1435 (1135) 2020-12-18 - 2021-01-07

Seniorze - nie daj się oszukać

Zasada ograniczonego zaufania jest najważniejszą, jaką seniorzy powinni kierować się w kontaktach z osobami nieznajomymi. Na to, jak ważne jest zwiększenie czujności i ostrożności, szczególnie wobec nieznajomych, którzy telefonując lub pukając do drzwi wykorzystują życzliwość i zaufanie seniorów, a następnie pozbawiają ich wszystkich oszczędności, władze Gdyni i gdyńscy policjanci zwracają uwagę w ramach wspólnej kampanii społecznej „STOP!”.

Jak manipulują oszuści?
- sprawcy wykorzystują to, co w seniorach najcenniejsze: ufność, chęć niesienia pomocy,
- rozluźniły się więzi międzyludzkie, także w rodzinie. Oszuści tak kierują rozmową, byśmy mogli uwierzyć, że rozmawiamy z dawno nie widzianym czy nie słyszanym krewnym,
- oszuści wykorzystują fakt, że często seniorzy to osoby schorowane. Zdarza się, że czegoś nie dosłyszą,
- zdarza się, że seniorzy wstydzą się, że czegoś nie wiedzą czy nie rozumieją – zwłaszcza, gdy ktoś prosi o pomoc. Nawet najbliższym nie mówią, że ktoś do nich zadzwonił, że podjęli decyzję pod wpływem chwili. Zwłaszcza gdy okazuje się, że zniknęły oszczędności całego życia,
- oszuści budują w rozmowie zaufanie, wymieniając nazwę np. instytucji czy służb, które rzekomo reprezentują. Po tym pojawia się chwila napięcia, padają słowa – klucze: więzienie, kłopoty, ofiara, pomoc i zastrzeżenie, by nikomu o sytuacji nie mówić. Osoba jest manipulowana, by podjęła decyzję natychmiast.

Jak skutecznie ostrzegać przed oszustami?
- podając przykłady oszustw nie mówmy, że historia wydarzyła się gdzieś w Polsce, ale że w naszym mieście, że dotyczy kogoś znajomego,
- podkreślajmy, że nigdy nie wolno podejmować decyzji „na już”. Gdy ktoś każe seniorom szybko wypłacić pieniądze, podpisać umowę czy przekazać gotówkę powinni skontaktować się z kimś o kim wiedzą, że zawsze odbierze telefon. Dobrze, by listę z nazwiskami i numerami zaufanych osób – w tym dzielnicowego - senior miał tuż obok telefonu.
- dobrze, by sąsiedzi mieli swoje numery telefonów i w razie potrzeby od razu do siebie dzwonili,
- bardzo ważna jest systematyczność edukowania, informowania, ostrzegania,
- bardzo ważne, byśmy o przypadkach oszustw i sposobach na ich uniknięcie mówili wszyscy, bo każdy z nas obraca się w innym środowisku. Każdy z nas może dać się oszukać - niezależnie od wieku, wykształcenia, miejsca pracy.

Jak poznać oszusta?
- osoba, z którą rozmawiasz przez telefon, przekonuje Cię, że jest kimś bliskim; informuje, że natychmiast potrzebuje pieniędzy – i się rozłącza
- dostajesz kolejny telefon od osoby przedstawiającej się jako policjant,
- przekonuje Cię, że osoba, z którą poprzednio rozmawiałaś to oszust i musisz pomóc w jego schwytaniu,
- zostajesz proszony o pilne przekazanie pieniędzy potrzebnych do schwytania oszusta,
- jeśli rozmówca zaproponuje ci, byś potwierdził jego tożsamość jako policjanta dzwoniąc na numer 112 pamiętaj, by się rozłączyć. Wybierając w trakcie rozmowy 112 będziesz wciąż rozmawiać z tą samą osobą.

Jak zareagować po takim telefonie?
- nie przekazuj pieniędzy ani nie podpisuj dokumentów,
- zadzwoń do osoby bliskiej lub pod inny znany Ci numer telefonu.
Powiadom Policję:
Komenda Miejska Policji, ul. Portowa 15, tel. alarmowy 112
tel. oficera dyżurnego: 47 74 21 222
Komisariat Policji Śródmieście: ul. Waszyngtona 11, tel. 47 74 21 155
Komisariat Policji Redłowo: ul. Korczaka 1a, tel. 47 7521 255
Komisariat Policji Chylonia: ul. Owsiana 5, tel. 47 74 21 355
Komisariat Policji Karwiny: ul. Korczaka 1A, tel. 47 74 21 455
Komisariat Policji Oksywie: ul. Zielona 17B, tel. 47 74 21 555
Komisariat Policji Chwarzno: ul. Staniszewskiego 1A, tel. 47 74 21 655
Osoby wyłudzające przez telefon pieniądze najczęściej podają się za:
- policjanta,
- wnuczka,
- innego członka rodziny,
- funkcjonariusza CBŚ,
- funkcjonariusza CBA,
- pracownika poczty / ZUS / prokuratury / ABW.
Powody, dla których oszuści domagają się przekazania pieniędzy:
- wypadek samochodowy / zatrzymanie przez policję,
- atak hakerski / zagrożenie pieniędzy trzymanych w banku,
- dochodzenie w sprawie wyłudzeń / akcja policyjna,
- pożyczenie pieniędzy / kłopoty finansowe,
- zakup akcji,
- przelew środków z konta,
- uzyskanie danych do konta.
Zasady ograniczonego zaufania
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem. Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń na znany Ci numer telefonu i opowiedz o sytuacji. W takich bądź podobnych sytuacjach nigdy nie wręczaj nikomu pieniędzy, nie podpisuj żadnych dokumentów
- nie zaciągaj kredytów na cel, którego nie znasz,
- nie wypłacaj ze swojego konta żadnych oszczędności i nie przekazuj ich obcym którzy twierdzą, że Twoje konto jest zagrożone,
- nie przekazuj pieniędzy osobom, które telefonicznie podają się za Twoich krewnych,
- nie przekazuj informacji na swój temat osobom nieznajomym,
- nie otwieraj drzwi do mieszkania osobom, których nie znasz,
- żądaj identyfikatora od odwiedzających Cię pracowników instytucji.

  • ikonaOpublikowano: 17.12.2020 12:09
  • ikona

    Autor: Karolina Szypelt (k.szypelt@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 17.12.2020 12:29
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona