W środę, 22 grudnia odbyła się XXXVI sesja Rady Miasta Gdyni. Ze względów bezpieczeństwa związanych z pandemią koronawirusa obradowano on-line. W wyniku głosowań radni przyjęli m.in. budżet miasta na rok 2022. XXXVI sesja Rady Miasta Gdyni rozpoczęła się o godz. 12:00. Radni zarządzili jednak przerwę, by móc uczestniczyć w ostatnim pożegnaniu wieloletniego dyrektora Urzędu Miasta Gdyni – Jerzego Zająca. Po wznowieniu obrad przewodnicząca Rady Miasta Joanna Zielińska odczytała wspomnienie o zmarłym.Grudniowa sesja odbyła się on-line, co podyktowane jest względami bezpieczeństwa związanymi z pandemią koronawirusa i wysoką liczbą zachorowań na COVID-19. Możliwość poprawnego głosowania zapewni radnym system eSesja, z którego korzystają na każdych obradach. Sesja była transmitowana na stronie internetowej gdynia.pl oraz portalu eSesja.tv.Radni przegłosowali projekty uchwał, dotyczących: - uchwalenia budżetu miasta Gdyni na 2022 rok, Radni przyjęli projekt budżetu miasta na rok 2022.Ustala się dochody budżetu miasta na kwotę 1.729.209.843 zł, w tym: dochody bieżące 1.594.678.688 zł, dochody majątkowe 134.531.155 zł. Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 1.933.779.288 zł, w tym: wydatki bieżące 1.606.466.139 zł, wydatki majątkowe 327.313.149 zł. Różnica między dochodami i wydatkami stanowi planowany deficyt budżetu w kwocie 204.569.445 zł.Źródłem pokrycia deficytu będą przychody pochodzące z: kredytu długoterminowego w kwocie 193.000.000 zł, w tym 21.000.000 zł na pokrycie wkładu własnego zadań współfinansowanych ze środków europejskich, wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikających z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 11.569.445 zł. W strukturze wydatków ogółem w 2021 roku dominuje finansowanie zadań w działach: oświata i edukacyjna opieka wychowawcza – 33,1% (ponad 531 milionów złotych) opieka społeczna i rodzina – 18,2% (ponad 274,8 miliona złotych) transport i łączność – 11,8% (ponad 189,8 miliona złotych) gospodarka komunalna i ochrona środowiska – 9,8% (ponad 157,9 miliona złotych) administracja publiczna – 7,7% (ponad 124,2 miliona złotych) - Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2022-2035, Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Miasta Gdyni na lata 2022-2035 została opracowana na bazie poprzedniej prognozy – na lata 2021-2034 (uchwała Rady Miasta Nr XXV/831/20 z 23 grudnia 2020 z późn. zmianami) i ma na celu dostosowanie prognozowanych wielkości do obecnie obowiązujących przepisów prawa, aktualnych uwarunkowań makroekonomicznych oraz projektu budżetu Miasta Gdyni na 2022 rok.WPF zapewnia pełną zgodność dochodów, wydatków, wyniku budżetu, przychodów i rozchodów z projektem budżetu Miasta Gdyni na 2022 rok. Podstawą opracowania przedkładanego projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Gdyni na lata 2022-2035 są: aktualne przepisy prawa, a w szczególności: ustawa o finansach publicznych, ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawa o samorządzie gminnym, ustawa o samorządzie powiatowym oraz ustawy szczególne określające zadania jednostek samorządu terytorialnego, przewidywane kierunki rozwoju sytuacji gospodarczej kraju, w tym prognozowane parametry makroekonomiczne opublikowane w Założeniach do projektu budżetu państwa na 2022 rok oraz opublikowane przez Ministra Finansów Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą szacowania skutków finansowych projektowanych ustaw w sierpniu 2021 roku, skutki ustawy o wsparciu jednostek samorządu terytorialnego w związku z Programem Polski Ład wprowadzającej zmiany w zakresie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, aktualna sytuacja finansowa Miasta ze szczególnym uwzględnieniem dotychczas zaciągniętych zobowiązań i planowanych do zaciągnięcia w latach objętych prognozą; plany inwestycyjne Miasta i ich analiza w aspekcie możliwości dochodowych budżetu miasta i finansowania zewnętrznego, planowana absorpcja środków ze źródeł zewnętrznych, w