Kultura

„W relacji ze światem”. 21. edycja Millennium Docs Against Gravity w Gdyni

Kolaż festiwalowych filmów (od lewej, u góry): „Naturalna dzikość serca”, „Ostatnia wyprawa”, „Agent szczęścia”, „Sugarcane”, „Bad Like Brooklyn Dancehall” i „Mnich” (mat. Prasowe MDAG)

Kolaż festiwalowych filmów (od lewej, u góry): „Naturalna dzikość serca”, „Ostatnia wyprawa”, „Agent szczęścia”, „Sugarcane”, „Bad Like Brooklyn Dancehall” i „Mnich” (mat. Prasowe MDAG)

Nadchodzi największy polski festiwal filmów dokumentalnych. Millennium Docs Against Gravity już po raz dziewiąty zagości w Gdyńskim Centrum Filmowym. Trójmiejska edycja imprezy rozpocznie się 10 maja i potrwa do 19 maja. W programie pojawią się polskie premiery i pokazy ponad 90 filmów dokumentalnych z całego świata. O Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni powalczy 12 tytułów. Jak co roku projekcjom towarzyszyć będzie urozmaicony program wydarzeń. Będzie też działać Akademia Filmu Dokumentalnego dla młodzieży. Bilety już w sprzedaży.

 
Millennium Docs Against Gravity to jedyny festiwal filmowy w Europie, który odbywa się jednocześnie w siedmiu miastach, w tym również w Gdyni. Działają against gravity, czyli nawet w mało sprzyjających okolicznościach brną do przodu, często pod prąd. Bo wciąż wierzą, że kino ma moc sprawczą.


– Wierzymy, że każdy widz, który po obejrzeniu festiwalowego filmu postanowi zmienić coś w swoim otoczeniu na lepsze, to bezcenna wartość. Daje nam to ogromne poczucie satysfakcji, sensu i wiarę w to, że każda kolejna edycja festiwalu zmienia nasze realia. Podchodzimy niezmiernie poważnie do upowszechniania kultury filmowej, także wśród osób mających do niej utrudniony dostęp. Na skalę niespotykaną wśród festiwali współpracujemy z około 30 organizacjami pozarządowymi. Wśród nich znajdują się między innymi WWF Polska, Amnesty International czy Fundacja Kultury bez Barier. Od lat zajmujemy się też intensywnie edukacją – informuje Przemek Rydzewski, koordynator Millennium Docs Against Gravity Gdynia.

„W relacji ze światem”


„W relacji ze światem” – tak brzmi tegoroczne hasło festiwalu. Odnosi się do niezwykłej wartości kina dokumentalnego, w którym jak w zwierciadle możemy się przejrzeć i dowiedzieć więcej o sobie, innych i o świecie. Hasło podkreśla rolę i wartość kina w naszym życiu, ale także w życiu społecznym i politycznym. Dzięki reżyserom docierają do nas informacje i historie, o których nigdy moglibyśmy nie usłyszeć.
– W tak podzielonym społeczeństwie, jak nasze i w erze rozwiniętego internetu, każdy chadza swoimi ścieżkami wewnątrz własnej bańki. Wszystko, co uważamy za „nie nasze” jest z reguły nie do zaakceptowania, bez wchodzenia w szczegóły. Festiwal filmów dokumentalnych ma tu do spełnienia rolę agory. Otwarci na świat ludzie wspólnie uczestniczą w seansie a później rozmawiają, dyskutują, kłócą się, uzgadniają stanowiska. Oglądamy filmy opisujące świat a ciemna sala kinowa działa terapeutycznie. Znów czujemy się razem na przekór tego, co podszeptuje nam logika mediów społecznościowych. Festiwal MDAG zawsze miał ambicję, aby być takim miejscem – miejscem konfrontacji wyobrażeń, olśnień, spotkań z nieznanym – mówi dyrektor festiwalu Artur Liebhart.

Filmy w programie festiwalu oferują podróż przez cały świat, pokazując jego najodleglejsze zakątki. To także podróż w głąb siebie i spojrzenie na relacje, jakie budujemy wśród najbliższych i w społeczeństwie.

Konkurs o Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni


Jak każdego roku naszą lokalną Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni w wysokości 15 000 złotych dla najlepszego filmu w Konkursie Głównym przyznają gdyńscy jurorzy i jurorki. Tym razem w składzie znaleźli się: montażystka filmowa Irena Wanda Banat, ilustrator, projektant i grafik Patryk Hardziej oraz dziennikarka i reporterka Dorota Karaś.

Zgodnie z tegorocznym hasłem Konkurs Główny to 12 wyjątkowych filmów, które opowiadają o skomplikowanych zależnościach, które budujemy w ciągu naszego życia.

Film otwarcia i inne hity

Wanda Rutkiewicz na szczycie góry. Kadr z filmu „Ostatnia wyprawia” reż. Eliza Kubarska
Film „Ostatnia wyprawia” reż. Eliza Kubarska (mat. prasowe MDAG)

W „Ostatniej wyprawie”, filmie otwarcia gdyńskiej edycji festiwalu, reżyserka Eliza Kubarska opowiada historię Wandy Rutkiewicz – pierwszej kobiety świata i pierwszej osoby z Polski na najwyższych szczytach Ziemi. Będziemy gościć producentkę filmu i reżyserkę.

Drugim filmem, który znalazł się zarówno w Konkursie Głównym jak i Konkursie Polskim, jest „Las” Lidii Dudy, która przyjedzie do Gdyni. To spojrzenie na życie Asi i Marka, którzy stworzyli w Puszczy Białowieskiej bezpieczne miejsce dla swoich dzieci, żeby dorastały szczęśliwie. Ale pewnego dnia do ich drzwi zapukała wielka polityka...

W „Sugarcane”, który będzie miał w czasie MDAG swoją premierę międzynarodową zaraz po premierze światowej na Sundance, Julian Brave NoiseCat i Emily Kassie przyglądają się rdzennym mieszkańcom rezerwatu Sugarcane. Postanawiają rozliczyć się z traumatyczną przeszłością. To wielka kinowa opowieść o małej miejscowości, w której niezwykle wyraźnie odbija się ludzka natura.

Z kolei naszą cywilizację z perspektywy żyraf w filmie w „sr” pokazuje Lea Hartlaub, który pojawi się w Gdyni. Najwyższe żyjące zwierzę, które zamieszkuje Ziemię od 20 milionów lat, w filmie występuje jako element mitu, baśni, historii naturalnej i politycznej.

„Hollywoodgate” Ibrahima Nash’ata zabiera nas do Afganistanu. Dzień po tym, jak wojska amerykańskie opuściły Kabul, talibowie przejęli Hollywood Gate – opuszczoną bazę Amerykanów. Co tam znaleźli i jak budowali swój nowy reżim?

Do innego zapalnego regionu przenosi nas „Nie chcemy innej ziemi” („No Other Land”, reż. Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor). Film ukazuje ciągnącą się przez dekady batalię prawną palestyńskich mieszkańców Masafer Yatta na Zachodnim Brzegu o zachowanie swojej wioski i metody, jakie stosowało izraelskie wojsko, żeby regularnie wypychać osadników z ich domów.

W przeszłość zabierze nas „Ścieżka dźwiękowa zamachu stanu” („Soundtrack to Coup d’Etàt”) Johana Grimonpreza. Lata 1960-1961. 16 krajów afrykańskich ogłasza niepodległość, co wywołuje niepokój mocarstw. USA wysyła do Afryki takie gwiazdy jazzu, jak Nina Simone czy Louis Armstrong, żeby ocieplić swój wizerunek. Ale nie wszystko idzie zgodnie z planem CIA.

„Nokturny” („Nocturnes”, reż. Anupama Srinivasan, Anirban Dutta) są natomiast spektakularnym filmem o istotach nocy. Piękne zdjęcia i przeszywający dźwięk bardzo szybko przenoszą nas z sali kinowej w głąb himalajskiej puszczy, gdzie badacze przyglądają się ćmom i oceniają dzięki temu zagrożenia dla bioróżnorodności. Cztery pozostałe filmy Konkursu Głównego opowiadają o poszukiwaniu szczęścia i własnej drogi. To intymne obrazy wyjątkowych jednostek.

„Ibelin” Benjamina Ree („Malarka i złodziej”) przybliża nam życie Matsa Steena, który był norweskim graczem cierpiącym na dystrofię mięśniową. Chociaż w rzeczywistości poruszał się na wózku inwalidzkim, w sieci zbudował fascynujący świat, zdobył przyjaciół i... miłość.

