Co nowego

Otwarcie nowego terminalu konternerowego

golfW sobotę 17 czerwca Dyrektor Zarządzający Grupą HPH John Meredith oraz Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek oficjalnie otwarli Gdynia Container Terminal S.A.

Gdynia Container Terminal S.A. (GCT) jest członkiem Grupy Hutchison Port Holdings (HPH), spółki zależnej międzynarodowego konglomeratu Hutchison Whampoa Limited (HWL). HPH jest wiodącym na świecie inwestorem, deweloperem i operatorem portowym, posiadającym udziały w terminalach w 20 krajach Azji, Bliskiego Wschodu, Afryki, Europy i obu Ameryk. Obecnie HPH jest operatorem na 247 nabrzeżach w 42 portach wraz z szeregiem firm transportowych. W 2005 roku terminale Grupy HPH przeładowały 51,8 miliona TEU. Gdynia Container Terminal jest usytuowany przy nabrzeżu Bułgarskim w basenie VIII Portu Gdynia. GCT w większości obsługuje połączenia dowozowe, które łączą Polskę z głównymi portami zachodniej Europy. Gdynia Container Terminal ma dogodne połączenie z krajową siecią drogową w tym z projektowaną i częściowo oddaną do użytku autostradą A-1. Istotna poprawa nastąpi po zakończeniu prac związanych z bezpośrednim połączeniem Estakady Kwiatkowskiego z Obwodnicą Trójmiasta i autostradą. Posiadając własną bocznicę kolejową oraz dogodne połączenia z krajową siecią kolejową, poprzez stację Gdynia Port, GCT zapewnia możliwość transportu kontenerów do/z Terminalu pociągami blokowymi, w tym również kontenerów ciężkich mających ograniczenia w transporcie drogowym.

Gdynia Container Terminal S.A. - krótki rys historyczny

1) W 1993 roku Stocznia Gdynia S.A. powołała do życia Wolny Obszar Gospodarczy Sp. z o.o. wnosząc aportem do Spółki część majątku usytuowanego przy nabrzeżu Bułgarskim w Porcie Gdynia. Spółka zajmowała się produkcją konstrukcji stalowych, naprawami statków, najmem placów i biur oraz przeładunkami drobnicy.

2) W styczniu 2005 roku Hutchison Port Holdings (HPH) objął większościowy pakiet akcji Wolnego Obszaru Gospodarczego S.A. (WOG), a Spółka zmieniła nazwę na Gdynia Container Terminal S.A. (GCT).

3) Po zapewnieniu środków na sfinansowanie inwestycji przez Hutchison Port Holdings, przygotowaniu projektów budowlanych i wykonawczych oraz uzyskaniu niezbędnych zezwoleń budowlanych, w lipcu 2005 roku rozpoczęto budowę I Etapu terminalu kontenerowego. Na generalnego wykonawcę I Etapu została wybrana Hydrobudowa S.A.

4) I Fazę budowy ukończono z końcem grudnia 2005 roku.

5) W międzyczasie Gdynia Container Terminal S.A. zorganizował szereg kursów szkoleniowych dla dawnych pracowników WOG oraz nowych pracowników, obejmujących obsługę specjalistycznego sprzętu do przeładunku kontenerów oraz systemów informatycznych zarządzających operacjami na terminalu.

6) Dawny WOG przeszedł gruntowne zmiany organizacyjne. Zatrudnienie w GCT wzrosło z 60 osób (styczeń 2005 roku) do ponad 100 osób (czerwiec 2006 roku).

7) Po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń na użytkowanie, terminal przyjął pierwszy statek francuskiego armatora CMA-CGM w marcu 2006 roku. Statek m/v 'Enforcer' zawinął do GCT 24 marca 2006 roku w ramach regularnej linii łączącej Gdynię z Hamburgiem i Felixstowe.

8) Cały I Etap budowy zostanie ukończony z końcem maja 2006 roku.

9) W latach 2006-2007 realizowany będzie II Etap budowy, który podwoi zdolności przeładunkowe terminalu.

Z okazji otwarcia terminalu wieczorem odbył się pokaz sztucznych ogni, którego organizatorem byli Hutchison Port Holdings Limited i Gdynia Container Terminal S.A.. foto: Dorota Nelke

zobacz relację TVP3

  • ikonaOpublikowano: 17.06.2006 00:00
  • ikona

    Autor: dnelke

ikona

Najnowsze