Gdynia Buduje

Węzeł Chylonia. Trwa budowa parkingu podziemnego

Prace przy węźle integracyjnym Chylonia//mat.prasowe Biuro Obsługi Inwestora

Prace przy węźle integracyjnym Chylonia//mat.prasowe Biuro Obsługi Inwestora "Invest-Wybrzeże" Sp. z.o.o.

Węzeł integracyjny Chylonia to jedna z kluczowych inwestycji w północno-zachodnich dzielnicach Gdyni – wykonawca jest w trakcie prac nad parkingiem podziemnym. Etap realizacji budowy fundamentów, rozpoczął się od powstania ścian szczelinowych wraz z rozparciem. Odpowiada za niego firma Soletanche Polska – jeden z najbardziej doświadczonych firm w tym zakresie.

Węzeł integracyjny pozwoli mieszkańcom na swobodne przesiadanie się z auta do SKM-ki, trolejbusu lub autobusu i zmniejszy liczbę aut wjeżdżających do centrum miasta.

- Węzeł Chylonia to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych, który realizuje miasto Gdynia dla mieszkańców Chyloni, Cisowej, Pustek Cisowskich i Demptowa. To będzie nowa jakość przestrzeni publicznej i jednocześnie zaproszenie do pozostawienia samochodu, w tym przypadku na parkingu naziemnym lub podziemnym. Myślę, że efekty tej inwestycji, zostaną pozytywnie przyjęte przez gdynian. Wierzę, że zmieniamy postawy i jeszcze częściej będziemy korzystać z transportu publicznego, dla nas wszystkich troska o środowisko jest priorytetem – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Pod placem Dworcowym powstanie podziemny parking typu park&ride. W ramach trwających prac wykonywane są ściany szczelinowe wraz z rozparciem. Spełnią one rolę obudowy wykopu i finalnych ścian parkingu podziemnego. Ten etap realizuje firma Soletanche Polska, zakończenie planowane jest na jesieni tego roku.


 fot. Prace przy węźle integracyjnym Chylonia // mat.prasowe Biuro Obsługi Inwestora "Invest-Wybrzeże" Sp. z.o.o. 

- W inwestycjach ogromną satysfakcję daje moment wchodzenia w fazę realizacji. Powstająca infrastruktura węzła integracyjnego Chylonia to przestrzeń nowoczesnych rozwiązań transportowych, które w sposób intuicyjny wybiorą mieszkańcy. Oprócz głównego węzła przesiadkowego, powstaną tu nowe drogi rowerowe, chodniki, przebudowane zostaną jezdnie, tak aby komunikacja z węzłem, była możliwa każdym środkiem transportu. To nowa jakość, która odpowiada potrzebom naszych mieszkańców – nowoczesnych, dbających o środowisko, ale jednocześnie wymagających najwyższych dostępnych standardów – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Na parkingu podziemnym znajdzie się około 140 miejsc wraz z infrastrukturą towarzyszącą i budynkiem toalet. Z parkingu na perony SKM-ki prowadziło będzie bezpośrednie przejście.

Przy węźle integracyjnym powstaną także naziemne miejsca postojowe na krótki postój, zadaszony parking dla rowerów oraz przestrzeń dla taksówek. Węzeł uzupełnią wygodne chodniki i ścieżki rowerowe, ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami m.in. czytelne tablice z informacją pasażerską, winda czy fakturowane przejścia dla pieszych. Zakres prac obejmuje całkowitą przebudowę placu Dworcowego, budowę nowego parkingu podziemnego, budowę ścieżki rowerowej na ul. Kartuskiej i przebudowę sieci trakcyjnej dla trolejbusów.
 
Węzeł integracyjny Gdynia Chylonia w liczbach:

  • 5 748 m² nowych chodników
  • 46 nowych lamp LED (oświetlenie zewnętrzne)
  • 170 lamp na parkingu podziemnym
  • 1078 m² nowej nawierzchni
  • 810 m² nowych dróg dla rowerów 
  • 2 454 nowych drzew i krzewów
  • 1200 m² trawników


Projekt "Węzeł Integracyjny Gdynia Chylonia" // mat.UM

Wykonawcą całej inwestycji jest konsorcjum spółek: Roverpol sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w roli lidera i spółka Rover Infraestructuras SA z siedzibą w Walencji w Hiszpanii.

Zgodnie z planem inwestycji, mieszkańcy Gdyni na jesieni 2021 roku będą mogli korzystać z nowoczesnego węzła przesiadkowego.
 
Wartość projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia” i wysokość dofinansowania:

Wartość projektu ogółem – 88 414 081 PLN
Wydatki kwalifikowane w projekcie – 53 651 240 PLN
Dofinansowanie ze środków UE (Fundusz Spójności) – 40 238 430 PLN
 

Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 07.04.2020 09:00
  • ikona

    Autor: Dorota Matejczyk-Waletko (d.matejczyk-waletko@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 07.04.2020 09:52
  • ikonaZmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska
ikona