Co nowego

Od dziś autobusem pod prąd

W godzinach porannego szczytu autobusy ominą korek na Chwarznieńskiej, jadąc pod prąd, fot. Tomasz Kozieł / ZDiZ w Gdyni

W godzinach porannego szczytu autobusy ominą korek na Chwarznieńskiej, jadąc pod prąd, fot. Tomasz Kozieł / ZDiZ w Gdyni

16.12.2019 r.

Autobusem w godzinach szczytu... pod prąd? Tylko w Gdyni. Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej od 7:00 do 9:00 jeden z pasów ruchu zostanie dedykowany autobusom, które ominą poranny korek. Pasażerowie komunikacji miejskiej zaoszczędzą około 10 minut. To pierwszy w Polsce stały kontrabuspas, który będzie sterowany przez system Tristar.

Ponad kilometr ruchliwej ulicy Chwarznieńskiej w porannym szczycie to gdyński kontrabuspas – pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, które wprowadzono na stałe. Pozwoli pasażerom autobusów zaoszczędzić nawet 10 minut w czasie jednego przejazdu. Od poniedziałku rozwiązanie zaczęło działać. Na symboliczny pierwszy przejazd komunikacją miejską „pod prąd” zaprosili w poniedziałkowy poranek prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i wiceprezydent ds. rozwoju Marek Łucyk.

- O tym, jak cenne są poranne minuty wie każdy z nas. Już od dziś w czasie największego szczytu komunikacyjnego kontrabuspas pozwoli zaoszczędzić ich około 10. Niezwykle cieszę się, że pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce zostało wdrożone w naszym mieście. Gdynia stawia na innowację i jestem głęboko przekonany, że to działanie przekona kolejne osoby do korzystania z komunikacji miejskiej, która ma jeden z najnowocześniejszych taborów w Polsce – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.



Kontrabuspas wspiera technologia - specjalne skanery analizują czas przejazdu ul. Chwarznieńską i jeśli czas osiągnie wartość graniczną, operator systemu TRISTAR zostanie o tym poinformowany, mając możliwość uruchomienia ruchu autobusów drugą jezdnią „pod prąd”. Rozwiązanie przyspieszy przejazd ul. Chwarznieńską w kierunku centrum. Lewy pas ruchu jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina przy dużym natężeniu ruchu zmieni swoją funkcję i staje się pasem wyłącznie dla autobusów, które jadą w przeciwnym kierunku.

- To pionierskie i bardzo innowacyjne rozwiązanie uzyskało zewnętrzne dofinansowanie w wysokości 50% wszystkich kosztów, otrzymując bardzo wysoką ocenę merytoryczną. Szczególne słowa podziękowania kieruję do zespołu inżynierów z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, którzy przygotowali rozwiązanie, dzięki któremu mieszkańcy Gdyni zaoszczędzą czas. To kolejna dobra informacja dla osób, które korzystają z transportu publicznego. Miasto Gdynia konsekwentnie rozwija sieć buspasów, a jeszcze w tym roku oddane zostaną kolejne z nich – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju odpowiedzialny za wdrożenie rozwiązania.

Autobus korzystający z kontrabuspasa, fot. Kamil Złoch

Kontrapas autobusowy pomiędzy Chwarznem i Witominem stał się tym samym kolejnym elementem systemu Tristar, funkcjonującego w aglomeracji trójmiejskiej od 2015 roku. Otwieranie i zamykanie kontrapasa trwa kilka minut. Czas ten pozwala na zjechanie wszystkich pojazdów z lewego pasa, a podczas wyłączania - na bezpieczne zjechanie autobusu, który wjechał jako ostatni. W czasie zamykania pasa można będzie nad nim zobaczyć żółtą strzałkę skierowaną w prawą stronę, co będzie oznaczać, że za tym miejscem pas jest już zamknięty.

- To wspaniała informacja dla wszystkich mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni, ponieważ rozwiązanie dotyczy każdej linii autobusowej jadącej w kierunku centrum miasta. Jest to szczególnie ważne, gdy rozpoczęte zostały prace przy budowie Trasy Kaszubskiej i Gdynia świadomie zwiększyła częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej m.in. w oparciu o niezwykle popularną linię 147, która przejeżdża przez Chwarzno-Wiczlino, ale początek swojej trasy ma na Karwinach. Jestem przekonany, że widok autobusu omijającego korek zachęci kolejne osoby do korzystania z komunikacji zbiorowej – mówi Jakub Ubych, pełnomocnik prezydenta ds. dzielnic i radny miasta.

Realizacja pierwszego w Polsce stałego kontrabuspasa jest dofinansowana ze środków Funduszu Dróg Samorządowych na rok 2018. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 4,1 mln złotych, a połowa środków została pozyskana jako finansowanie zewnętrze.

  • Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, fot. Kamil Złoch
  • Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, fot. Kamil Złoch
  • Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, od prawej strony Jakub Ubych - pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic, Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni, Marek Łucyk - wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, fot. Kamil Złoch
  • Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, od prawej strony Jakub Ubych - pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic, Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni, Marek Łucyk - wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, fot. Kamil Złoch
  • Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, fot. Kamil Złoch
  • Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, fot. Kamil Złoch
  • Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, fot. Kamil Złoch
  • Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, na zdj. wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Marek Łucyk, fot. Kamil Złoch
  • Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, na zdj. wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Marek Łucyk, fot. Kamil Złoch