Trzy gdyńskie kąpieliska – Redłowo, Śródmieście i Babie Doły są otwarte dla mieszkańców i turystów.
1016 (616) 2011-08-26 - 2011-09-01

OPAT drogą krajową! - uśmiechnięty apel do Ministra Infrastruktury

12 sierpnia br. przy rondzie w Rumi, u zbiegu ul. Grunwaldzkiej z ul. Dąbrowskiego oraz Żwirki i Wigury, odbyła się nadzwyczajna konferencja prasowa, a raczej wydarzenie dotyczące budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT) - przedłużenia Obwodnicy Trójmiasta na drodze krajowej nr 6.

Przedstawiciele samorządów, które od lat z determinacją zabiegają o jej budowę, przybyli, by zaapelować wespół z kierowcami do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka o włączenie OPAT do systemu dróg krajowych. Każdy z samorządowców przedstawił dziennikarzom argumenty przekonujące o konieczności budowy OPAT jako drogi o statusie drogi krajowej. Kierowcy zaś z rąk samorządowców i hostess otrzymali karty pocztowe z tym apelem adresowane do pana ministra.

Miejsce konferencji wybrane zostało nieprzypadkowo. To tutaj, zwłaszcza w godzinach szczytu i dniach wzmożonego ruchu wakacyjnego, tworzą się potężne korki, które zabierają czas i zdrowie kierowcom. To właśnie ci kierowcy mogą być sojusznikami pomorskich samorządów w zabiegach o uznanie OPAT za jedną z priorytetowych inwestycji Pomorza o randze krajowej. Dlatego organizatorzy przygotowali 5 tys. kart pocztowych (ze znaczkiem) zaadresowanych do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka, które to kartki oraz drobne (plażowe) gadżety przekazane zostały kierowcom z nadzieją, że wyślą je do adresata.

Pogodna atmosfera happeningu nie powinna nikogo zmylić. Jak stwierdziła burmistrz Rumi Elżbieta Rogala-Kończak w ciągu doby przez rondo w Rumi przejeżdża 60-80 tys. samochodów. Z kolei prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zwrócił uwagę na to, że droga z Gdyni na Półwysep Helski samochodem pochłania tyle samo godzin, co z Warszawy do Gdyni, czyli nawet 4,5 godziny, choć mogłaby trwać zaledwie kilkadziesiąt minut.

Statystyki wypadków na drodze nr 6, która dziś jest drogą przez mękę, są dramatyczne. W 2010 r. na odcinku od Obwodnicy Trójmiasta w Gdyni do Redy doszło do ponad 330 kolizji i wypadków, a od stycznia do lipca br. - do ponad 200.

W konferencji wzięli udział: prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, burmistrz Rumi Elżbieta Rogala-Kończak, burmistrz Jastarni Tyberiusz Narkowicz, wójt Luzina Jarosław Wejer, prezydent Wejherowa Krzysztof Hildebrandt, zastępca wójta Krokowej Jarosław Białk, zastępca burmistrza Redy Teresa Kania, burmistrz Pucka Marek Rintz, zastępca wójta gminy Puck Jerzy Tkaczyk, burmistrz Władysławowa Grażyna Cern, burmistrz Helu Mirosław Wądołowski.

OPAT
Kluczowa inwestycja drogowa Pomorza
OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej, to projektowana trasa długości 14 km, która wraz z ośmioma węzłami drogowymi, stanowić ma przedłużenie istniejącej Obwodnicy Trójmiejskiej - na obszarach miasta Gdyni, gminy Kosakowo oraz miast Rumi i Redy w powiecie wejherowskim. To dziś jedno z największych, strategicznych wyzwań inwestycyjnych Pomorza, o randze wykraczającej daleko poza granice regionu, zarazem o przewidywanym koszcie (ok. 1 miliarda zł), znacznie przewyższającym możliwości lokalnych samorządów. Choć to właśnie lokalne samorządy wyszły z inicjatywą budowy OPAT i wzięły na siebie wysiłek prac organizacyjnych i projektowych.

Sytuacja jest dramatyczna!
- Rezerwy przepustowości drogi krajowej nr 6 na przedłużeniu Obwodnicy Trójmiasta i dróg dojazdowych wyczerpują się, a w godzinach szczytu zbliżają się do 0%!
- Ulice: Morska i Obwodnica Trójmiasta w Gdyni, Sobieskiego i Grunwaldzka w Rumi, Wejherowska i Gdańska w Redzie, a ponadto w Redzie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 216 jako ulica Pucka w godzinach szczytu - przez cały rok, a w sezonie wakacyjnym w szczególności - są „zakorkowane" (obecnie to 60 tysięcy pojazdów/dobę).
- Wzrosła liczba wypadków na trasie tranzytowej biegnącej przez centra miast, spowodowana zwiększonym natężeniem ruchu.
- Ciężki i intensywny ruch samochodów na istniejącej trasie powoduje szybką
degradację nawierzchni i konieczność jej częstych remontów.
- Wraz ze zmniejszaniem się przepustowości dróg, prędkość przejazdów zmniejsza się a czas podróży wydłuża - podczas sezonu letniego droga z Gdyni na Półwysep Helski zabiera nawet kilka godzin, zamiast kilkudziesięciu minut!

Budowa OPAT oznacza:
- sprawne połączenie północno-zachodniej części województwa pomorskiego z Aglomeracją Trójmiejską;
- stworzenie dogodnego tranzytowego ciągu komunikacyjnego w kierunku Szczecina, głównie dla ciężkich pojazdów;
- zmniejszenie uciążliwości ruchu tranzytowego w centrach miast: Gdyni, Rumi i Redy;
- odciążenie dróg lokalnych w gminie Kosakowo przeciążonych wskutek nieprzejezdności głównego ciągu drogi nr 6 w Gdyni, Rumi i Redzie;
- usprawnienie dojazdu do atrakcyjnych turystycznie terenów Półwyspu Helskiego i Pobrzeża Kaszubskiego z obszaru całej Polski.

OPAT - drogą krajową!
Świadectwem determinacji lokalnych samorządów w sprawie budowy OPAT i akceptacji przez władze wojewódzkie i centralne argumentów na rzecz tej inwestycji, było już 24.05.2007 r. podpisanie przez Samorząd Województwa Pomorskiego oraz samorządy Gdyni, Rumi, Redy, Wejherowa, Helu, Jastarni, Władysławowa, Pucka i Kosakowa oraz Powiatu Wejherowskiego i Puckiego przy udziale Ministra Transportu - porozumienia w sprawie przygotowań do realizacji budowy. Gdynia jest koordynatorem tych przygotowań.

Jesteśmy absolutnie przekonani o konieczności włączenia OPAT do systemu dróg krajowych i będziemy wytrwale, aż do skutku przekonywać o tym resortowego ministra, który zwleka z podjęciem rozstrzygających decyzji.

Ufamy, że nasze aktualne argumenty trafią do decydentów i uzyskamy niezbędne gwarancje finansowania całości tej inwestycji mającej kapitalne znaczenie dla rozwoju
naszej aglomeracji.

ikona