Premiera nowego wizerunku baru mlecznego przybrała niecodzienną formę spotkania z projektantami połączonego z degustacją popisowych potraw serwowanych przez kuchnię. Jednak daniem głównym tego wieczoru była nowa identyfikacja wizualna „Słoneczka”, za którą odpowiada warszawskie Syfon Studio. Pracownie współtworzy Urszula Janowska i Filip Tofil - to właśnie z nimi spotkali się wczoraj goście. Projekt modernizacji wizualnej objął instalację naklejek informacyjnych, neonu, dennic zamontowanych na elewacji z napisem „Bar mleczny" i szyldu semaforowego. - Wnieśliśmy w projekt ogólną koncepcję i wkład graficzny. Chcieliśmy, żeby oznaczenie, które wprowadziliśmy nie były konkurencją dla architektury tylko jej uzupełnieniem. Naszym celem było odsłonięcie, a nie dodatkowe zakrywanie budynku — mówi Filip Tofil z Syfon Studio. - Wykonaliśmy projekt m.in. plafonów z napisem „Bar mleczny”, których dopełnieniem jest neon „Słoneczny” oraz informacyjne naklejki z folii umieszczone na oknach – dodaje.
Położony przy skrzyżowaniu ulic Władysława IV i Żwirki i Wigury bar od momentu swojego powstania, czyli od 1959 r. cieszy się niesłabnącą popularnością wśród mieszkańców miasta. Przez lata wielokrotnie modernizowany, w czwartek otworzył nowy rozdział w swojej długiej historii. - Bar Mleczny Słoneczny to wyjątkowe miejsce. Chyba nie ma gdynianina, który nie zamawiałby tu kotleta jajecznego albo naleśników z serem. Ten lokal zasługiwał na nową identyfikację wizualną. Myślę, że dzięki temu zyska nowych klientów i nowy wizerunek — mówi Beata Szadziul, pełnomocnik prezydenta ds. rodziny.
Modernizacja został wykona w ramach zakończonego w weekend Biennale Sztuki Miejskiej Traffic Design, czyli szeregu wydarzeń łączących działania artystyczno-projektowe, rewitalizacyjne i edukacyjne. „Słoneczko” jest jedną z 7 modernizowanych lokalizacji, ale jedną z bardziej charakterystycznych na mapie miasta. - Szukaliśmy miejsca, które ma swój charakter, jest dobrze znane mieszkańcom Gdyni i ma identyfikację wizualną, którą w naszym odczuciu warto odświeżyć — mówi Monika Domańska ze Stowarzyszenia Traffic Design. - Bar Mleczny Słoneczny ma ponadto fantastyczną rodziną historię. To był dodatkowy atut – podkreśla Domańska.
Przekazywany z pokolenia na pokolenie bar jest własnością Moniki Klepczyńskiej, która także zarządza rodzinnymi biznesem i zapowiada dalsze zmiany. Tym razem dotyczące wnętrza. - Modernizujemy się przede wszystkim dla naszych gości. Chcemy przyciągać rodziny z dziećmi, turystów i młode pokolenia gdynian - mówi właścicielka i dodaje: - Mamy bardzo ciekawy projekt wykonany przez Motiv Studio. Myśl, że późną jesienią, ewentualnie w grudniu będziemy robili wnętrze. Przede wszystkim zależy nam na tym, żeby nawiązać do złotych czasów barów mlecznych, czyli do lat 70. Planujemy zrobić nowoczesne wnętrze, ale z akcentami z tego okresu.
Organizatorem biennale jest Stowarzyszenie Traffic Design, czyli organizacja pozarządowa działająca na rzecz poprawy stanu przestrzeni publicznej oraz edukacji kulturalnej i artystycznej. Wśród głośnych projektów zrealizowanych w 2017 r. należy wymienić m.in. odmalowanie bloku przy ul. Lelewela 7-9, metamorfozę budynku żłobka „Niezapominajka” i zrealizowaną w Warszawie, czwartą edycję projektu „Re: design", w ramach którego powstało 12 nowych szyldów dla zakładów rzemieślniczych z Pragi Północ.
Opublikowano: 20.09.2018 11:53
Autor: _Jan Ziarnicki (j.ziarnicki@gdynia.pl)
Zmodyfikowano: 20.09.2018 11:53
Zmodyfikował: Agnieszka Wołowicz-Bińkowska