Jeszcze w tym roku w północnych dzielnicach Gdyni ruszy pierwszy etap rozbudowy systemu Tristar. To świetna informacja dla mieszkańców Obłuża, Pogórza, Oksywia i Babich Dołów. Włączenie kolejnych skrzyżowań do miejskiego systemu zarządzania ruchem poprawi płynność jazdy. Pierwsze prace obejmą sygnalizacje świetlne na czterech skrzyżowaniach ul. Unruga. W ostatnich latach znacząco wzrosło natężenie ruchu w północnej części miasta. Powstaje tam sporo inwestycji deweloperskich. Nowe osiedla przyciągają nowych mieszkańców. Nierzadko mają oni nawet dwa pojazdy na gospodarstwo domowe. To wszystko wpływa na zagęszczenie ruchu kołowego. W efekcie mieszkańcy północnych dzielnic tkwią w korkach. Odpowiedzią na bolączki kierowców będzie włączenie sygnalizacji najważniejszych skrzyżowań do systemu Tristar, który działa w Gdyni od 2015 roku. – Ten rok obfituje w duże inwestycje w północnych dzielnicach Gdyni. Trwa przebudowa ul. Kwiatkowskiego, niedługo rozpoczynamy remont łącznicy zjazdowej estakady w ul. Janka Wiśniewskiego. Kolejną inwestycją usprawniającą komunikację w tym rejonie będzie włączenie sygnalizacji kluczowych skrzyżowań ulicy Unruga do systemu Tristar. Dzięki temu inżynierowie nadzorujący system będą mogli na bieżąco sterować ruchem. Wkrótce poprawimy nie tylko standard i jakość dróg w północnych dzielnicach, ale też przepustowość układu drogowego – podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. Obecnie w systemie Tristar pracuje 76 ze 103 skrzyżowań objętych sygnalizacją świetlną. W pierwszym etapie rozbudowy systemu do Tristara zostaną włączone sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach ulic:1. Unruga – Podgórskiej – Kuśnierskiej, 2. Unruga – Kwiatkowskiego, 3. Unruga – Cechowej, 4. Unruga – Śmidowicza. W wybranych miejscach zostaną zamontowane nowoczesne systemy ITS. Dostosowują one parametry sterowania do zmiennych warunków ruchu w czasie rzeczywistym (z sekundy na sekundę). – Sygnalizacje świetlne w ciągu ul. Unruga wyposażymy w nowe sterowniki, dodatkowe urządzenia detekcji, połączenia sieciowe, a także przygotujemy programy z nową logiką sterowania, z uwzględnieniem pracy w systemie Tristar – wyjaśnia Maciej Bodal, kierownik Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni. – Docelowo uruchomimy system priorytetów dla transportu zbiorowego. Zapewni on uprzywilejowanie opóźnionych pojazdów i tym samym skrócenie czasu ich przejazdu przez skrzyżowanie – dodaje Maciej Bodal. Trwająca przebudowa ul. Kwiatkowskiego i budowa kanału technologicznego umożliwi realizację następnego etapu inwestycji. W jego ramach powstaną połączenia światłowodowe ze sterownikami na ul. płk. Dąbka, co pozwoli zintegrować kolejne skrzyżowania z systemem Tristar. Będą to sygnalizacje świetlne skrzyżowań ulic: płk. Dąbka - Kwiatkowskiego, płk. Dąbka – Derdowskiego, płk. Dąbka – Staniewicza, płk. Dąbka – Sikorskiego, płk. Dąbka – Porębskiego. W trzecim etapie - skrzyżowania ulic płk. Dąbka i Zielonej oraz ul. Zielonej z pętlą Babie Doły. Jak wyglądają systemy sterowania? Na system sterowania składają się urządzenia niemal niedostrzegalne dla mieszkańców. Są to detektory pojazdów i pieszych, szafy teletechniczne, sterowniki, kanały technologiczne czy podziemna sieć światłowodowa. Systemy te pozwalają na zastosowanie zaawansowanych narzędzi informatycznych do optymalizacji ruchu drogowego. Warto zaznaczyć, że umożliwiają one sterowanie m.in. sygnalizacją świetlną w taki sposób, aby zmniejszać straty czasu o kilkanaście procent. Projektowanie pierwszego etapu (obejmującego skrzyżowania ul. Unruga) ma zakończyć się jesienią, a roboty budowlane - w grudniu br. Drugi etap zostanie zrealizowany po zakończeniu przebudowy ul. Kwiatkowskiego, ale nie wcześniej niż w 2022 roku. Trzeci etap rozpocznie się nie wcześniej niż w 2023 roku. Koszt realizacji pierwszego etapu szacowany jest na 550 000 złotych. Opublikowano: 12.05.2021 11:44 Autor: Hanna Wyszyńska (h.wyszynska@zdiz.gdynia.pl) Zmodyfikowano: 12.05.2021 16:51 Zmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl