Na razie mało kto o niej myśli, ale wiadomo, że prędzej czy później zaatakuje - zima. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni ogłosił stan gotowości. W blokach startowych stoi już odpowiedni sprzęt, który ma zapewnić drożność wszystkich szlaków komunikacyjnych. Ulice, chodniki, ścieżki rowerowe i zatoczki parkingowe podzielone zostały na cztery kategorie.
Zgodnie z umową, jaką mamy podpisaną z pięcioma firmami i jednym konsorcjum reprezentowanym przez dwa podmioty, do sezonu zimowego 2014/2015, który potrwa do połowy kwietnia jesteśmy gotowi od początku listopada. Nawet było już parę dni kiedy w trakcie nocnych przymrozków podjęte zostały działania, które można określić prewencyjnymi - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni. W tym roku uruchomiliśmy nowy, dodatkowy numer alarmowy, pod którym mieszkańcy mogą zgłaszać wszystkie kwestie związane z utrzymaniem dróg - dodaje.
Telefon 58 76 12 080, o którym wspomina wicedyrektor czynny jest od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 do 15.30. Dodatkowo, podobnie jak w latach poprzednich można zgłaszać się na całodobowy, bezpłatny numer telefonu gdyńskiej Straży Miejskiej 986.
Szacunkowo, walka z lodem i śniegiem kosztować będzie miasto około 16 mln złotych. W poprzednim sezonie zimowym 2013/2014 r., z planowanej pierwotnie sumy 20 milionów, ostatecznie wydano 12,1 mln zł. Wszystkie pojazdy dbające o utrzymanie miasta przejechały w okresie od listopada do połowy kwietnia około 70 tys. kilometrów.
Drogi na terenie Gdyni zostały podzielone na cztery kategorie utrzymania w zależności od natężenia ruchu i znaczenia, jakie spełniają w sieci komunikacyjnej miasta. Najwyższy standard utrzymania zimowego obowiązuje na drogach, na których odbywa się komunikacja miejska (kat. Is i I), do kategorii II zaliczono drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym z lokalizacją ważnych obiektów użyteczności publicznej, pozostałe drogi o lokalnym znaczeniu zostały zaliczone do III kat. utrzymania - łącznie 436 km tras. Przejezdność ma zapewnić 35 pługo-posypywarek, w tym 28 wyposażonych w urządzenia solankowe, 2 pługi klinowe, 15 ciągników z osprzętem dostosowanym do pracy na wąskich ulicach i 1 ładowarka samojezdna.

Zimowe utrzymanie jezdni realizowane jest przez nw. firmy wykonujące usługi w poszczególnych rejonach miasta:
Utrzymanie zimowe gminnych ciągów pieszych, dróg rowerowych i Strefy Płatnego Parkowania obejmuje chodniki, przejścia, schody, kładki i tunele na terenie całego miasta, wszystkie utwardzone drogi dla rowerów oraz zatoki i miejsca postojowe w obszarze Strefy Płatnego Parkowania, o łącznej powierzchni ok. 650 tys. m2 (w tym drogi rowerowe o długości ok. 50 km i ciągi piesze zlokalizowane na skwerach o łącznej powierzchni ok. 62,5 tys. m2), tj. ok. 4 % więcej w stosunku do sezonu ubiegłego. Do walki ze skutkami zimy zaplanowano 23 ciągniki z pługami i 8 samochodów ciężarowych.
Teren miasta podzielony został na sześć rejonów obsługiwanych przez firmy:
Wykonawcy zobowiązani są w pierwszej kolejności do odśnieżenia i usunięcia śliskości na schodach i chodnikach prowadzących do przystanków komunikacji miejskiej i położonych przy głównych ciągach ulicznych oraz z miejsc postojowych i dojść do parkomatów w Strefie Płatnego Parkowania, a następnie na pozostałych odcinkach o mniejszym natężeniu ruchu. Drogi rowerowe odśnieżane są równocześnie z ciągami pieszymi, w kolejności uzależnionej od ich znaczenia komunikacyjnego.
