Dla biznesu

Terminal intermodalny Portu Gdynia w połowie dofinansowany z UE

Rozwój portu to rozwój miasta. Fot. Port Gdynia / FB

Rozwój portu to rozwój miasta. Fot. Port Gdynia / FB

To dobre wieści, bo jak wiadomo rozwój Portu Gdynia to jednocześnie rozwój naszego miasta. Jak poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdynia, wniosek o unijne dofinansowanie budowy terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego został rozpatrzony pozytywnie. Co oznacza, że inwestor otrzyma dofinansowanie w wysokości 50% kosztów kwalifikowalnych, czyli ponad 37 milionów złotych.

 
Projekt budowy terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia został zakwalifikowany do podpisania umowy o dofinansowanie na wnioskowaną kwotę kosztów kwalifikowalnych (około 75 mln zł) przy poziomie dofinansowania 50% (około 37,5 mln zł). Wniosek złożono w konkursie w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” – Transport – Mobilność Wojskowa (CEF2 Transport – Military Mobility).
Mapka budowy terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia
Mapka budowy terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia. Projekt: ZMPG

Cel projektu


Projekt będzie realizowany w zachodniej części Portu Gdynia, który jest główną bazą morską Polskiej Marynarki Wojennej, współpracującej w ramach koordynacji Sił Zbrojnych UE oraz NATO w Polsce uprawnioną do przeładunków sprzętu wojskowego. Obszar Centrum Logistycznego służy przeładunkom kontenerów, pojazdów i ładunków ponadgabarytowych i sprzętu wojskowego, a nowy terminal intermodalny umożliwi pełniejsze wykorzystanie istniejących placów manewrowo-składowych oraz zwiększy poziom inwestycji na tym obszarze.

Celem projektu jest dostosowanie infrastruktury Portu Gdynia do wymogów podwójnego cywilno-wojskowego wykorzystania, a co za tym idzie zwiększenie udziału transportu intermodalnego poprzez budowę nowego intermodalnego terminalu kolejowego na terenie Centrum Logistycznego.

W ramach projektu zostanie zbudowany terminal intermodalny składający się z 2 torów ładunkowych o długości około 750 m zakończonych stałą, najazdową rampą załadunkową, toru dojazdowego i toru komunikacyjnego. Projekt obejmuje betonowy plac manewrowo-odstawczy, wewnętrzne drogi manewrowe oraz układ kolejowo-drogowy z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym.

Inwestycja zapewni możliwości przeładunkowe pod zasięgiem suwnic kontenerowych – drogowych i torowych na 3 torach terminalu. Terminal zapewni zdolność do obsługi ładunków o masie 100 t i pojazdów o masie do 120 t, w tym czołgów podstawowych o maksymalnym obciążeniu osi 12,23 t/oś (transport drogowy) i minimalnym obciążeniu 22,5 t/oś (transport kolejowy) spełniając wymogi podwójnego zastosowania cywilno-wojskowego.

Projekt przyczyni się do zwiększenia transgranicznej mobilności sił zbrojnych UE/NATO i pozwoli wyeliminować wąskie gardło w infrastrukturze Portu Gdynia w korytarzu Bałtyk-Adriatyk w sieci TEN-T.

Zakończenie projektu zaplanowano 31 sierpnia 2026 roku.

  • ikonaOpublikowano: 05.02.2024 10:37
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (m.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 05.02.2024 15:18
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona