789 (398) 2007-01-26 - 2007-02-01

Autostrada morska – „Karlskrona – Gdynia”

8 stycznia 2007 r. Zarząd Morskiego Portu Gdyni S.A. w imieniu konsorcjum partnerów (Gmina Miasta Gdyni, Instytut Morski w Gdańsku, Marszałek Województwa Pomorskiego, PKP Cargo SA – Zakład w Gdyni, Urząd Morski w Gdyni, „Spedcont” Spedycja Polska Sp. z o.o., Stowarzyszenie Miast Autostrady Bursztynowej) występując wspólnie z konsorcjum partnerów szwedzkich (reprezentowanych przez stowarzyszenie Baltic Link Association), złożył Ministrowi Gospodarki Morskiej RP aplikację do projektu „Autostrada morska Karlskrona – Gdynia”.

Konsorcjum szwedzkie złożyło identyczną aplikację Ministrowi Transportu Szwecji.

Inicjatywa ta służy przygotowaniu przez obu ministrów wspólnej aplikacji do Komisji Europejskiej o dofinansowanie projektu „autostrady morskiej” Karlskrona – Gdynia, możliwego do realizacji w rekomendowanym przez Komisję Europejską – terminie, czyli do 2010 r.

Jest ona konsekwencją przyjętej przez Komisję Europejską polityki transportowej. Stanowi ona, że „autostrady morskie” powinny powstać w czterech regionach w tym na Bałtyku. Na liście transportowych projektów priorytetowych Wspólnoty umieszczono – jako pozycja 21 – autostrady morskie. Warto przypomnieć, że na liście tej są także - jako projekt 23 – linia kolejowa E-65 (Gdynia – Warszawa – Katowice – Brno/Bratysława) i jako projekt nr 25 – autostrada Gdańsk – Łódź – Brno/Bratysława - Wiedeń

Art. 12 a „Wytycznych dla rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T” wprowadza pojęcie „autostrady morskiej” obejmujące infrastrukturę i organizację w przynajmniej dwóch portach w dwóch różnych państwach – członkach Wspólnoty. Organizacja obsługi autostrady morskiej powinna obejmować elektroniczne systemy zarządzania logistyką, systemy bezpieczeństwa, uproszczone procedury administracyjne i celne oraz infrastrukturę portową. Konieczne jest użytkowanie „autostrady morskiej” przez cały rok.

Inicjatywa autostrady morskiej Karlskrona – Gdynia jest następstwem projektu „SEBTrans Link”, zakończonego pod koniec 2005 r.. Przygotował on program inwestycji transportowych i przedsięwzięć logistycznych na trasie od Goeteborga via Karlskrona do Gdyni, służących rozwojowi połączenia promowego Karlskrona – Gdynia, z wykorzystaniem technologii multimodalnych.

Po stronie polskiej przygotowane zostało studium wykonalności nowego terminalu promowego w Gdyni wraz z połączeniami komunikacyjnymi. Przedsięwzięcie, którego wstępny koszt oszacowano na 68 mln. Euro znalazło się już na tzw. „liście indykatywnej” Ministerstwa Gospodarki Morskiej.

Po stronie szwedzkiej przygotowano koncepcję rozbudowy terminalu promowego w Karlskronie, centrum logistyczno-dystrybucyjnego w Alvesta i modernizacji linii kolejowej „coast to coast” Goeteborg-Karlskrona.

Ogromne znaczenie dla sukcesu inicjatywy „autostrady morskiej” Karlskrona Gdynia ma planowane wprowadzenie przez firmę „Stena Line” w 2010 r. dwóch „super promów” umożliwiających przewóz do 1200 pasażerów i pojazdów na 5500 m. ładowni.

Aplikacja przewiduje, że na terenie portu w Gdyni powstanie infrastruktura (terminal promowy wraz z układem dróg dojazdowych, a w przyszłości i „Dworzec Morski”) oraz nowoczesne systemy eksploatacyjne, umożliwiające bezpieczną, efektywna obsługę promów, ich pasażerów i ładunków. Udział w projekcie Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej zapewnia promocję przedsięwzięcia w obszarze VI Korytarza Transportowego Północ-Południe i w obszarze aktualnie realizowanego międzynarodowego projektu „Adriatic-Baltic Landbridge”.

  • ikonaOpublikowano: 25.01.2007 00:00
  • ikona

    Autor: Aleksandra Krzymińska

ikona