Gdynia Mobilna

Zrównoważona mobilność – mocna strona Gdyni

Gdynia doceniona w

Gdynia doceniona w "Rankingu miast zrównoważonej mobilności. Edycja 2023". Fot. Marcin Mielewski

W redakcji codziennego serwisu analitycznego Polityka Insight w Warszawie ogłoszono wyniki „Rankingu miast zrównoważonej mobilności. Edycja 2023". Gdynia zajęła w nim 2. miejsce w kategorii „Regulacje i Polityka”, 4. miejsce w kategorii „Transport zbiorowy” oraz wyróżnienie w kategorii „Logistyka”.


„Polityka Insight” to codzienny serwis analityczny, który w 2013 roku wyrósł z redakcji tygodnika „Polityka”, by stać się niezależną, odrębną spółką. 20-osobowy zespół analityków zatrudnionych w serwisie śledzi stale siedem strategicznych obszarów: politykę krajową, sektor finansowy, energetykę, przemysł, obronność, legislację, sprawy europejskie i geopolitykę. Szeroki wachlarz specjalności daje redakcji całościowe spojrzenie na gospodarkę i politykę. Ponad 40 typów analiz pozwala dostrzegać złożoność zagadnień.

A to wszystko umożliwia tworzenie złożonych raportów i rankingów, jak np. „Ranking miast zrównoważonej mobilności”, zwany w poprzednich edycjach "Rankingiem elektromobilnych miast".

Gdynia inspiruje


Prezentacja raportu „Ranking miast zrównoważonej mobilności. Edycja 2023” odbyła się w siedzibie Polityki Insight w Warszawie. Raport zaprezentował jego autor Mateusz Fornowski, młodszy analityk ds. gospodarczych w Polityce Insight wraz z Aleksandrem Szałańskim, menedżerem projektów w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych – partnera rankingu.

- Celem prezentowanego raportu było pobudzenie dialogu społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem roli samorządów, w temacie rozwoju zrównoważonej mobilności. Do tego potrzebna jest wymiana doświadczeń i wiedzy, a spotkanie, podczas którego prezentujemy raport jest doskonałą okazją do tego, żeby zainspirować innych samorządowców oraz zostać przez nich zainspirowanymi – mówi Mateusz Fornowski.


Choć ranking koncentruje się na zrównoważonej mobilności, to porusza także kwestie czystego powietrza i patrzy na miasta bardzo kompleksowo, podkreślając, jak ważna jest spójność różnych strategii z różnych dziedzin rozwoju miasta.

Jak pokazuje raport, inspiracją dla polskich samorządów może być Gdynia. Podczas wydarzenia ogłoszono laureatów rankingu. Gdynia doceniona została w trzech kategoriach, zdobywając:


  • 2. miejsce w kategorii „Regulacje i Polityka”
  • 4. miejsce w kategorii „Transport zbiorowy”
  • wyróżnienie w kategorii „Logistyka”

- To bardzo ważny raport, który wskazuje samorządom, jaką drogą warto podążać, inspirując się działaniami innych miast, aby zmierzać do zrównoważonej mobilności, co tak bardzo przekłada się na jakość życia mieszkańców oraz środowisko naturalne – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Nasze miasto znalazło się na drugim miejscu w kategorii „Regulacje i Polityka” zdobywając niecałe 2 punkty mniej od lidera tej kategorii – Częstochowy (odpowiednio 74,09 pkt. i 75,96 pkt.) Naszą politykę wyróżniają takie strategiczne działania, jak przyjęcie strategii rozwoju elektromobilności, powołanie pełnomocnika ds. zrównoważonego transportu, wprowadzenie planu zrównoważonej mobilności miejskiej oraz przyjęcie dobrowolnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych, co według twórców raportu zasługuje na szczególną pochwałę.


Gdyńskie elektrobusy. Fot. Kamil Złoch
Gdyńskie elektrobusy. Fot. Kamil Złoch


Gdynię na wydarzeniu reprezentowała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydentka ds. gospodarki.

- Gdynia znalazła się wśród 5 liderów zbiorowego transportu w Polsce. Twórcy raportu docenili wysoki stopień zelektryfikowania naszej floty. Odsetek pojazdów elektrycznych wynosi u nas 33,3%, co wyróżnia nas na tle całego kraju. Osiągnęliśmy to dzięki wykorzystywanym od dziesięcioleci trolejbusom, ale i wprowadzanym sukcesywnie elektrobusom, co pociągnęło za sobą budowę stacji ich ładowania. Podczas dyskusji przy okrągłym stole mogłam podzielić się z innymi samorządowcami naszym doświadczeniem w tym zakresie - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała.


W raporcie podkreślono m.in., że w Gdyni osiągnięto wysoki udział wozokilometrów miejskiego „zbiorkomu” wykonanych zeroemisyjnymi pojazdami.

Laureaci Rankingu miast zrównoważonej mobilności 2023, trzecia z lewej Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydentka Gdyni ds. gospodarki. Fot. Polityka Insight
Laureaci "Rankingu miast zrównoważonej mobilności. Edycja 2023", trzecia z lewej Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydentka Gdyni ds. gospodarki. Fot. Polityka Insight


Twórcy rankingu nie zdecydowali się punktować miast w kategorii „Logistyka”, gdyż jak piszą - badane miasta nie wykazały się na razie dużą inicjatywą we wprowadzaniu zrównoważonych rozwiązań w tym zakresie. Przez to nie byli w stanie sprawiedliwie ocenić miast i zdecydowali się tylko wyróżnić niektóre działania władz miejskich – Gdyni i Krakowa.

- Przemieszczające się po mieście samochody ciężarowe i dostawcze to duże wyzwanie w zakresie mobilności. Są one źródłem hałasu, smogu i korków. Jedną z form zmniejszania tych niedogodności jest wprowadzanie ograniczeń tonażowych i godzinowych w wybranych rejonach miasta, co oczywiście w Gdyni czynimy. Ponadto przyznając Gdyni wyróżnienie w kategorii „Logistyka”, doceniono nasze innowacyjne rozwiązanie, jakim jest darmowy wynajem na 30 dni rowerów cargo dla firm, co ma zachęcić przedsiębiorców do częściowego zastąpienia dostaw pojazdami spalinowymi właśnie dostawczymi rowerami – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.


Rowery cargo na wynajem dla firm. Fot.
Rowery cargo na wynajem dla firm. Fot. gdynia.pl

Jak oceniano miasta


Była to już trzecia edycja rankingu miast zrównoważonej mobilności Polityki Insight i Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

- By móc mówić o zrównoważonej mobilności, konieczne są trzy kluczowe warunki. Po pierwsze, mobilność taka zaspokaja potrzeby mieszkanek i mieszkańców miast w sposób, który nie jest szkodliwy w innych obszarach (np. kosztem zdrowia czy ciszy). Po drugie, jest sprawiedliwy społecznie, tzn. uwzględnia potrzeby różnych grup i nie stawia interesów jednych ponad drugimi (np. interesu kierowców ponad interesem dzieci w drodze do szkoły). Po trzecie, jest neutralny dla klimatu i jakości powietrza lub szkodzi im w możliwie najmniejszym stopniu – pisze w raporcie Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych i dodaje, że na ranking trzeba patrzeć jak na mapę drogową, gdzie bardziej niż na samej klasyfikacji skupiono się na pokazaniu przykładów miast, które poradziły sobie szczególnie dobrze – tak, by ich doświadczenie mogło posłużyć innym.


Na ranking składa się 7 kategorii (6 punktowanych i 1 bez ocen):

  • Czyste powietrze – świadomość problemu
  • Mobilność indywidualna
  • Transport zbiorowy
  • Pojazdy miejskie i komunalne
  • Infrastruktura
  • Regulacje i polityki
  • Logistyka miejska (niepunktowana, w której Gdynia otrzymała wyróżnienie)

- Zbadaliśmy 37 miast – wszystkie polskie miasta z populacją powyżej 100 tys. mieszkańców. Informacje do badania uzyskiwaliśmy w większości w ramach korespondencji z urzędami miejskimi lub np. organizatorami transportu miejskiego. W poszczególnych kategoriach uwzględnialiśmy np. długość dróg dla rowerów, wyniki przewozowe komunikacji miejskiej, prace nad wprowadzeniem stref czystego transportu, wsparcie urzędów miejskich dla prywatnych inwestycji w stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wiele innych – mówi autor raportu Mateusz Fornowski.


Z raportem można zapoznać się na stronie Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

  • ikonaOpublikowano: 21.06.2023 16:00
  • ikona

    Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 23.06.2023 09:17
  • ikonaZmodyfikował: Przemysław Kozłowski
ikona