tym środków z Unii Europejskiej oraz środków na dofinansowanie zadań inwestycyjnych oraz projektów nieinwestycyjnych tzw. ”miękkich. przewidywane uwarunkowania wewnętrzne w zakresie kształtowania takich czynników jak: stawki podatków i opłat lokalnych, ceny usług komunalnych świadczonych przez jednostki organizacyjne Miasta, planowane zamierzenia dot. gospodarowania majątkiem Miasta. - przyjęcia „Gminnego programu przeciwdziałania cyberprzemocy i uzależnieniom cyfrowym na lata 2021-2023”, Powszechny dostęp do Internetu oraz masowe korzystanie z serwisów społecznościowych spowodowały pojawienie się, a następnie eskalację problemu cyberprzemocy oraz szeroko rozumianych uzależnień cyfrowych.Miasto Gdyni od lat podejmuje szereg działań mających na celu niwelowanie przyczyn wymienionych wyżej problemów oraz podnoszenie świadomości dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie bezpiecznego korzystania z zasobów cyfrowych.„Gminny program przeciwdziałania cyberprzemocy i uzależnieniom cyfrowym na lata 2021-2023” stanowi świadomą kontynuację działań realizowanych przez Miasto Gdynia w poprzednich latach w ramach „Gminnego Programu Przeciwdziałania Cyberprzemocy i Infoholizmowi na lata 2018-2020” oraz „Gminnego Programu Przeciwdziałania Cyberprzemocy na lata 2015-2018”.Celem głównym nowego programu jest przeciwdziałanie zjawisku cyberprzemocy oraz uzależnieniom cyfrowym. Cele szczegółowe planowanych działań to: wzrost świadomości zagrożeń płynących z cyberprzemocy i uzależnień cyfrowych, harmonizowanie współpracy instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci, młodzieży, ich rodzin oraz mieszkańców Gdyni w zakresie przeciwdziałania cyberprzemocy i uzależnieniom cyfrowym, zwiększenie wsparcia dla osób doświadczających negatywnych skutków pandemii koronawirusa, w tym osób zagrożonych ze względu na izolację wynikającą z pandemii. - zmieniająca Uchwałę nr XXV/834/20 Rady Miasta Gdyni z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie przyjęcia „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru miasta Gdyni na lata 2020÷2045”, Zgodnie ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru gminy opracowuje prezydent miasta na okres co najmniej 15 lat i aktualizuje je co najmniej raz na 3 lata. Projekt założeń powinien określać: ocenę stanu aktualnego i przewidywanych zmian zapotrzebowania na ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe; przedsięwzięcia racjonalizujące użytkowanie ciepła, energii elektrycznej i paliw gazowych; możliwości wykorzystania istniejących nadwyżek i lokalnych zasobów paliw i energii, z uwzględnieniem energii elektrycznej i ciepła wytwarzanych w instalacjach odnawialnego źródła energii, energii elektrycznej i ciepła użytkowego wytwarzanych w kogeneracji oraz zagospodarowania ciepła odpadowego z instalacji przemysłowych; możliwości stosowania środków poprawy efektywności energetycznej; zakres współpracy z innymi gminami. Projekt „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru miasta Gdyni na lata 2020÷2045” sporządzony został zgodnie z wymaganiami ustawy. Opracowanie stanowi aktualizację „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru miasta Gdyni” przyjętych przez Radę Miasta Gdyni uchwałą nr XXXVIII/1255/2002 z dnia 27 lutego 2002 roku z późniejszymi zmianami. Ostatnia aktualizacja dokumentu miała miejsce w 2016 roku. Miasto Gdynia zamierza dążyć do wykorzystania ciepła, energii elektrycznej i paliw gazowych w sposób zrównoważony i racjonalny oraz do zabezpieczenia potrzeb mieszkańców na energię. