Nauka

Edukacja klimatyczna. Finał projektu „Klimat w szkołach”

Podsumowanie projektu „Klimat w szkołach”. Konferencja w Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni (fot. Magdalena Starnawska)

Podsumowanie projektu „Klimat w szkołach”. Konferencja w Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni (fot. Magdalena Starnawska)

Zmiany klimatyczne stają się nieodłącznym elementem naszej codzienności i stanowią ogromne wyzwanie dla przyszłych pokoleń. 26 kwietnia odbyło się podsumowanie projektu „Klimat w szkołach” organizowanego przez Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, Gdańskie Wody oraz International Development Norway. Wzięło w nim udział 40 szkół z województwa pomorskiego.


W Centrum Nauki Experyment w Gdyni odbył się finał projektu „Klimat w szkołach”, w który zaangażowały się szkoły z województwa pomorskiego. Udział wzięło 40 placówek, w tym: III Liceum Ogólnokształcące w Gdyni, Szkoła Podstawowa nr. 26 w Gdyni oraz Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 3 w Gdyni. Dodatkowo, w ramach projektu, zorganizowano konkurs „Chrońmy klimat metropolii”, który wygrały 4 grupy uczniów z pomorskich szkół. Zwycięscy uczniowie, z Pierwszej Społecznej Szkoły Podstawowej w Gdyni, mieli okazję zwiedzić Trondheim.



- Projekt zrealizowaliśmy wspólnie z ponad setką uczniów i 80 nauczycielami z kilkudziesięciu gmin Pomorza - powiedział Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS. - To daje największą radość, ponieważ pokazaliśmy, że projekt to coś, co łączy naprawdę wiele osób w tym samym kierunku. Tym kierunkiem było tłumaczenie ludziom, często sobie nawzajem, jak ważne jest zachowanie każdego z nas, żebyśmy mogli żyć w lepszej przyszłości. Zrealizowaliśmy 14 tysięcy lekcji, w które zaangażowało się sto kilkadziesiąt osób, ponieważ nauczyciele najpierw wypracowali wzór lekcji o klimacie na różnym poziomie nauczania, później przeprowadzali je z najróżniejszymi grupami.

- Taką „wisienką na torcie” był konkurs zorganizowany dla wszystkich, pomorskich szkół - powiedział Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS. - Zgłosiło się stu kilkudziesięciu uczniów, którzy w swoich gminach realizowali różnego rodzaju działania promujące zachowania proklimatyczne. Zwycięzcy, czyli 4 grupy po 3 osoby, wyjechały do Trondheim, a dzisiaj będą dzielić się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami, jak uczniowie, dorośli zachowują się i działają w Norwegii.

Zielone inwestycje


W ramach projektu, w 40 szkołach metropolii, powstały błękitno-zielone inwestycje:

  • niecki retencyjne,
  • skrzyniowe i gruntowe ogrody deszczowe,
  • zielone ściany i kompostowniki.
- W ramach projektu „Klimat w szkołach” w Gdyni powstał kompostownik w szkole przy ul. Tatrzańskiej - powiedziała Katarzyna Świstek, architektka krajobrazu, młodsza specjalistka ds. nowej retencji w Gdańskich Wodach. - Powstał również ogród deszczowy w szkole przy ul. Nagietkowej. Ogród deszczowy sprowadza wodę opadową z dachu szkolnego w teren zieleni. Powstało odpowiednie zagłębienie, tak żeby tę wodę opadową gospodarować i nawadniać rośliny, żeby ją wykorzystać, gdyż jest cennym zasobem. Ponadto w III Liceum Ogólnokształcącym, powstała zielona ściana z bluszczu i z pnączy.

Gdyńscy uczniowie z wizytą w Norwegii


W ramach projektu „Klimat w szkołach” zorganizowano konkurs ,,Chrońmy klimat metropolii”, którego nagrodą główną była wizyta studyjna w Trondheim. Swoje prace zgłosiło ponad 90 uczniów, z 28 szkół. Najlepsze okazały się 4 grupy, z czego jedna to uczniowie z Pierwszej Społecznej Szkoły Podstawowej w Gdyni. Dzieci i młodzież, z gdyńskiej szkoły, mieli okazję zwiedzić Trondheim, zobaczyć jak w Norwegii dba się o środowisko i stara się łagodzić zmiany klimatyczne.

fot. Małgorzata DwórznikNa zdjęciu: uczennice Pierwszej Społecznej Szkoły Podstawowej w Gdyni (fot. Małgorzata Dwórznik)

-Zwiedzanie Norwegii było niezwykłym doświadczeniem, szczególnie podobała mi się katedra - powiedziała Emilie, uczennica Pierwszej Społecznej Szkoły Podstawowej w Gdyni.

