Dzień Wszystkich Świętych – sprawdź dojazd do cmentarzy Dzień Wszystkich Świętych – sprawdź dojazd do cmentarzy
Co nowego

Kultowy Ikarus wyjedzie na gdyńskie drogi

Ikarus 280 na linii 150 w okolicach stacji SKM Gdynia Główna // fot. materiały archiwalne ZKM Gdynia

Ikarus 280 na linii 150 w okolicach stacji SKM Gdynia Główna // fot. materiały archiwalne ZKM Gdynia

04.10.2021 r.

Ikarus 280 – to kultowy model autobusu węgierskiej produkcji, który przez lata woził pasażerów w różnych miastach. Wśród nich była, rzecz jasna, również Gdynia. Mija 40 lat od wprowadzenia tych autobusów do gdyńskiej komunikacji miejskiej. Z tej okazji w niedzielę, 10 października zabytkowe pojazdy ponownie wyjadą na ulice Gdyni. Pojadą na linii 150.


Możliwość przejażdżki kultowym Ikarusem 280 to z pewnością gratką dla miłośników komunikacji zbiorowej i pasjonatów motoryzacji.

W niedzielę, 10 października trzy zabytkowe pojazdy tego typu ponownie pojawią się na ulicach Gdyni. Pojadą na trasie linii 150 od godz. 11:00 do godz. 18:00. Kursy obsługiwane przez Ikarusy 280 to dodatkowe przejazdy, które będą się odbywać pomiędzy rozkładowymi odjazdami. Autobusy te będą jeździć co 40 minut:
  • od godz. 11:04 do godz. 17:04 z pętli Witomino Leśniczówka,
  • od godz. 11:47 do godz. 17:47 z pętli Oksywie Godebskiego.

Pojazdy, które w niedzielę wyjadą na gdyńskie drogi, należą do pasjonata tej marki – Łukasza Staniszewskiego z „Kultowego Ikarusa”. W autobusach będą rozdawane ulotki. Opisano w nich historię eksploatacji autobusów Ikarus 280 w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Materiał opracował prof. Olgierd Wyszomirski.

Co ważne, przejażdżka zabytkowym Ikarusem będzie całkowicie bezpłatna, nie trzeba zatem kasować biletu.

Ikarus 280

Węgierski autobus przegubowy produkowany w Budapeszcie w latach 1971-2003. Na początku lat 90. Ikarusy montowano też w Polsce – z wykorzystaniem gotowych karoserii z Węgier. Były to pojazdy o wysokości podłogi 92 cm, długości – 16,5 m i szerokości – 2,5 m. Z reguły posiadały 142 miejsca dla pasażerów, w tym 35 siedzących.

Autobusy miały dwuskrzydłowe drzwi – w pierwszym członie oraz za przegubem, w doczepie. Pierwsze znajdowały się przy kabinie kierowcy. Większość wysokich okien, które prawie sięgały dachu, posiadało duże przesuwne szyby. Pojazdy te, jak na owe czasy, postrzegano jako na wskroś nowoczesne i od razu zyskały sympatię pasażerów.

Pierwszych 6 przegubowych Ikarusów 280 wprowadzono do gdyńskiej komunikacji miejskiej niemal dokładnie 40 lat temu – 6 października 1981 roku. Łączna liczba wszystkich takich pojazdów, które jeździły na liniach ZKM w Gdyni, wyniosła 151. Autobusy te przez wiele lat były podstawą naszego taboru – kres ich liniowej eksploatacji nastąpił dopiero po 26 latach – 22 czerwca 2007 roku.