Tytułowa „Matka Vera” („Mother Vera”, reż. Cécile Embleton, Alys Tomlinson) stoi przed innym wyborem w swoim życiu. Kiedyś prowadziła burzliwe życie w Mińsku. Przed autodestrukcyjnym nałogiem uratowała ją decyzja o wstąpieniu do klasztoru, gdzie pomaga uzależnionym. Teraz musi zdecydować, jak silna jest jej wiara, co pięknie oddają czarno-białe zdjęcia.

W świecie fotografii pozwala pozostać także film, który miał swoją premierę w czasie Berlinale – „Jeszcze nie jestem tym, kim bym chciała” („I’m Not Every-thing I Want To Be”) Kláry Tasovskiej. Oparty wyłącznie na zdjęciach majstersztyk montażowy i dźwiękowy ukazuje życie oraz trudną artystycznie drogę Libuše Jarcovjákove, która długo czekała na odkrycie a obecnie jest nazywana „Nan Goldin z Czechosłowacji”.

O próbie uchwycenia istoty szczęścia opowiada „Agent szczęścia” („Agent of Happiness”, reż. Arun Bhattarai, Dorottyja Zurbó). W pięknym, górskim Bhutanie władca postanawia zbadać poziom szczęścia swoich poddanych. Ankieter o imieniu Amber jeździ po kraju i odpytuje mieszkańców. Tylko czy uczucia można zmierzyć?

ETNOMATOGRAF i Nagroda All About Freedom


Nagrodę ETNOMATOGRAF po raz kolejny przyzna Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku dla najlepszego filmu o tematyce etnograficznej i antropologicznej. Nagrodę otrzyma reżyserka lub reżyser filmu, który w najczulszy sposób ukaże na ekranie autentyczne oblicze człowieka.

Po raz drugi wręczona zostanie również Nagroda All About Freedom Festival przyznawana przez Europejskie Centrum Solidarności dla filmu, który najtrafniej odnosi się do najbardziej aktualnych wyzwań, przed którymi stoi człowiek i przyczynia się do szerokiego zrozumienia wartości solidarności.

Nowe sekcje tematyczne


Nową sekcją w programie 21. MDAG są „Niezapomniane historie kobiet”, czyli opowieści o pionierkach walczących z patriarchatem i wytyczających drogę dla kolejnych pokoleń w różnych dziedzinach. W tym zestawie znalazł się między innymi film „Copa 71” Jamesa Erskine’a i Rachel Ramsey, którą będziemy gościć w Gdyni. To opowieść o tym, jak najlepsze reprezentacje piłki nożnej kobiet uczestniczyły w wielkich zawodach w 1971 roku w Meksyku. Ponad 60 lat później, twórcy filmu wracają do wydarzeń, które zostały intencjonalnie wymazane z kart historii. W drodze do szczęścia to sekcja opowiadająca o często trudnych i zawiłych poszukiwaniach życiowego spełnienia.

Miłość, życie i śmierć to sedno pięknego i zabawnego filmu, który się znalazł w nowej sekcji, a który opowiada o starzejącej się parze artystów – Maggie Barret i Joelu Mayerowitzu. Ich historię poznamy w „Dwójce nieznajomych próbujących się nie pozabijać” („Two Strangers Trying Not To Kill Each Other”, reż. Jacob Perlmutter, Manon Oimet) – będzie to również inspiracja tegorocznej Filmoterapii.

Sekcja Pierwsze Narody skupia się na rdzennych mieszkańcach różnych zakątków świata. Szczególnie interesująca z punku widzenia naszego lokalnego konkursu ETNOMATOGRAF. Oczywiście to tylko wycinek tego, co przygotowaliśmy w tym roku, będziemy oglądać filmy o sztuce, architekturze, naturze czy naszej przyszłości.

Pokazy, goście, spotkania i debaty. Jemy w kinie!


Kolejna edycja festiwalu w Gdyńskim Centrum Filmowym to szansa na rozbudzenie naszej ciekawości, świadomości, wyobraźni. MDAG to nie tylko filmy, ale podróż w głąb ludzkiego doświadczenia, gdzie wraz z gośćmi będziemy odkrywać różnorodne aspekty życia we współczesnym świecie, przekraczając granice kina. „W relacji ze światem” oznacza, że każdy z nas jest wpisany w szerszy kontekst społeczny, w którym buduje swoje postrzeganie rzeczywistości. Łączymy wątki z przeszłości i przyszłości, szukając połączeń pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki, epokami, kulturami. Przed nami wydarzenia specjalne, spotkania, debaty; porozmawiamy o różnych aspektach współczesnych wyzwań społecznych, włączając w to zagadnienia takie, jak deep-fake, relacje międzyludzkie i rozwój emocjonalny oraz ewolucja człowieka w erze nowych technologii.

Oprócz twórców wybranych filmów z konkursu głównego odwiedzi nas również Łukasz Ronduda, Dawid Nickel, reżyserzy filmu „Rave”, Karolina Domagalska, autorka „Nie jesteś sama” czy Małgorzata Imielska, która pojawi się na spotkaniu wraz z bohaterką swojego filmu „Posłuchaj, co chcę ci powiedzieć”, a także Piotr Szczepański – „Dwadzieścia lat później: C.K.O.D.3”. Z gości zagranicznych, oprócz wspomnianych Racheli Ramsay (Copa 71) i Lei Hartlaub (sr) będziemy gościć Edwarda Porembnego, twórcę filmu „Życie i śmierć Maxa Lindera”. W tym roku MDAG Gdynia towarzyszyć będzie również wystawa prac Patryka Hardzieja „Plakat filmowy w GCF”
– W ramach odbywających się w trakcie festiwalu warsztatów „Dziewczyny zagrają w piłkę” przed filmem „Copa 71” a „Dziewczyny i chłopaki zatańczą dancehall” po filmie „Bad Like Brooklyn Dancehall”. Jak co roku zapraszamy na ekscytującą debatę w partnerstwie z Uniwersytetem WSB Merito Gdynia, tym razem po filmie „Druga szansa”: „Zaświaty na wyciągnięcie ręki: jaka jest przyszłość algorytmicznej nieśmiertelności?”. Będziemy też debatować w partnerstwie z ECS-em i udowodnimy, że „Potrafimy rozmawiać o klimacie!” po filmie „Pewnego razu w lesie” czy kinem IKM-u po poświęconym architekturze filmie „E.1027 – Eileen Gray i dom nad morzem”. Będziemy mówić o tym „Kiedy nas zaleje morze?” z Akwarium Gdyńskim i „Muzeach na nowo” dzięki Oddziałowi Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku. Co ciekawe do kina zapraszamy także na obiad, który zaserwuje jeden z najlepszych polskich kucharzy, Michał Popielarz, w połowie niez-wykle długiego filmu poświęconego jedzeniu „Manu przyjemności”. Nie można przegapić też spot-kania „Fake newsy na sterydach” ze specjalistą od bezpiecznego internetu Adamem Majchrza-kiem czy rozmowy o chorobie Alzheimera po filmie „Pamięć jest wieczna”. Jak co roku wspiera nas Samorząd Województwa Pomorskiego, dzięki któremu możemy realizować wiele z tych wyjątkowych spotkań, bardzo za to dziękujemy. Zapraszam więc wszystkich do wspólnej podróży przez świat odkryć, olśnień i refleksji – mówi Przemek Rydzewski.

Trwa sprzedaż biletów


Bilety na festiwalowe projekcje kosztują od 19 do 25 zł. Sprzedaż pojedynczych biletów (25 zł) odbywa się online na stronach www.mdag.pl (zakładka Gdynia) oraz www.gcf.org.pl (zakładka Kino Studyjne), a także stacjonarnie w kasie Kina Studyjnego GCF-u.

Przy zakupie minimum 5 biletów na seanse festiwalowe – cena jednego wynosi 21 zł. Przy zakupie minimum 10 biletówjeden kosztuje tylko 19 zł. Sprzedaż pakietów 10+, 5+ prowadzi wyłącznie kasa Kina Studyjnego GCF-u .

Nie ma możliwości rezerwacji na seanse festiwalowe biletów online. Wstęp na spotkania z autorami filmów jest bezpłatny. Na wydarzenie specjalne, czyli pokaz filmu „Menu przyjemności” wraz z posiłkiem, obowiązuje cena 42 zł.

Szczegółowy program projekcji i wydarzeń towarzyszących dostępny jest na stronach: mdag.pl (w zakładce Gdynia) oraz gcf.org.pl.

Plakat 21. edycji MDAG

  • ikonaOpublikowano: 25.04.2024 08:54
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (m.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 26.04.2024 07:53
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Śliżewska
ikona

Zobacz także