1109 (709) 2013-07-26 - 2013-08-01

Teatr Gdynia Główna 2013

Teatr nie gryzie, teatr jest dla ludzi - mówią członkowie stowarzyszenia „Stacja Szamocin" i zapraszają do „Teatru Gdynia Główna". Spektakle prezentowane będą od 2 do 8 sierpnia 2013 r. na placu przy dworcu PKP.
 
- Teatr to sztuka, która jest komunikatywna. Można spotkać się w miejscach nieteatralnych, dziwnych, na chwilę się zatrzymać, zobaczyć inne historie - mówi Ida Bocian ze Społecznego Stowarzyszenia Edukacyjno-Teatralnego „Stacja Szamocin".  - Tym razem będzie bez sceny, bez dachu, ale pozwoli to na nowy kontakt, inny odbiór przedstawień - dodaje.
 
Aktorzy Teatru Stajnia Pegaza oraz Teatru Off de BICZ mają nadzieję na spotkanie z widzami przypadkowymi, przechodniami, ale liczą też na stałych widzów, zarówno ubiegłorocznej edycji „Teatru Gdynia Główna", jak i spektakli odbywających się w ramach innego projektu stowarzyszenia -  „Teatr Zajechał".

Cykl "Teatr Gdynia Główna" zainaugurował 2 sierpnia 2013 r. spektakl "Orlando".



W programie:
 
 ... i Julia, fot. Zbyszek Szreder
3 sierpnia 2013r. (sobota), godz. 20.00 - „... i Julia"
z inspiracji „Romeo i Julia" Williama Szekspira/Teatr Off de BICZ
 
„Romeo i Julia" dobrze wszystkim znana tragedia kochanków, których połączyła miłość skazana na niepowodzenie. Ida Bocian zdecydowała się opowiedzieć historię tej miłości z perspektywy Julii. Bohaterka zostaje ze swoja tragedią sama i sama ją przed nami odgrywa, co doprowadza ją do kresu psychicznych możliwości.
 
4 sierpnia 2013r. (niedziela), godz. 20.00 - „Była Żydówka, nie ma Żydówki"
na podstawie powieści Mariana PankowskiByła Żydówka, nie ma Żydówki, fot. Adam Bogdanego/Teatr Stajnia Pegaza
 
Powieść Mariana Pankowskiego jest parabolą polsko-żydowskiego losu. Tytułowa ostatnia Żydówka z miasta N. zostaje zaproszona już po wojnie przez swoich rodaków z odległej „amerykańskiej krainy" na spektakl, którym mają być jej własne tragiczne losy. Opowiadając swoją historię, wraca do zapomnianej przeszłości i po raz kolejny zostaje przez nią uwięziona. Pankowski przywołuje cały wachlarz ludowych stereotypów antyżydowskich w postaci owadów, węży i bezwstydnych kotów, które nigdzie długo miejsca nie zagrzeją ze względu na rewolucyjne popędy. Na tym tle rozgrywa się odwieczna rywalizacja w cierpiętnictwie pomiędzy Polakami i Żydami, dziś dostrzeganym jedynie w szumnych debatach na temat pamięci i w patetycznych rocznicach, w czasie których ofiary są już tylko aktorami.
 Moskwa Pietuszki, fot. Bogna Kociumbas
5 sierpnia 2013r. (poniedziałek), godz. 20.00 - „Moskwa Pietuszki"
Wieniedikta Jerofiejewa/Teatr Stajnia Pegaza
 
Wieniczka -  intelektualista, pisarz,  brygadzista, alkoholik.  Lista jego wcieleń ma 125 km, z Moskwy do Pietuszek.  Paradoksalnie, każda kolejna stacja oddala go od upragnionego celu, od utopijnego „raju". Radosław Ciecholewski będzie przewodnikiem po wcieleniach głównego bohatera, które, zatopione w oparach alkoholu, ukazują zatarte granice między filozofią, kulturą, polityką. W tym karykaturalnym świecie, Homo viator niesie swój krzyż w poszukiwaniu równowagi między sercem a umysłem - między szarą rzeczywistością a zatracoŚcianananaświat, fot. Bogna Kociumbasnym humanizmem.
 
6 sierpnia 2013r. (wtorek), godz. 20.00 - „Ścianananaświat"
wg Serge'a Kribusa /Teatr Stajnia Pegaza
 
To monodram, w którym Momo dokonuje dojrzałej refleksji nad własnym życiem, wpływie wychowania na życie dorosłe, przy jednoczesnej walce o status dziecka we współczesnym świecie. To spektakl o tym, że warto czasami pozwolić dojść do głosu naszemu wewnętrznemu dziecku.
 
7 sierpnia 2013r. (środa), godz. 20.00 - „Tulla"
wg Güntera Grassa/Teatr Off de BICZ
 
„Tulla", produkcja Sopockiej Sceny Off de BICZ, jest opowieścią o dorastaniu. Ida Bocian wykorzystała historię dzieTulla, fot. Mirosław Bocianwczyny mieszkającej we Wrzeszczu opowiedzianą przez Grassa, by przedstawiając jej proste, smutne życie, odnaleźć w nim to, co powinno być wartością uniwersalną. Przejmująca opowieść o człowieku, który niejako samotnie staje się dorosłym, zostawia w widzach uczucie zrozumienia i współczucia, ale też jednocześnie nieodparte pragnienie „wzięcia sprawy naszego życia w swoje ręce" i nonkonformizmu. Specyficzna atmosfera tajemnicy, nieokiełznanej przyrody przywodzi na myśl dziecięce wyprawy w nieznane i niebezpieczne meandry dorastania do kobiecości.
 
8 sierpnia 2013r. (czwartek), godz. 20.00 - „Mateczka" 
wg „Matki" St. I. Witkiewicza/Teatr Stajnia Pegaza
 Mateczka, fot. Łukasz Laskowski
Monodram rozgrywa się na kilku poziomach interpretacyjnych: społecznym, psychologicznym i artystycznym. Celem twórców spektaklu jest odnalezienie niezależnej przestrzeni dla artysty, w której mógłby funkcjonować wobec ograniczeń kultury, religii i zasad społecznych. Czy jednostka może się przeciwstawić globalnemu systemowi współczesnego świata? Inspiracją stała się technika fotografii. Pojęcie NEGATYWU jest podstawową zasadą konstrukcji spektaklu, budowania roli i interpretacji.
 
Projekt jest finansowany przez Miasto Gdynia przy współpracy z PKP S.A..

PKP S.A. od dłuższego czasu zmieniają wizerunek dworców kolejowych. Celem spółki jest, by nie były one wyłącznie miejscami, gdzie czeka się na pociąg. To doskonała przestrzeń dla sztuki. Na dworcach w całym kraju PKP S.A. udostępnia przestrzeń artystom.

Sierpniowe przedstawienia będą również okazją do bliższego przyjrzenia się budynkowi dworca Gdynia Główna. Zabytkowy obiekt został gruntownie odnowiony dzięki środkom Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przywrócono jego historyczny charakter, wprowadzając jednocześnie rozwiązania zapewniające nowoczesne standardy obsługi podróżnych. Wewnątrz budynku warto obejrzeć malowidła ścienne i mozaiki autorstwa twórców słynnej Szkoły Sopockiej. Jak twierdzą historycy sztuki, czynią one wystrój dworca niepowtarzalnym w skali całej Europy!

ikona