Uwaga! 4-7 i 10.10 neutralizacja niewybuchu. Obowiązuje zakaz wchodzenia do wody na plażach morskich w Gdyni.  Uwaga! 4-7 i 10.10 neutralizacja niewybuchu. Obowiązuje zakaz wchodzenia do wody na plażach morskich w Gdyni. 
Co nowego

Karwiny: powstaje buspas, chwilowe wyłączenia ciepłej wody

Lotnicze zdjęcie fragmentu Karwin. Widoczny zakręt na ul. Wielkopolskiej, budynki, stacja PKM. Słoneczny dzień

Na budowie węzła Karwiny niedługo rozpoczną się prace związane m.in. z przygotowywaniem nowych buspasów w ciągu ul. Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej. Na zdjęciu obszar inwestycji z sierpnia 2021 roku, fot. Marcin Mielewski / archiwalne

10.08.2022 r.

Trwają prace na placu budowy jednej z największych gdyńskich inwestycji w ostatnich latach – węzła Karwiny. Sednem projektu są nowe rozwiązania dla pieszych, rowerzystów i kierowców korzystających z przesiadki na transport zbiorowy. Ważna część prac toczy się także pod ziemią. Lada moment rozpocznie się etap związany m.in. z rozwojem sieci miejskich buspasów. Część mieszkańców musi przygotować się na chwilowe przerwy w dostawie ciepłej wody, bo prace wymagają przebudowania sieci ciepłowniczej.


Warty ponad 101 milionów złotych węzeł Karwiny powoli nabiera kształtów – na placu budowy jednej z największych gdyńskich inwestycji infrastrukturalnych praca wre, a w najbliższym czasie wykonawca zajmie się m.in. przygotowywaniem nawierzchni pod przyszły buspas, którym autobusy i trolejbusy ominą fragmenty ul. Wielkopolskiej i ul. Chwaszczyńskiej o największym natężeniu ruchu.

Stawiamy na zrównoważony transport


To zresztą jeden z ważnych elementów całego projektu, bo bezpośrednio wpłynie na poprawienie warunków korzystania z komunikacji miejskiej. Takie są główne założenia nowego węzła komunikacyjnego w tej części Gdyni – zachęcenie większej liczby mieszkańców do przesiadki z samochodu na transport zbiorowy i łączenia różnych środków transportu w codziennych podróżach do szkoły, pracy czy na uczelnię.

Przypomnijmy, że docelowo mają pomóc w tym parking przesiadkowy dla samochodów i rowerzystów w pobliżu istniejącej stacji PKM Gdynia Karwiny, nowe chodniki i drogi dla rowerów oraz gruntownie przebudowany układ drogowy w rejonie pobliskich ulic: Wielkopolskiej, Chwaszczyńskiej, Strzelców czy Sopockiej.

Buspasy w ramach węzła Karwiny powstaną natomiast na kilku odcinkach wspomnianych ulic Wielkopolskiej oraz Chwaszczyńskiej - głównych arterii tej części miasta, gdzie do tej pory kierowcy komunikacji miejskiej tracili cenne minuty w godzinach szczytu drogowego. Łącznie dzięki tej inwestycji ma powstać około 2,7 kilometra nowych buspasów, które rozszerzą miejską sieć infrastruktury przeznaczonej dla komunikacji miejskiej. Powstaną też m.in. nowe pętle autobusowe z zapleczem sanitarnym dla kierowców (na końcu ul. Strzelców).

- Sprawna komunikacja miejska i zrównoważona mobilność to jedne z najważniejszych wyzwań dla współczesnych miast. Chcemy zachęcać mieszkańców do codziennego korzystania z bardziej ekologicznych form transportu, takich jak zeroemisyjny gdyński tabor autobusów i trolejbusów, a najlepszą ku temu zachętą będą realne korzyści, takie jak przede wszystkim możliwość ominięcia korków w godzinach szczytu. Tylko w ten sposób możemy przekonać gdynian do zamiany auta osobowego na transport zbiorowy. Kolejny buspas to nowe możliwości dla kolejnej dzielnicy Gdyni – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.



Przebudowa sieci – chwilowy brak ciepłej wody

Jak często bywa przy dużych inwestycjach, część prac toczy się także pod ziemią – nie inaczej jest w przypadku węzła na Karwinach. Projekt uwzględnia przebudowy i rozbudowy podstawowych sieci technicznych w obszarze placu budowy: kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej czy sieci gazowej oraz teletechnicznej.

W najbliższych tygodniach wykonawca zajmie się też infrastrukturą sieci ciepłowniczej, która będzie musiała zostać przebudowana właśnie ze względu na powstawanie nowego buspasa przy ul. Wielkopolskiej i konieczności przebudowy istniejącej drogi.

Z tego względu mieszkańcy kilku okolicznych dzielnic i osiedli – Karwin II, Karwin III, części Wielkiego Kacka i Dąbrowy – będą musieli przygotować się na chwilowy brak ciepłej wody. Jak informuje OPEC Gdynia, kilkudniowa przerwa w dostawie ciepłej wody potrwa od godziny 2:00 w nocy dnia 17 sierpnia najpóźniej do 20 sierpnia, do godziny 10:00.

Jednocześnie wykonawca postara się jak najszybciej zakończyć prace, aby system ciepłowniczy mógł działać ponownie.

Sprawdź, czy zmiany dotyczą twojego adresu


Jakie adresy zostaną objęte chwilowym wyłączeniem? Zmiany dotyczą jedynie części mieszkańców wymienionych dzielnic.

Poniżej lista adresów, które w wyznaczonym terminie pomimo przebudowy lokalnej sieci nadal będą mogły korzystać z ciepłej wody:

  • Mały Kack: ul. Fizylierów 1, ul. Miła 1, 3, 5, 6, ul. Parkowa 1, ul. Spokojna 8, ul Strzelców 1, 1A, 1B, 5, 7, 9, 11, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50, ul. Wielkopolska 286, 288, 290, 292, 294, 296, 298
  • Karwiny I: ul. Buraczana, 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 41, 45, ul. Korzenna 3, 5, 7, 9, 10, 11, 12 ,13, 14, 15, 16, 17, 19, ul. Tatarczana 1, 2, 3, 4, 8, 10
  • Karwiny II: ul. Gałczyńskiego 10, 15, 17, ul. Gojawiczyńskiej 1, 2, 3, 4, 7, 9, ul. Iwaszkiewicza 8, 9, ul. Konopnickiej 3, 4, 5, Kruczkowskiego 6, 8, 10, 12, ul. Nałkowskiej 21, 22, ul. Staffa 1, 3, 5, 7, 10, 10 – kryta pływalnia, 13, 15, 17, ul. Zapolskiej 1, 5.

Chwilowy brak dostępu do ciepłej wody dotyczy natomiast adresów:

  • Karwiny II: ul. Baczyńskiego 1, 2, 3, 4, 6, ul. Brzechwy, ul. Iwaszkiewicza 1, 2, 4, 5, 6, 7, ul. Kruczkowskiego 1, 2, 3, 4, 5.
  • Karwiny III: ul. Brzechwy 5, 9, 11, ul. Chwaszczyńska 22, 24, 26, 28, ul. Fleszarowej-Muskat 4, ul. Makuszyńskiego 1, 3, 5, 9, 11, 13, 15, 17, 50, 52, 54, ul. Porazińskiej 1, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, ul. Tuwina 2, 4, 6, 8.

Informacja o ewentualnym skróceniu terminu przerwy w dostawie ciepłej wody użytkowej zostanie zamieszczona na stronie internetowej OPEC: www.opecgdy.com.pl.

Przypomnijmy, że węzeł Karwiny jest inwestycją realizowaną przez miasto Gdyni w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) i współfinansowaną ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.