Już w czerwcu przygotowany przez miejskich urzędników projekt, który przeszedł wszystkie wymagane etapy konsultacji i uzgodnień, zostanie przedstawiony radnym i poddany pod głosowanie. Do przyjęcia uchwały krajobrazowej w Gdyni pozostał ostatni krok.Początek prac nad wprowadzeniem uchwały krajobrazowej sięga momentu wejścia w życie sejmowej ustawy, która dokonała nowelizacji wielu przepisów. Na jej podstawie samorządy zyskały narzędzia prawne, dające możliwość uporządkowania przestrzeni publicznej z chaosu reklamowego oraz dbałości o krajobraz. Gdynia ze wspomnianych narzędzi korzysta. - Wprowadzenie uchwały krajobrazowej jest konieczne, by skutecznie rozwiązać problemy przestrzenne i estetyczne w naszym mieście. Przyjęcie uchwały, pozwoli gminie na świadome kreowanie krajobrazu miejskiego na całym jej obszarze. Dotychczas na przykład kwestie szyldów i reklam były ujęte w planach zagospodarowania przestrzennego, jednak starsze plany zawierały bardzo ogólne lub nieaktualne już zapisy. Rynek reklamy szybko się zmienia, wprowadza nowe technologie i nowe formy nośników, które musimy właściwie ująć w uchwale krajobrazowej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. I dodaje: - Przyjęcie uchwały da nam nowoczesne narzędzie do regulacji oraz skutecznej egzekucji na obszarze całej gminy. W przestrzeni publicznej nie brakuje niestety deprymujących miejski pejzaż rozwiązań. Uchwała regulować będzie przede wszystkim szyldy i reklamy, ale także elementy małej architektury i ogrodzeń. Po pozytywnym zakończeniu wymaganych ustawą krajobrazową uzgodnień, projekt uchwały został wyłożony do publicznego wglądu. Na przełomie listopada i grudnia 2020 roku zebrano około 300 uwag i wniosków. Uwag trzech podmiotów nie uwzględniono ze względu na braki formalne. Wnioski, uwagi i komentarze do projektu wpłynęły między innymi od: agencji reklamy outdoorowej, koncernów i podmiotów sieciowych, przedstawicieli centrów handlowych, stowarzyszeń i osób prywatnych. Wszystkie zostały poddane szczegółowej analizie. Część z nich została uznana za zasadne i uwzględniona w opracowywanym dokumencie. - Wnioski były dość zróżnicowane, czasami skrajnie różne. Pojawiły się sugestie poluzowania niektórych regulacji, ale także prośby o znaczne zaostrzenie przepisów. Uwagi dotyczyły przede wszystkim regulacji szyldów i reklam, ale również ogrodzeń i małej architektury. Poruszone były kwestie szyldów na dachach czy temat reklamy wyborczej. Zadanie zespołu plastyka było złożone i trudne, co przełożyło się na czas pracy nad dokumentem. Przygotowany przez miasto projekt wraz z uzasadnieniami uwag przyjętych i odrzuconych zostanie przedstawiony radnym na czerwcowej sesji Rady Miasta. Wówczas rada podejmie głosowanie nad przyjęciem uchwały krajobrazowej - tłumaczy Jacek Piątek, plastyk Miasta Gdyni. Wspomniana sesja Rady Miasta Gdyni zaplanowana jest na 22 i 23 czerwca bieżącego roku. Co się zmieni? Ustawa krajobrazowa wprowadziła do innych aktów prawnych szereg definicji, m.in.: reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego i priorytetowego. Do dyspozycji jednostek samorządu terytorialnego oddane zostały nowe instrumenty mające na celu podniesienie jakości przestrzeni publicznych. Rady gmin określać mogą zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Na konkretnie wyznaczonych obszarach wprowadzać można np. zakazy lokalizacji tablic i urządzeń reklamowych i zarządzić wymóg dostosowania stanu istniejącego do założeń uchwały. Gdynię podzielono na dwie strefy: A i B. Celem podziału było wyznaczenie terenów szczególnie ważnych ze względu na walory krajobrazowe, historyczne i przestrzenne, dla których obowiązują dodatkowe obostrzenia. Dla pozostałego obszaru opracowano zasady porządkujące przestrzeń poprzez ograniczenie ilości informacji wizualnej, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania. Strefa A (zaostrzonego rygoru wizualnego) obejmować będzie między innymi: centralny obszar miasta w tym śródmieście, obszary dziedzictwa kulturowego, zespoły przestrzenne wpisane do rejestru zabytków oraz obszary o wysokiej wartości urbanistycznej, architektonicznej i widokowej. Strefa B (rygoru wizualnego) obejmuje pozostałą część Gdyni. Uchwała nie będzie miała zastosowania na obszarach terenów zamkniętych, np. wojskowych. Projekt uchwały zakłada całkowite ograniczenie tablic i urządzeń reklamowych dużego formatu w strefie A. Przyjmuje się zasadę oddalenia dużych nośników reklamowych od skrzyżowań na rzecz czytelności znaków drogowych i informacji miejskiej. Planuje się wprowadzenie odległości między reklamami oraz odległości reklam od krawędzi jezdni wzdłuż pasa drogowego. Należy spodziewać się zakazu wieszania reklam a w szczególności banerów i reklamy drobnej na ogrodzeniach.Proces porządkowania dotyczyć będzie również szyldów na budynkach. Przewiduje się ograniczenie ich liczby oraz dostosowanie do rodzaju architektury. Projekt uchwały zawiera też wytyczne do standardów jakościowych ogrodzeń i małej architektury. Opublikowano: 14.05.2021 16:00 Autor: Paweł Marszałkowski (pawel.marszalkowski@gdyniasport.pl) Zmodyfikowano: 14.05.2021 16:30 Zmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska