Hale Targowe - ulubione miejsce zakupów gdynian – w ostatnich miesiącach stały się po raz kolejny bohaterkami konkursu fotograficznego. „Zakupy z ludzką twarzą”. Dziś poznaliśmy jego laureatów. Prezentujemy najciekawsze zdaniem jurorów prace złożone w trzech kategoriach konkursowych. To nie pierwsza edycja konkursu „Zakupy z ludzką twarzą”, jednak pierwsza, w której jego tytuł nabiera wyjątkowego i symbolicznego znaczenia. Wskazuje na istotny aspekt humanistyczny zakupów w tym miejscu. Chodzi o bliski i niezwykle serdeczny kontakt klientów z kupcami. Dla obu stron zakupy to nie tylko transakcja, ale również możliwość krótkiej rozmowy i kontaktu z drugim człowiekiem. W związku z pandemią koronawirusa stali bywalcy Hal zmuszeni byli do odnalezienia się w nowej rzeczywistości. Mimo konieczności zachowania dystansu fizycznego i stosowania środków ochronnych, mieszkańcy nadal chętnie odwiedzają swoich ulubionych kupców i wspierają ich w trudnej dla nich sytuacji. Konkursowe fotografie nadsyłać można było w trzech wskazanych przez organizatorów tematach. Główna kategoria konkursu pozostała praktycznie niezmienna i stanowi niemal dosłowny cytat tytułu konkursu. „Zakupy z uśmiechem” to zdjęcia handlu - żywego kontaktu człowieka z człowiekiem - podkreślające wartość emocjonalną momentu zakupu, rozmów z kupcami, sprzedawcami. Jury przyznało dwie równorzędne nagrody. Zdobyli je: Monika Michałek - przepiękny, ciepły kadr starszej, sympatycznej Pani sprzedającej w okolicy Placu Targowego dziką pigwę oraz leśną żurawinę. Choć tę fotografię można bardziej zakwalifikować jako portet, to nie mamy nawet przez moment wątpliwości, że vis-á-vis bohaterki kadru znajduje się drugi człowiek, wywołujący silną interakcję, a uśmiech jest formą wyłącznie podziękowania za jego zainteresowanie, w tym potencjalny zakup. Joanna Wawiernia - za czarnobiały kadr z Hali Rybnej, unikalny moment finalizowania zakupu ryb w okresie pandemii, z przyjacielskim stuknięciem pięściami (popularny żółwik) - sprzedawcy Pana Tadeusza z BOX-u na Hali Rybnej, z jednym z jego stałych klientów. W kadrze, pomimo mrocznego tła, przebija na pierwszy plan ciepło ludzkich emocji i przyjacielskich uczuć. Pozostałe kategorie organizatorzy zdecydowali się wprowadzić w tym roku. Pierwsza z nich - „Jesień pełna smaków” - hołduje sezonowemu asortymentowi kupców hal, ze szczególnym uwzględnieniem „darów lasu”, a także produktów rzemieślniczych, opartych o tradycyjne receptury z regionu Pomorza i pochodzących z lokalnych gospodarstw. Nagrodę w tym temacie zdobyła: Łucja Szoja - za dwie fotografie przedstawiające moment rozłupywania oraz prezentacji rozbitego przed momentem orzecha włoskiego przez Marka Littwina z Placu Targowego. Jury doceniło niebanalny pomysł autorki, w tym zestawienie samego produktu - przykładu „Darów Lasu” z tak ważnym elementem ludzkim hal targowych. Nawet najlepszy produkt bez człowieka, osoby, która nam go prezentuje, zachwala, czy przygotowuje do sprzedaży, traci bardzo wiele. Ostatnia kategoria - „Fotoreportaż z wydarzenia na halach” - to z kolei zdjęcia z wydarzeń i imprez kulturalnych organizowanych w przestrzeni obiektu, z uchwyceniem tematyki i specyfiki wydarzenia. Tu również jury zdecydowało się nagrodzić jedną osobę. A wyróżnienie zdobyła: Ewa Morzuch - za fotoreportaż z warsztatów fotograficznych portret z warzywem. Dzięki autorce mogliśmy przypomnieć sobie jedno z najbardziej oryginalnych wydarzeń kreatywnych w ostatnich kilku latach, którego efektem było wiele ciekawych portretów, a przede wszystkim uwiecznione emocje i niebanalna kreatywność uczestników warsztatu oraz prowadzącego - Krzysztofa Winciorka. Jury przyznało także dodatkowe - honorowe wyróżnienie za mini reportaż „zakochany kundelek” Moniki Michałek. Poza nagrodami regulaminowymi jury przyznało także dodatkowe wyróżnienia oraz zakwalifikowało łącznie 12 prac na wystawę pokonkursową, którą będzie można oglądać od 5 grudnia w Hali Łukowej. Niestety z powodu zagrożenia pandemicznego, organizatorzy postanowili nie organizować wernisażu wystawy. Organizatorami konkursu są miasto Gdynia i Agencja Rozwoju Gdyni. Jego celem jest wizerunkowa promocja zespołu historycznych Miejskich Hal Targowych, w tym także pracujących w nich sprzedawców, kupców, rzemieślników i usługodawców. Hale od początku swojego powstania w 1937 roku stały się ulubionym miejscem zakupów gdynian. Na straganach od lat dostępne są świeże warzywa, owoce, ryby, nabiał czy mięsa. Opublikowano: 27.11.2020 14:15 Autor: Paweł Kukla (p.kukla@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 27.11.2020 14:30 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz