Społeczeństwo

Gdyńska uchwała krajobrazowa na ostatniej prostej

KLIMATyczna Przestrzeń Gdyni

KLIMATyczna Przestrzeń Gdyni

Już w czerwcu przygotowany przez miejskich urzędników projekt, który przeszedł wszystkie wymagane etapy konsultacji i uzgodnień, zostanie przedstawiony radnym i poddany pod głosowanie. Do przyjęcia uchwały krajobrazowej w Gdyni pozostał ostatni krok.

Początek prac nad wprowadzeniem uchwały krajobrazowej sięga momentu wejścia w życie sejmowej ustawy, która dokonała nowelizacji wielu przepisów. Na jej podstawie samorządy zyskały narzędzia prawne, dające możliwość uporządkowania przestrzeni publicznej z chaosu reklamowego oraz dbałości o krajobraz. Gdynia ze wspomnianych narzędzi korzysta.
- Wprowadzenie uchwały krajobrazowej jest konieczne, by skutecznie rozwiązać problemy przestrzenne i estetyczne w naszym mieście. Przyjęcie uchwały, pozwoli gminie na świadome kreowanie krajobrazu miejskiego na całym jej obszarze. Dotychczas na przykład kwestie szyldów i reklam były ujęte w planach zagospodarowania przestrzennego, jednak starsze plany zawierały bardzo ogólne lub nieaktualne już zapisy. Rynek reklamy szybko się zmienia, wprowadza nowe technologie i nowe formy nośników, które musimy właściwie ująć w uchwale krajobrazowej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. I dodaje: - Przyjęcie uchwały da nam nowoczesne narzędzie do regulacji oraz skutecznej egzekucji na obszarze całej gminy. W przestrzeni publicznej nie brakuje niestety deprymujących miejski pejzaż rozwiązań. Uchwała regulować będzie przede wszystkim szyldy i reklamy, ale także elementy małej architektury i ogrodzeń.


Po pozytywnym zakończeniu wymaganych ustawą krajobrazową uzgodnień, projekt uchwały został wyłożony do publicznego wglądu. Na przełomie listopada i grudnia 2020 roku zebrano około 300 uwag i wniosków. Uwag trzech podmiotów nie uwzględniono ze względu na braki formalne. Wnioski, uwagi i komentarze do projektu wpłynęły między innymi od: agencji reklamy outdoorowej, koncernów i podmiotów sieciowych, przedstawicieli centrów handlowych, stowarzyszeń i osób prywatnych. Wszystkie zostały poddane szczegółowej analizie. Część z nich została uznana za zasadne i uwzględniona w opracowywanym dokumencie.

- Wnioski były dość zróżnicowane, czasami skrajnie różne. Pojawiły się sugestie poluzowania niektórych regulacji, ale także prośby o znaczne zaostrzenie przepisów. Uwagi dotyczyły przede wszystkim regulacji szyldów i reklam, ale również ogrodzeń i małej architektury. Poruszone były kwestie szyldów na dachach czy temat reklamy wyborczej. Zadanie zespołu plastyka było złożone i trudne, co przełożyło się na czas pracy nad dokumentem. Przygotowany przez miasto projekt wraz z uzasadnieniami uwag przyjętych i odrzuconych zostanie przedstawiony radnym na czerwcowej sesji Rady Miasta. Wówczas rada podejmie głosowanie nad przyjęciem uchwały krajobrazowej - tłumaczy Jacek Piątek, plastyk Miasta Gdyni.
Wspomniana sesja Rady Miasta Gdyni zaplanowana jest na 22 i 23 czerwca bieżącego roku.

Co się zmieni?

Ustawa krajobrazowa wprowadziła do innych aktów prawnych szereg definicji, m.in.: reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego i priorytetowego. Do dyspozycji jednostek samorządu terytorialnego oddane zostały nowe instrumenty mające na celu podniesienie jakości przestrzeni publicznych. Rady gmin określać mogą zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Na konkretnie wyznaczonych obszarach wprowadzać można np. zakazy lokalizacji tablic i urządzeń reklamowych i zarządzić wymóg dostosowania stanu istniejącego do założeń uchwały.
 
Gdynię podzielono na dwie strefy: A i B. Celem podziału było wyznaczenie terenów szczególnie ważnych ze względu na walory krajobrazowe, historyczne i przestrzenne, dla których obowiązują dodatkowe obostrzenia. Dla pozostałego obszaru opracowano zasady porządkujące przestrzeń poprzez ograniczenie ilości informacji wizualnej, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania.
 
Strefa A (zaostrzonego rygoru wizualnego) obejmować będzie między innymi: centralny obszar miasta w tym śródmieście, obszary dziedzictwa kulturowego, zespoły przestrzenne wpisane do rejestru zabytków oraz obszary o wysokiej wartości urbanistycznej, architektonicznej i widokowej. Strefa B (rygoru wizualnego) obejmuje pozostałą część Gdyni. Uchwała nie będzie miała zastosowania na obszarach terenów zamkniętych, np. wojskowych. Projekt uchwały zakłada całkowite ograniczenie tablic i urządzeń reklamowych dużego formatu w strefie A. Przyjmuje się zasadę oddalenia dużych nośników reklamowych od skrzyżowań na rzecz czytelności znaków drogowych i informacji miejskiej. Planuje się wprowadzenie odległości między reklamami oraz odległości reklam od krawędzi jezdni wzdłuż pasa drogowego. Należy spodziewać się zakazu wieszania reklam a w szczególności banerów i reklamy drobnej na ogrodzeniach.
Proces porządkowania dotyczyć będzie również szyldów na budynkach. Przewiduje się ograniczenie ich liczby oraz dostosowanie do rodzaju architektury. Projekt uchwały zawiera też wytyczne do standardów jakościowych ogrodzeń i małej architektury.

ikona

Zobacz także