
Odbyła się 19 listopada w Tczewie, z udziałem ok. 90 osób (władz państwowych, wojewódzkich portów morskich: Gdyni, Gdańska, Elbląga, terminali logistycznych, PKP, prywatnych przewoźników kolejowych, samorządów gospodarczych, związków miast i regionów Korytarza Północ-Południe, wyższych uczelni, mediów).
Honorowym patronem spotkania był Andrzej Massel - wiceminister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Koordynuje on rozwój transportu kolejowego w Polsce.
Miasto Gdynia jest jedynym polskim partnerem projektu, wspieranym przez Ministerstwo Transportu, Urząd Marszałkowski, organizacje samorządu gospodarczego, wyższe uczelnie i operatorów logistycznych. Zadania Gdyni w projekcie realizuje Biuro Rozwoju Miasta, e-mail: biuro.rozwoju@gdynia.pl
Głównym wyzwaniem projektu jest przygotowanie zaplecza logistycznego dla portu gdyńskiego, który Port i jego terminale szybko zwiększa swój potencjał przeładunkowy. Za kilka lat możliwy będzie przeładunek ponad 2 mln. kontenerów rocznie (dzisiaj - ok. 600 tys.). Ich przewóz jest głównym zadaniem dla kolei. Tymczasem tory kolejowe stacji Gdynia Port zupełnie nie odpowiadają normom i brak na razie planów ich modernizacji.

Inwestycje transportowe w Gdyni powinny uwzględniać plany rozbudowy zaplecza logistycznego całego obszaru metropolitalnego, modernizacji linii kolejowych Korytarza Bałtyk-Adriatyk (Gdynia-Rijerka / Koper / Wenecja / Trieste / Ravenna) a także plany budowy przez gdyńską firmę PCC Intermodal S.A. tzw. „suchego portu" w Zajączkowie Tczewskim. Wyzwaniem jest więc powstanie „Pomorskiej Platformy Logistycznej" dla Gdyni, Gdańska, Elbląga i Tczewa - do 2020 roku. O potrzebie pilnej modernizacji zaplecza kolejowego portów Gdynia i Gdańsk mówiła Anna Wypych - Namiotko - podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej. O współpracy samorządów wojewódzkich - od morza - po granicę południowa kraju - mówił Ryszard Świlski - prezes Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk - Członek Zarządu n/województwa.

Zamykając konferencję dr inż. Stanisław Szwabski - przewodniczący Rady Miasta Gdyni zwrócił uwagę, że zaniedbania w modernizacji polskiego systemu transportowego prowadzą do peryferyzacji Polski w Europie i mają dotkliwe skutki społeczne i gospodarcze.












fot.: Konrad Niżnik
Opublikowano: 22.11.2012 00:00
Autor: Małgorzata Omachel - Kwidzińska (m.omachel@gdynia.pl)