1467 (1167) 2021-09-17 - 2021-09-23

Cztery dni teatralnych wrażeń – finał GND i R@Port/Epizod

Zdjęcie archiwalne. Kadr z czytania sztuki „Siostry” Rafała Wojasińskiego z 2019 roku // fot. Roman Jocher

Zdjęcie archiwalne. Kadr z czytania sztuki „Siostry” Rafała Wojasińskiego z 2019 roku // fot. Roman Jocher

Szykuje się prawdziwa teatralna uczta. Od 23 do 26 września odbędzie się przeniesiony z maja finał 14. edycji konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. Najlepsze sztuki tradycyjnie będzie można zobaczyć w formie inscenizowanych czytań. Ponadto miłośnicy teatru będą mieli szansę obejrzeć cztery spektakle w ramach wydarzenia R@Port/Epizod. Zaprezentują się zespoły z Gdyni, Gdańska, Bydgoszczy oraz Krakowa.


Miłośnicy teatru jak co roku będą mieli możliwość zapoznania się z twórczością autorów walczących o 14. Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. To najważniejsze wyróżnienie dla polskich dramatopisarzy. Czytania sztuk nominowanych do finału konkursu zaplanowano od 23 do 26 września w Teatrze Miejskim w Gdyni. Opiekunem artystycznym projektu jest tym razem Dorota Ignatjew. W finale walczy pięć sztuk. Zostały one wyłonione spośród 206 nadesłanych zgłoszeń.

Najlepszą sztukę dramatyczną minionego roku wybierze jury w składzie: Jacek Kopciński (przewodniczący), Piotr DobrowolskiJustyna JaworskaGrzegorz Niziołek oraz Jerzy Stuhr.

Laureat konkursu otrzyma pamiątkową statuetkę oraz nagrodę pieniężną w wysokości 50 tys. zł.

R@Port/Epizod


Finał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej towarzyszy zawsze Festiwalowi Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. W tym roku formuła wydarzenia będzie jednak ograniczona. Nie odbędzie się konkurs o Grand Prix i nagrodę publiczności. Zaplanowano jednak pokazy czterech spektakli. Zaprezentują się: Teatr Miejski w Gdyni, Teatr Wybrzeże z Gdańska, Teatr Polski z Bydgoszcy oraz Teatr Barakah z Krakowa.

– Tegoroczna edycja festiwalu R@Port będzie miała ograniczony przebieg. Udało się zaplanować pokaz czterech ważnych inscenizacji polskiej literatury współczesnej, co zawsze było istotą R@Portu. Niestety ze względu na ograniczony repertuar i brak funduszy nie było możliwości nadania festiwalowi tradycyjnego charakteru konkursu. W tej sytuacji zmiana nazwy na R@Port/ Epizod była z jednej strony uczciwym przedstawieniem sytuacji widzom, a z drugiej wyrażeniem nadziei, że sytuacja jest przejściowa, a kolejna edycja będzie miała już tradycyjny, tygodniowy i konkursowy charakter – mówi Jacek Sieradzki, dyrektor programowy Festiwalu R@Port.

Czytania i spektakle – szczegółowy program


Wiemy już, jak będzie wyglądał program obu wydarzeń. Czytania i spektakle będzie można zobaczyć na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni oraz na Scenie Malarnia w Gdańsku.

Na pierwszy ogień pójdzie „Banalna historia” Jarosława Jakubowskiego w reżyserii Franciszka Szumińskiego. Sztuka zostanie zaprezentowana 23 września o godz. 16.45. To opowieść o małżeństwie, które wyrusza w podróż samochodową. A i B przemierzają Europę, docierają na wyspę, gdzie dochodzi do serii zdarzeń, które rzucają nowe światło na ich życie. Podróż ma rozstrzygnąć, czy będą jeszcze ze sobą, czy chce im się jeszcze walczyć o swój związek, czy ich małżeństwo ma szanse przetrwać w trudnych okolicznościach.

Tego samego dnia o godz. 19.00 w ramach wydarzenia R@Port/Epizod będzie można zobaczyć spektakl „Prawiek i inne czasy” Teatru Miejskiego w Gdyni w reżyserii Jacka Bały. To fascynujące spotkanie z wyobraźnią, wrażliwością i metaforycznością języka polskiej noblistki Olgi Tokarczuk. Osią teatralnej opowieści pozostaje czas, jego przemijanie, wewnętrzna przemiana człowieka i świata. To spektakl o szukaniu osobistej, wewnętrznej wolności, wyjściu poza schematy, stereotypy, konwencje społeczne, o zdobywaniu odwagi i przemijaniu.

24 września o godz. 16.45 odbędzie się czytanie sztuki „Totentanz. Czarna noc, czarna śmierć” Ishabeli Szatrawskiej w reżyserii Grzegorza Jaremki. Dramat powstawał od marca do czerwca 2020 roku, w czasie pierwszej fali pandemii COVID-19. To próba rejestracji bieżących wydarzeń, ale także osobista refleksja nad chorobą i śmiercią. Trywialne spotkanie sąsiadów znajdujących się na kwarantannie w Bergamo pozornie sytuuje tekst w ramach dramatu mieszczańskiego, jednak z czasem nabiera rozpędu. Kolacja staje się pretekstem do pełnych wzajemnych uprzedzeń kłótni między bohaterami, przywołane zostają postaci Petrarki, Boccaccia, Pasoliniego, teksty biblijne, nawiązania do współczesnego kapitalizmu czy faszystowskiej przeszłości Włoch. Całość spaja tytułowy Totentanz, czyli średniowieczny motyw tańca śmierci.

Natomiast o godz. 20.00 na Scenie Malarnia w Gdańsku na widzów czeka spektakl „Intymne życie Jarosława” Teatru Wybrzeże z Gdańska w reżyserii Kuby Kowalskiego. To historia erotycznej relacji jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy (Jarosława Iwaszkiewicza) z młodszym o 40 lat mężczyzną. Od obsesyjnej namiętności, burzliwych rozstań poprzez piekło zazdrości, odrzucenie aż po wzniosłe uczucie, najszczerszą empatię i pielęgnowanie w chorobie. To także opowieść o żonie pisarza, Annie, która z czułością i wyrozumiałością dopełniała miłosny trójkąt i w pewnym sensie stanowiła jego fundament.

Scena zbiorowa w spektaklu „Intymne życie Jarosława” Teatru Wybrzeże z Gdańska w reżyserii Kuby Kowalskiego // materiały prasowe Teatru Wybrzeże w Gdańsku

Kolejne popołudnie to aż dwie prezentacje sztuk zakwalifikowanych do finału GND. 25 września o godz. 15.45 odbędzie się czytanie „I tak nikt mi nie uwierzy” Jolanty Janiczak w reżyserii Radka Stępnia. To opowieść o procesach. O tym, że począwszy od procesów o czary, skończywszy na dzisiejszych rozprawach dotyczących nadużyć i gwałtów, chodzi przede wszystkim o podważanie wiarygodności osób, które zdecydowały się mówić.

Tego samego dnia, ale o godz. 17.45 zaplanowano pokaz „Schwarzcharakterek” Martyny Wawrzyniak w reżyserii Katarzyny Minkowskiej. To studium frustracji, małych obsesji i obscen codzienności, dla których nie ma miejsca w skodyfikowanej rzeczywistości społecznej. Wypierane z przestrzeni publicznej historie i doświadczenia antybohaterek niespodziewanie domagają się podążania za gniewnym podszeptem i udzielenia im głosu.

Wieczorem, o godz. 20.00, będzie można obejrzeć kolejny spektakl w ramach wydarzenia R@Port/Epizod. Będzie to „Inna dusza” Teatru Polskiego z Bydgoszczy w reżyserii Michała Siegoczyńskiego. Oparty na znakomitej powieści Orbitowskiego spektakl, w którym młodość popełnia okrutną zbrodnię. Przenikliwa analiza bydgoskiego mordercy. Czym jest ów „pierwiastek zła”, który świadkowie procesu rzekomo widzieli w oczach oskarżonego? Czy chęć destrukcji przychodzi z zewnątrz, czy jest uśpiona w każdym z nas? I w końcu, co może czuć człowiek, kiedy pozbywa życia drugiego człowieka?

Ostatniego dnia, 26 września o godz. 15.45, odbędzie się czytanie sztuki „Stanisław Lem vs Philip K. Dick” Mateusza Pakuły w reżyserii Pawła Świątka. To fantazja na temat tej relacji, opowieść o biegunowo różnych osobowościach, o statecznym ateiście Lemie i hipisie, który żenił się pięć razy, metafizycznie rozwibrowanym, rozmiłowanym w teoriach spiskowych Dicku.

Z kolei o godz. 18.00 zostanie pokazany spektakl „Inni ludzie” Teatru Barakah z Krakowa w reżyserii Macieja Gorczyńskiego. To historia romansu dresiarza, marzącego o karierze muzyka hip-hopowego i przeżywającej kryzys małżeński przedstawicielki wielkomiejskiej klasy średniej. Osobnym bohaterem jest język autorki. Autorzy przedstawienia stawiają pytanie: czy to my posługujemy się językiem, czy też język przejął kontrolę nad nami?

O godz. 20.00 odbędzie się uroczysta gala finałowa 14. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej oraz wręczenie nagród laureatom 8. edycji Konkursu im. A. Żurowskiego dla młodych krytyków teatralnych.

Wejściówki i bilety


Wstęp wolny na wszystkie czytania finałowych sztuk GND, jednak obowiązują wejściówki. Po każdym pokazie odbędzie się rozmowa z autorką lub autorem sztuki, którą poprowadzi Łukasz Drewniak.

Na pokazy w ramach wydarzenia R@Port/Epizod obowiązują bilety. Można je kupić online, a od 17 września także w kasie Teatru Miejskiego w Gdyni. Bilet normalny kosztuje 60 zł, a ulgowy – 50 zł.

Uwaga: bilety na spektakl „Życie intymne Jarosława” są dostępne w kasie Teatru Wybrzeże oraz na stronie internetowej teatru.

O GND i R@Porcie


Ogólnopolski konkurs o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną został powołany przez prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka w 2007 roku jako rozwinięcie i uzupełnienie Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Oba przedsięwzięcia są elementami jednego, wspólnego, najbardziej prestiżowego w Polsce projektu promocji i popularyzacji polskiej dramaturgii współczesnej.

Festiwal R@Port jest konkursowym przeglądem teatralnych realizacji polskiej dramaturgii współczesnej. Natomiast Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna to przegląd najnowszych tekstów, które są pisane specjalnie dla teatru. Próbują zdiagnozować kondycję współczesnego polskiego dramatu i odpowiedzieć  na pytania: jaką wizję świata odsłania nam dzisiejszy teatr, jakich dotyka problemów, jaki obraz Polski i jej mieszkańców prezentuje widzom oraz jakimi środkami to czyni? Oba konkursy mają wspólnego szefa artystycznego – Jacka Sieradzkiego.

  • ikonaOpublikowano: 16.09.2021 13:05
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (m.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 16.09.2021 13:05
  • ikonaZmodyfikował: Weronika Rozbicka
ikona