-Uważam, że krajobraz Norwegii jest wyjątkowy, a cały projekt jeszcze długo będę wspominać - przyznała Marta, uczennica Pierwszej Społecznej Szkoły Podstawowej w Gdyni.


Jak uczniowie wspominają prace projektowe?

fot. Małgorzata Dwórznik
Na zdjęciu: uczennice Pierwszej Społecznej Szkoły Podstawowej podczas lekcji przygotowanej dla uczniów (fot. Małgorzata Dwórznik)
- To było bardzo fajnie doświadczenie, bo mogliśmy edukować młodsze dzieci, pokazać jak zbudować kompostownik i co tam można włożyć - przyznała Emilie, uczennica Pierwszej Społecznej Szkoły Podstawowej. - Kompostownik wykonywaliśmy razem z rodzicami i co ważne wszystkie rzeczy, które tam wykorzystywaliśmy, były już wcześniej używane, nie kupowaliśmy nowych.

- Puszczaliśmy dzieciom prezentacje, pokazywaliśmy jak mogą się zaangażować. Dla młodszych dzieci organizowaliśmy gry, różne prezentacje z naszym głównym bohaterem - wspomina Marta, uczennica Pierwszej Społecznej Szkoły Podstawowej.

Zaangażowanie nauczycieli również było bardzo cenne!
- Uczennice są bardzo proekologiczne, mają w sobie „vibe ekologii” - przyznała Małgorzata Dwórznik, nauczycielka w Pierwszej Społecznej Szkole Podstawowej. - Być może dlatego, że w szkole, od dwóch lat, był prowadzony projekt Erasmus+ I.N.S.P.I.R.E, w którym zajmowaliśmy się celami zrównoważonego rozwoju. Co spowodowało, że o ekologii mówiliśmy naprawdę bardzo dużo. Kiedy pojawił się pomysł wzięcia udziału w konkursie, to one same chętnie przystąpiły. Chyba najfajniejsze było w ogóle budowanie tego kompostownika i praca z małymi dziećmi, stworzenie bohatera „superrobala”, który proekologicznie zachęca małe dzieci do kompostowania. A finalnie nasza przygoda w Trondheim, świetnie zorganizowana, super ekipa, wspaniałe dzieci z innych szkół, super nauczyciele, także polecamy wszystkim branie udziału w konkursach.

Edukacja przede wszystkim


Dzieci i młodzież są przyszłością dla miasta, kraju i całego świata, dlatego tak ważna jest edukacja i uświadamianie o nieuchronnych procesach, z którymi już teraz przychodzi nam się mierzyć. Wszystkie przewidywania naukowców i ekspertów pokazują, że zmiany klimatu będą nadal postępować, dlatego tak istotne jest przygotowanie przyszłych pokoleń do minimalizowania tych skutków.
- Eksperci twierdzą, że zmiana zachowań dorosłych jest bardzo trudna - przyznał Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS. - Uważają, że dużą nadzieję, na zmianę tego zachowania, dają ich dzieci. Najlepsze projekty to takie międzypokoleniowe, dzięki którym młodzież wpływa na zachowania dorosłych.


Ponadto w ramach projektu „Klimat w szkołach” przeprowadzono szkolenia dla nauczycieli: biologii, geografii i przyrody, a placówki zostały wyposażone w sprzęt multimedialny (monitory interaktywne, laptopy, projektory z ekranami).

Dodatkowo do wszystkich metropolitalnych szkół średnich i podstawowych trafiły scenariusze zajęć o zmianach klimatycznych, na ich podstawie przeprowadzono kilkaset zajęć dla ponad 14 tys. uczniów. Szkoły zostały wyposażone w sadzonki i narzędzia do dodatkowych nasadzeń roślin.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 26.04.2024 16:30
  • ikona

    Autor: Magdalena Starnawska (magdalena.starnawska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 26.04.2024 21:32
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Starnawska
ikona