowało się w Gdańsku. Również 1050 rowerów tradycyjnych jest gotowych do wyruszenia na ulice Obszaru Metropolitalnego. 

Do dyspozycji użytkowników w fazie testowej będzie 1600 „elektryków” i 500 „klasyków”. Mieszkańcy Gdańska, Gdyni i Sopotu będą dysponowali odpowiednio 869, 444 i 66 rowerami ze wspomaganiem elektrycznym oraz 271, 139 i 21 jednośladami klasycznymi. Z kolei w Tczewie, Rumi oraz Pruszczu Gdańskim dostępne będzie odpowiednio 48, 31 i 36 Segwayów oraz 16, 10 i 11 rowerów tradycyjnych. Natomiast po ulicach Redy będzie jeździło 15 „elektryków” i 5 „klasyków”. W przypadku Kartuz i Pucka, liczba ta wyniesie 23 i 9 oraz 8 i 2. Odpowiednio mieszkańcy Władysławowa, Sierakowic oraz Żukowa będą dysponowali 17, 6 i 8 jednośladami ze wspomaganiem elektrycznym oraz 5, 2 i 3 „klasykami”. W Somoninie i Stężycy dostępne będą po 4 Segwaye oraz po 1 rowerze tradycyjnym. Do dyspozycji mieszkańców Kosakowa będzie 12 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i 3 rowery klasyczne, a po ulicach Kolbud będą jeździły 2 rowery tradycyjne i 8 ze wspomaganiem elektrycznym

Podsumowanie wewnętrznych testów systemu 

Wewnętrzne testy Systemu Roweru Metropolitalnego rozpoczęły się 16 sierpnia br. i zostały zakończone 6 września. W tym czasie przedstawiciele gmin biorących udział w projekcie, pracownicy OMGGS oraz specjaliści rowerowi sprawdzali m.in. techniczne działanie aplikacji mobilnej czy Centrum Obsługi Klienta. 

Weryfikowana była również pojemność baterii. Testerzy na jej pełnym naładowaniu pokonywali dystans powyżej 100 km, zgodnie z założeniami umowy. W czasie wewnętrznych testów systemu odbyły się dwa szkolenia z systemu do nadzoru i raportowania.
 
Kilka elementów systemu IT, aplikacja i serwis internetowy wymagają jeszcze poprawek, brakuje też kilku funkcji jak np. liczba pokonanych kilometrów, które zostaną wprowadzone w Etapie II. OMGGS zwraca się z prośbą do mieszkańców metropolii o zgłaszanie swoich uwag do Centrum Kontaktu.

W drugim etapie testów została wstrzymana funkcja pauzy/postoju, aby uniemożliwić jednemu użytkownikowi korzystanie z roweru przez cały dzień. 

Kiedy pełny start systemu? 

Zewnętrzna faza wdrażania systemu to drugi etap testów. W tym czasie mieszkańcy sprawdzą komfort korzystania z rowerów, a serwis IT zostanie poddany testom obciążeniowym, ale przede wszystkim będą mogli zgłaszać wszystkie zauważone błędy i usterki. To czas zaangażowania użytkowników w testy, by wspólnie z OMGGS i Operatorem wypracować najlepsze rozwiązania Gdy wszystkie elementy funkcjonowania systemu będą działały bez zastrzeżeń, na ulice Obszaru Metropolitalnego może wyruszyć cała flota rowerów.

  • ikonaOpublikowano: 13.09.2023 15:42
  • ikona

    Autor: Zygmunt Gołąb (z.golab@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 13.09.2023 16:29
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona