Uwaga! Na estakadzie Kwiatkowskiego, w kierunku obwodnicy, na wysokości ulicy Morskiej, miała miejsce awaria dylatacji jezdni. Obowiązuje zmieniona organizacja ruchu. (Więcej informacji) Uwaga! Na estakadzie Kwiatkowskiego, w kierunku obwodnicy, na wysokości ulicy Morskiej, miała miejsce awaria dylatacji jezdni. Obowiązuje zmieniona organizacja ruchu. (Więcej informacji)
1077 (677) 2012-11-23 - 2012-11-29

„Zielony” Korytarz Transportowy dla gdyńskiego portu

Konferencja Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej, fot.: Konrad NiżnikPrezydenci Gdyni Wojciech Szczurek i Tczewa Mirosław Pobłocki byli gospodarzami konferencji „Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej", która dotyczyła realizacji projektu unijnego: „Zielony Botnicki Korytarz Logistyczny".

Odbyła się 19 listopada w Tczewie, z udziałem ok. 90 osób (władz państwowych, wojewódzkich portów morskich: Gdyni, Gdańska, Elbląga, terminali logistycznych, PKP, prywatnych przewoźników kolejowych, samorządów gospodarczych, związków miast i regionów Korytarza Północ-Południe, wyższych uczelni, mediów).

Honorowym patronem spotkania był Andrzej Massel - wiceminister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Koordynuje on rozwój transportu kolejowego w Polsce.

Miasto Gdynia jest jedynym polskim partnerem projektu, wspieranym przez Ministerstwo Transportu, Urząd Marszałkowski, organizacje samorządu gospodarczego, wyższe uczelnie i operatorów logistycznych. Zadania Gdyni w projekcie realizuje Biuro Rozwoju Miasta, e-mail: biuro.rozwoju@gdynia.pl

Głównym wyzwaniem projektu jest przygotowanie zaplecza logistycznego dla portu gdyńskiego, który Port i jego terminale szybko zwiększa swój potencjał przeładunkowy. Za kilka lat możliwy będzie przeładunek ponad 2 mln. kontenerów rocznie (dzisiaj - ok. 600 tys.). Ich przewóz jest głównym zadaniem dla kolei. Tymczasem tory kolejowe stacji Gdynia Port zupełnie nie odpowiadają normom i brak na razie planów ich modernizacji.

Konferencja Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej, fot.: Konrad NiżnikBogusław Stasiak wiceprezydent Gdyni wskazał na przykład „Międzytorza" w Gdyni terenów kolejowych w centrum Miasta coraz bardziej zarośniętych drzewami. Jedyne rozwiązanie - na które jest coraz mniej czasu - to powstanie samochodowo - kolejowego (intermodalnego) terminalu logistycznego w sąsiedztwie portu morskiego. Rozwiązanie takie proponują władze Gdyni - w ramach inicjatywy „Dolina Logistyczna", obejmującej miasta: Gdynia, Rumia, Reda, Wejherowo i gminy wiejskie: Kosakowo i Wejherowo.

Inwestycje transportowe w Gdyni powinny uwzględniać plany rozbudowy zaplecza logistycznego całego obszaru metropolitalnego, modernizacji linii kolejowych Korytarza Bałtyk-Adriatyk (Gdynia-Rijerka / Koper / Wenecja / Trieste / Ravenna) a także plany budowy przez gdyńską firmę PCC Intermodal S.A. tzw. „suchego portu" w Zajączkowie Tczewskim. Wyzwaniem jest więc powstanie „Pomorskiej Platformy Logistycznej" dla Gdyni, Gdańska, Elbląga i Tczewa - do 2020 roku. O potrzebie pilnej modernizacji zaplecza kolejowego portów Gdynia i Gdańsk mówiła Anna Wypych - Namiotko - podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej. O współpracy samorządów wojewódzkich - od morza - po granicę południowa kraju - mówił Ryszard Świlski - prezes Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk - Członek Zarządu n/województwa.

Konferencja Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej, fot.: Konrad NiżnikModerator naukowy konferencji prof. dr hab. Andrzej Grzelakowski podsumował blisko 20 wystąpień wnioskiem o współpracę (integrację) zarządców infrastruktury publicznej (ogólnodostępnej) - w portach morskich i na kolei. Optymalnym przykładem współpracy jest „Dolina Logistyczna" w Gdyni.

Zamykając konferencję dr inż. Stanisław Szwabski - przewodniczący Rady Miasta Gdyni zwrócił uwagę, że zaniedbania w modernizacji polskiego systemu transportowego prowadzą do peryferyzacji Polski w Europie i mają dotkliwe skutki społeczne i gospodarcze. 

Konferencja "Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej", fot.: Konrad Niżnik Konferencja Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej, fot.: Konrad Niżnik

Konferencja Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej, fot.: Konrad Niżnik Konferencja Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej, fot.: Konrad Niżnik

Konferencja Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej, fot.: Konrad Niżnik Konferencja Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej, fot.: Konrad Niżnik

Konferencja Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej, fot.: Konrad Niżnik Konferencja Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej, fot.: Konrad Niżnik

Konferencja Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej, fot.: Konrad Niżnik Konferencja Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej, fot.: Konrad Niżnik

Konferencja Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej, fot.: Konrad Niżnik Konferencja Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej, fot.: Konrad Niżnik

fot.: Konrad Niżnik