Na koniec warto przypomnieć, że właściciele nieruchomości odpowiedzialni są za stan zimowego utrzymania ciągów komunikacyjnych (dróg, chodników) w granicach terenów, którymi władają. Dotyczy to np.: spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, administracji budynków (w zasobach komunalnych, wojskowych, kolejowych itp.) i właścicieli prywatnych posesji. Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy także oczyszczanie ze śniegu, lodu i błota oraz innych zanieczyszczeń chodników położonych bezpośrednio przy granicy nieruchomości, niezależnie od tego czyją te chodniki stanowią własność. Oczyszczanie przystanków komunikacji autobusowej i trolejbusowej należy do Zarządu Komunikacji Miejskiej. Do egzekwowania od właścicieli nieruchomości obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach upoważnieni są funkcjonariusze Straży Miejskiej.
Zgodnie z umową, jaką mamy podpisaną z pięcioma firmami i jednym konsorcjum reprezentowanym przez dwa podmioty, do sezonu zimowego 2014/2015, który potrwa do połowy kwietnia jesteśmy gotowi od początku listopada. Nawet było już parę dni kiedy w trakcie nocnych przymrozków podjęte zostały działania, które można określić prewencyjnymi - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni. W tym roku uruchomiliśmy nowy, dodatkowy numer alarmowy, pod którym mieszkańcy mogą zgłaszać wszystkie kwestie związane z utrzymaniem dróg - dodaje.
Telefon 58 76 12 080, o którym wspomina wicedyrektor czynny jest od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 do 15.30. Dodatkowo, podobnie jak w latach poprzednich można zgłaszać się na całodobowy, bezpłatny numer telefonu gdyńskiej Straży Miejskiej 986.
Szacunkowo, walka z lodem i śniegiem kosztować będzie miasto około 16 mln złotych. W poprzednim sezonie zimowym 2013/2014 r., z planowanej pierwotnie sumy 20 milionów, ostatecznie wydano 12,1 mln zł. Wszystkie pojazdy dbające o utrzymanie miasta przejechały w okresie od listopada do połowy kwietnia około 70 tys. kilometrów.
Drogi na terenie Gdyni zostały podzielone na cztery kategorie utrzymania w zależności od natężenia ruchu i znaczenia, jakie spełniają w sieci komunikacyjnej miasta. Najwyższy standard utrzymania zimowego obowiązuje na drogach, na których odbywa się komunikacja miejska (kat. Is i I), do kategorii II zaliczono drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym z lokalizacją ważnych obiektów użyteczności publicznej, pozostałe drogi o lokalnym znaczeniu zostały zaliczone do III kat. utrzymania - łącznie 436 km tras. Przejezdność ma zapewnić 35 pługo-posypywarek, w tym 28 wyposażonych w urządzenia solankowe, 2 pługi klinowe, 15 ciągników z osprzętem dostosowanym do pracy na wąskich ulicach i 1 ładowarka samojezdna.

Zimowe utrzymanie jezdni realizowane jest przez nw. firmy wykonujące usługi w poszczególnych rejonach miasta:
Rejon/część miasta | Ulice objęte utrzymaniem | Wykonawca |
Rejon I (południowy) obejmujący Śródmieście, Działki Leśne i pozostałe dzielnice w kierunku do granicy miasta z Sopotem i Chwaszczynem: | | |
Część AI: | drogi kategorii I i II w całym rejonie I | Konsorcjum firm: Zakład Sprzątania Placów i Ulic Mielczarek, Sobański Sp. j. i PRSP „Sanipor" Sp. z o.o., reprezentowane przez pierwszą z tych firm |
Część BI: | drogi III kategorii w dzielnicach: Działki Leśne, Kamienna Góra, Śródmieście, Wzgórze św. Maksymiliana | Technika Sanitarna Sp. z o. o. |
Część CI: | drogi III kategorii w dzielnicach: Orłowo, Redłowo | P.T.H.U. JAGAN Jacek Kalinowski |
Część DI: | drogi III kategorii w dzielnicach: Dąbrowa, Karwiny, Mały Kack, Wielki Kack | „PLATAN" Ewa Ostrzyniewska - Patyna |
Część EI: | drogi III kategorii w dzielnicach: Chwarzno - Wiczlino, Witomino Leśniczówka, Witomino Radiostacja | P.T.H.U. JAGAN Jacek Kalinowski |
Część AIII: | Al. Jana Pawła II | Zakład Sprzątania Placów i Ulic Mielczarek, Sobański Sp. j. |
Rejon II (północny) obejmujący Grabówek, tereny przyportowe oraz pozostałe dzielnice w kierunku granicy z Rumią i Kosakowem. | | |
Część AII: | drogi Is, I i II w całym rejonie II | P.T.H.U. JAGAN Jacek Kalinowski |
Część BII: | drogi III kat. w dzielnicach: Babie Doły, Oksywie, Pogórze, Obłuże, tereny przyportowe w Śródmieściu | PRSP „Sanipor" Sp. z o.o. |
Część CII: | drogi III kat. w dzielnicach: Cisowa, Pustki Cisowskie, Demptowo | „PLATAN" Ewa Ostrzyniewska - Patyna |
Część DII: | drogi III kat. w dzielnicach: Grabówek, Leszczynki, Chylonia | PRSP „Sanipor" Sp. z o.o. |
Utrzymanie zimowe gminnych ciągów pieszych, dróg rowerowych i Strefy Płatnego Parkowania obejmuje chodniki, przejścia, schody, kładki i tunele na terenie całego miasta, wszystkie utwardzone drogi dla rowerów oraz zatoki i miejsca postojowe w obszarze Strefy Płatnego Parkowania, o łącznej powierzchni ok. 650 tys. m2 (w tym drogi rowerowe o długości ok. 50 km i ciągi piesze zlokalizowane na skwerach o łącznej powierzchni ok. 62,5 tys. m2), tj. ok. 4 % więcej w stosunku do sezonu ubiegłego. Do walki ze skutkami zimy zaplanowano 23 ciągniki z pługami i 8 samochodów ciężarowych.
Teren miasta podzielony został na sześć rejonów obsługiwanych przez firmy:
Rejon miasta | Obszar (dzielnice) objęte utrzymaniem | Wykonawca |
Rejon "I" | Skwer Kościuszki, w tym Strefa Płatnego Parkowania | "PLATAN" Ewa Ostrzyniewska - Patyna |
Rejon "II" | Kamienna Góra, w tym Strefa Płatnego Parkowania | JAC-TOM Jacek Pieprzowski |
Rejon "III" | Śródmieście, w tym Strefa Płatnego Parkowania, Wzg. Św. Maksymiliana | Przedsiębiorstwo Usługowe "CLEAN-BUD" |
Rejon "IV" | Redłowo, Orłowo | Green Art. Acer Piotr Dettlaff |
Rejon "V" | Mały Kack, Wielki Kack, Karwiny, Dąbrowa | Przedsiębiorstwo Usług Ogrodniczych MALWA Sp. z o.o. |
Rejon "VI" | Działki Leśne, Witomino-Leśniczówka, Witomino-Radiostacja, Chwarzno-Wiczlino | Przedsiębiorstwo Usług Ogrodniczych MALWA Sp. z o.o. |
Rejon "VII" | ul. Morska (cała do granicy miasta), Grabówek, Leszczynki, Chylonia, Cisowa, Pustki Cisowskie, Demptowo | Green Art. Acer Piotr Dettlaff |
Rejon "VIII" | Obłuże, Pogórze, Oksywie, Babie Doły, ul. J. Wiśniewskiego i tereny przyportowe w Śródmieściu | Green Art. Acer Piotr Dettlaff |
Wykonawcy zobowiązani są w pierwszej kolejności do odśnieżenia i usunięcia śliskości na schodach i chodnikach prowadzących do przystanków komunikacji miejskiej i położonych przy głównych ciągach ulicznych oraz z miejsc postojowych i dojść do parkomatów w Strefie Płatnego Parkowania, a następnie na pozostałych odcinkach o mniejszym natężeniu ruchu. Drogi rowerowe odśnieżane są równocześnie z ciągami pieszymi, w kolejności uzależnionej od ich znaczenia komunikacyjnego.
Na koniec warto przypomnieć, że właściciele nieruchomości odpowiedzialni są za stan zimowego utrzymania ciągów komunikacyjnych (dróg, chodników) w granicach terenów, którymi władają. Dotyczy to np.: spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, administracji budynków (w zasobach komunalnych, wojskowych, kolejowych itp.) i właścicieli prywatnych posesji. Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy także oczyszczanie ze śniegu, lodu i błota oraz innych zanieczyszczeń chodników położonych bezpośrednio przy granicy nieruchomości, niezależnie od tego czyją te chodniki stanowią własność. Oczyszczanie przystanków komunikacji autobusowej i trolejbusowej należy do Zarządu Komunikacji Miejskiej. Do egzekwowania od właścicieli nieruchomości obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach upoważnieni są funkcjonariusze Straży Miejskiej.
Opublikowano: 20.11.2014 00:00
Autor: Małgorzata Omachel - Kwidzińska (m.omachel@gdynia.pl)