Budowa Trasy S-6: łatwiej komunikacją miejską Budowa Trasy S-6: łatwiej komunikacją miejską
Co nowego

Nowy ciąg pieszo-rowerowy na Małokackiej

fot. Paweł Kukla

fot. Paweł Kukla

15.11.2019 r.

Dobre wieści dla gdyńskich pieszych i rowerzystów. Zarząd Dróg i Zieleni zakończył remont nawierzchni ciągu pieszo-rowerowego na ulicy Małolackiej. Teraz ponad kilometrowy, leśny odcinek tej witomińskiej ulicy będzie zachęcał do jazdy jednośladem lub weekendowych spacerów.

Wyznaczenie buspasa na ul. Małokackiej w roku 2017 sprawiło, że ruch rowerowy w kierunku Witomina musiał zostać przeniesiony na dotychczasowy ciąg pieszy. W innym przypadku, rowerzyści musieliby jechać środkowym, wąskim pasem jezdni, co stwarzało potencjalne zagrożenie. Niestety „stara” droga pieszo-rowerowa była już nadgryziona zębem czasu, dlatego miasto zdecydowało się na jej remont.

- To już kolejna zmiana na Witominie. Remont tego ciągu pieszo-rowerowego to dowód na to, że staramy się dywersyfikować nasze działania inwestycyjne. Modernizujemy nie tylko drogi, chodniki, ale też infrastrukturę rowerową. W każdym przypadku stawiamy na komfort i bezpieczeństwo gdynian- podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.



W trakcie remontu na istniejącej powierzchni położono nową nakładkę bitumiczną. Dzięki niej popękana nawierzchnia asfaltowa zyskała nową jakość. Stara nawierzchnia została wykorzystana jako podbudowa nowej. Zaoszczędzono w ten sposób na robotach rozbiórkowych i transporcie. W ten sposób remont 1,2-kilometrowego odcinka wykonano stosunkowo niskim kosztem – ok. 400 tys. zł. Ponadto fragment ciągu pieszo-rowerowego, przylegający do jezdni, zyskał nowe krawężniki. Teraz rowerzyści jadący w kierunku Witomina nie będą musieli omijać newralgicznych rejonów tej ścieżki. Z bezpiecznej i prostej nawierzchni skorzystają również wszyscy amatorzy spacerów. Jak zapewnia wykonawca, remont spełnia wszystkie kryteria modelowego ciągu pieszo-rowerowego.

- Wygodne połączenie piesze i rowerowe Witomina z rejonem SKM Redłowo ma znaczenie dla zdecydowanie większego obszaru Gdyni. Może być wykorzystywane zarówno do codziennego przemieszczania się np. w celu dotarcia do kolejki SKM, jak i do kompleksu miejskich obiektów sportowych. Ulica Małokacka jest przykładem połączenia różnych form transportu – od ciągu pieszego, rowerowego, drogę dla samochodów i kończąc na buspasie- tłumaczy Jakub Ubych, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic.

fot. Paweł Kukla

Jak prawidłowo korzystać z ciągu pieszo-rowerowego?

znak pionowy ciąd pieszo-rowerowy Warto jednak przypomnieć jak powinien przebiegać ruch na ciągu pieszo-rowerowym i jak należy interpretować ustawione przy nim znaki pionowe.

Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C-13 i C-16 oddzielone kreską poziomą oznaczają, że droga jest przeznaczona dla pieszych i kierujących rowerami. Rowerzyści są obowiązani do korzystania z tak oznakowanej drogi, jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym oni poruszają się lub zamierzają skręcić. Ruch pieszych i rowerów odbywa się na całej powierzchni tak oznaczonej drogi, ale rowerzysta musi ustąpić pierwszeństwa pieszym.

 
- Należy pamiętać, że ciąg pieszo-rowerowy na ulicy Małokackiej dopuszcza jazdę rowerem tylko w jednym kierunku - w górę, w stronę Witomina. To bezpieczne dla pieszych, bo znaczne wzniesienie sprawia, że ruch rowerowy jest powolny. Z kolei jadąc w dół, w kierunku Redłowa, należy jechać jezdnią. Dla podniesienia bezpieczeństwa, pas do jazdy w dół został specjalnie poszerzony względem pozostałych. Dodatkowo, po zakończeniu remontu, zostanie wprowadzona nowa organizacja ruchu ułatwiająca rowerzystom zjazd na jezdnię tuż za stacją benzynową – tłumaczy Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.