Trzecie już czytanie performatywne Lema, wykład z modelingu przedmiotu, wernisaż wystawy fotografii z PRL-u i tajniki pracy kostiumografki. To propozycje gdyńskich instytucji kultury w dzisiejszej depeszy kulturalnej. Teatr Gdynia Główna przedstawia trzecią odsłonę projektu „Lem na cztery sposoby”. Po „TEOHIPHIP” i „Czy Pan istnieje, Mr. Johns?” pora na „Kongres Futurologiczny” w adaptacji i reżyserii Idy Bocian.Zamieszki przerywają Ósmy Kongres Futurologiczny organizowany w republice Costaricany. Ukryty pod gruzami hotelu w kanale ściekowym gwiezdny podróżnik Ijon Tichy zostaje oszołomiony silnymi środkami halucynogennymi, którymi siły rządowe walczą z demonstrantami. Po obudzeniu trafia do szpitala, gdzie zostaje uznany za psychicznie chorego i zahibernowany. Później budzi się w dalekiej przyszłości w złowieszczym świecie zdominowanym przez masowe stosowanie silnych substancji chemicznych. Tichy zaczyna kwestionować jego prawdziwość i rozpaczliwie szukać skutecznego sposobu odróżnienia ułudy od rzeczywistości.Obsada: Marta Jaszewska, Jakub Kornacki, Piotr SrebrowskiNagranie, dźwięk i montaż: Maciej BuszmanSpektakle powstają w ramach Gdyńskiego Falochronu Kultury.Kongres futurologicznyProjekt + Marta Flisykowska – wykład „Modeling przedmiotu”Muzeum Miasta Gdyni zaprasza na wykład z cyklu „Projekt +” poświęcony twórczości projektantów, którzy wpływają na nasze otoczenie, a ich pomysły oraz projekty są odpowiedzią na współczesne potrzeby.Urządzasz dom? Pragniesz inspiracji? Chcesz ożywić domową przestrzeń? A może interesuje Ciebie, jak projektowanie wpływa na otoczenie? Odpowiedzi na te i i inne pytania znajdziemy podczas wykładu online Marty Flisykowskiej - doktor w dziedzinie sztuk plastycznych w dyscyplinie sztuk projektowych, urodzonej w 1985 roku w Toruniu, wychowanej w Gdyni, a mieszkającej w Gdańsku.Flisykowska Pracuje na Wydziale Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku w pracowni Designu Eksperymentalnego. Ceni rolę eksperymentu w designie, często łączy tradycyjne techniki rzemieślnicze z nowymi technologiami. W 2017 roku w Muzeum Miasta Gdyni prezentowała wystawę "Równoległa rzeczywistość".Sobota, 17 października, godz. 16.00.Na wykład obowiązują zapisy:Projekt + Marta FlisykowskaNie tylko PRL. Migawki z obozu – wernisaż wystawyGdyńskie Centrum Filmowe zaprasza na wystawę fotografii Sławomira Fiebiga - „Nie tylko PRL – migawki z obozu”.Wystawa jest fotograficznym wspomnieniem życia w obozie socjalistycznym. Zdjęcia zostały wykonane w Polsce, Związku Radzieckim i Rumunii. Fotografie pokazują zarówno życie codzienne minionego okresu, jak i wydarzenia szczególne, których autor był świadkiem.Sławomir Fiebig urodził się 9 stycznia 1953 w Pleszewie. Zajmuje się fotografią klasyczną, diaporamą i serigrafią. Jego fotografie i serigrafie brały udział w wielu konkursach i wystawach. Były też publikowane w wydawnictwach albumowych. 2500 fotografii wydarzeń historycznych znajduje się w zasobach Europejskiego Centrum Solidarności.Szczególną rolę w jego twórczości zajmują diaporamy, często nagradzane na festiwalach krajowych i zagranicznych. Jedna z nich, poświęcona stanowi wojennemu, była wyświetlana podczas koncertów Jean Michel Jarre'a w Gdańsku w 2005 roku.Fiebig jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików, Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego (honorowym) oraz międzynarodowej organizacji diaporamistów AV-Dialog.Wernisaż z udziałem autora w Gdyńskim Centrum Filmowym:Piątek, 16 października, godz. 18.00.Nie tylko PRL. Migawki z obozuJak one to robią – kostiumografka Dorota RoqueploGdyńskie Centrum Filmowe przedstawia kolejny odcinek z cyklu „Jak one to robią? Rozmowy o zawodach filmowych” w ramach projektu "Nowa Przestrzeń Kina. Filmowa edukacja i kultura w sieci".Dorota Roqueplo zaprojektowała w swojej pracowni na poddaszu na warszawskiej Pradze kostiumy do kilkudziesięciu polskich filmów, spektakli teatralnych i telewizyjnych. Córka Polki i Francuza dzieciństwo i studia spędziła we Francji. Za swoje kostiumy wielokrotnie odbierała nagrody filmowe, w tym na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.Na czym polega praca kostiumografki w filmie? Czy wystarczy tylko stroje... narysować? Kiedy kostium pomaga aktorowi stworzyć wiarygodną postać? Jaka wiedza jest potrzebna, żeby zaprojektować stroje do filmu, którego akcja osadzona jest w innej epoce? Dlaczego kostiumografia to nie to samo, co moda?Rozmawia Magda Jacoń.Projekt został dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”. Jak one to robią - Dorota Roqueplo Opublikowano: 12.10.2020 11:28 Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 29.11.2020 10:29 Zmodyfikował: Karolina Szypelt