Od lipca remont Sali Obsługi Mieszkańca i zmiany w funkcjonowaniu urzędu. Szczegóły w komunikacie. 
1003 (603) 2011-05-20 - 2011-05-26

Trzeźwo myśląc - odcinek XXV

W dzisiejszym "Trzeźwo myśląc ..." rozpoczynamy cykl artykułów o wpływie użycia różnych środków psychoaktywnych i innych zachowań na prowadzenie samochodu lub obsługę maszyn. Na początek przyjrzyjmy się, jak na prowadzenie samochodu wpływa rozmawianie przez telefon komórkowy. Nie tylko przez osoby uzależnione ...

Przyczyny wypadków nie są notowane, dlatego nie ma niepodważalnych danych statystycznych, by dokładnie określić ilu ludzi zginęło lub odniosło obrażenia w wyniku ręcznego korzystania z telefonów komórkowych. Kanadyjskie badania wykazały, że używanie telefonów komórkowych podczas jazdy do 10 minut przed zwiększyło prawdopodobieństwo wypadku samochodowego czterokrotnie.
Jakie są skutki rozmawiania przez telefon komórkowy podczas prowadzenia samochodu? Raport Stowarzyszenia ds. Zapobiegania Wypadkom wykazał, że telefon komórkowy niekorzystnie wpłynął na utrzymanie odpowiedniej pozycji na drodze, utrzymanie odpowiedniej prędkości, utrzymanie odpowiedniej odległości od samochodu z przodu; czas reakcji, ocenę, kiedy kończy się pas rozbiegowy, ogólną świadomość.
Używanie telefonu komórkowego wpływa w dwojaki sposób na uwagę i koncentrację wykorzystywane podczas jazdy, powodując zarówno fizyczne jak i mentalne rozproszenie uwagi i zwiększając szanse na wypadek samochodowy.
• Fizyczne rozproszenie uwagi;
Gdy dzwoni telefon, kiedy ktoś prowadzi, fizyczne rozproszenie uwagi, spowodowane spojrzeniem na telefon i następnie sięgnięcie ręką od kierownicy, aby wcisnąć guzik jest znaczne. Takie rozproszenie dotyczy również telefonów komórkowych z zestawem głośnomówiącym. Oznacza to, że jedyną bezpieczną opcją jest nieużywanie telefonów komórkowych podczas jazdy samochodem wcale.
• Psychiczne rozproszenie uwagi;
Wielu ludzi uważa psychiczne rozproszenie uwagi spowodowane przez rozmowę przez telefon komórkowy jako gorsze od fizycznego, jednak prawo tego nie obejmuje. Przetwarzanie psychiczne różnorodnych informacji i działań, jakie zachodzi podczas jazdy jest wysokie, ponieważ jest wiele czynników do rozważenia, które ciągle się zmieniają. Kiedy dochodzi dodatkowe przetwarzanie rozmowy telefonicznej, mózg jest przeładowany i kierowca nie może się natychmiast i naraz na wszystkim skoncentrować. Różnica między prostą i skomplikowaną rozmową ma wpływ na poziom rozproszenia uwagi - im bardziej skomplikowana jest rozmowa (intelektualnie i emocjonalnie), tym bardziej prawdopodobne jest, że kierowca nie będzie świadomy sytuacji na drodze. Jednak nawet prosta rozmowa stwarza 20% szans, że kierowca nie zauważy rozwoju niebezpiecznej sytuacji.
Nawet, jeżeli nie istnieje prawo przeciwko zestawom głośnomówiącym, bezpieczniej jest dla kierowcy wyłączyć swój telefon, tak by całą koncentrację skierować na drogę dookoła. Niebezpieczeństwa, jakie powodują telefony komórkowe podczas jazdy są jasne, a mimo to wielu ludzi to robi. Najnowsze badania wykazały, że tylko 1 na 4 kierowców mówi, że nie odebrałby telefonu podczas prowadzenia samochodu. Warto również zastanowić się, dlaczego tak trudno przestrzegać nam ograniczeń nakładanych przez prawo lub wynikających ze zdrowego rozsądku, które mają chronić nas i innych ludzi przed niepożądanymi zdarzeniami typu wypadek samochodowy. W następnym odcinku poruszymy temat wpływu przyjmowania leków na prowadzenie pojazdów.  cdn.

Autorem cyklu artykułów w „Ratuszu" z dziedziny uzależnień była Barbara Piwowarska - pedagog, certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień, od początku związana z Przychodnią Terapii Uzależnień przy ul. Chrzanowskiego 3/5. Z wielkim zaangażowaniem zajmowała się pomocą osobom uzależnionym i ich rodzinom. Była niezwykłą, ciepłą i charyzmatyczną osobowością, inspiracją dla pacjentów i współpracowników.
Odeszła nagle, 16 maja 2011 r., w wieku 52 lat, pozostawiając wiele osób w smutku i żalu.

ikona