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez: Podjęcie działań wspomagających na rzecz termomodernizacji budynków we własności osób prywatnych, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz budynków publicznych, wymianę i modernizację lokalnych źródeł ciepła oraz poprawę efektywności energetycznej budynków i komfortu cieplnego, Promocję rozwoju sieci ciepłowniczej na terenie miasta przy racjonalizacji kosztów jej funkcjonowania, Nowe budynki oraz inwestycje w mieście będą spełniały aktualnie obowiązujące normy w zakresie wykorzystania energii, promowane będą budynki niskoenergetyczne, zero i plus energetyczne oraz montaż urządzeń wysokoefektywnych energetycznie, a także systemy sterowania i zarządzania energia w budynkach, Energia elektryczna będzie użytkowana w sposób efektywny, proces wymiany bądź zakupu nowych urządzeń będzie uwzględniał cykl życia urządzenia, premiowane będą urządzenia o niskim zużyciu energii elektrycznej, Oświetlenie ulic i placów będzie prowadzone w sposób ekonomiczny, zakłada się stopniową wymianę oświetlenia na energooszczędne oraz stosowanie systemów zarządzania oświetleniem zewnętrznym. Promowanie wykorzystania nośników energii o niskiej emisyjności jak energia elektryczna, gaz ziemny i ciepło sieciowe celem poprawy jakości powietrza, Miasto postuluje rozbudowę sieci przesyłania energii elektrycznej,gazowej i sieci ciepłowniczej umożliwiającej mieszkańcom dostęp do nośników energii oraz pozwalający na odsprzedaż energii wytworzonej do sieci, Wsparcie i promocja małych źródeł wytwarzania energii z wiatru oraz promieniowania słonecznego, w tym poprzez tworzenie klastrów energii, wysp energetycznych, spółdzielni i społeczności energetycznych oraz instalowanie magazynów energii celem dostosowania profilów zużycia energii do jej wytwarzania, Rozwijanie świadomości ekologicznej oraz energetycznej mieszkańców poprzez prowadzenie zajęć w szkołach o tematyce racjonalnego użytkowania energii i jej produkcji oraz organizacja wystaw, przygotowywanie informacji w formie pisemnej, akcja edukacyjna społeczeństwa, Projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla miasta Gdyni prognozuje niewielki spadek zapotrzebowania na ciepło i paliwa gazowe oraz wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną. Rzeczywiste zapotrzebowanie powinno być monitorowane, a prognozy aktualizowane w odstępie maksimum 3 lat od daty wykonania tych założeń lub ich kolejnych aktualizacji. - wyboru Biura Audytu i Rachunkowości PROMAR Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni do przeprowadzenia badania sprawozdań finansowych Miasta Gdyni za lata 2021 i 2022, Projekt uchwały w sprawie wyboru podmiotu do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego Miasta Gdyni został przygotowany na podstawie ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 roku, z której wynika obowiązek badania przez biegłego rewidenta rocznego sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego, w której liczba mieszkańców przekracza 150 tysięcy.Zgodnie ustawą podmiotu do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego dokonuje organ zatwierdzający sprawozdanie, czyli Rada Miasta.Przedmiotem badania jest sprawozdanie finansowe, które składa się z: bilansu z wykonania budżetu, łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, łącznego rachunku zysków i strat obejmującego dane wynikające z rachunków zysków i strat samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, łącznego zestawienia zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Do przeprowadzenia badania wybrano firmę Biuro Audytu i Rachunkowości PROMAR Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni, wybraną w wyniku przeprowadzonego postępowania na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.Zapytanie ofertowe wystosowano do trzech firm wpisanych na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdania finansowego. Firma Biuro Audytu i Rachunkowości PROMAR Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni przy ul. Władysława IV 43 złożyła ofertę spełniająca wszystkie warunki wykonania przedmiotu zamówienia.Ponadto podczas obrad przedstawione zostały sprawozdania z prac Komisji Skarg, Wniosków i Petycji oraz Rady Dzielnicy Dąbrowa.Pełen porządek obrad oraz projekty uchwał znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej. Opublikowano: 22.12.2021 18:00 Autor: Paweł Kukla (p.kukla@gdynia.pl)