Gdynia Innowacyjna

Ułatwienia w parkowaniu dla osób z niepełnosprawnościami

Starsza para na ławce nad morzem, pani na wózku inwalidzkim.

Aplikacja gdynia.pl pomoże dotrzeć do celu wszystkim, którzy mają trudności z poruszaniem się // fot. Pixabay

15.04.2022 r.

Osoby z niepełnosprawnościami mogą sprawdzać dostępność miejsc parkingowych za pomocą aplikacji gdynia.pl. To innowacyjne narzędzie, które pozwala w łatwy i wygodny sposób wskazać kierowcom najbliższe wolne miejsce parkingowe, już działa w Gdyni.


To kolejne działania Gdyni w kierunku smart city. Nasze innowacje budzą zainteresowanie w całej Polsce. Niedawno w ramach konferencji Państwo 2.0. były omawiane podczas sesji z przedstawicielami innych miast (np. Wrocławia czy Warszawy) oraz specjalistami z branży prywatnej i środowisk uniwersyteckich.

- Ostatnie dwa lata pandemii pokazały, że tego typu rozwiązania będą w przyszłości jednym z najważniejszych kanałów wspierających naszą opiekę nad mieszkańcami – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. - Uruchomiony system zajętości miejsc parkingowych dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami, ułatwia przemieszczanie się i sprawia, że miasto jest jeszcze bardziej dostępne dla wszystkich jego mieszkańców.

Celem wprowadzenia systemu była zarówno poprawa bezpieczeństwa, jak i podniesienie komfortu życia mieszkańców.

- W ramach wdrożonego systemu Miasto Gdynia uruchomiło własną sieć LoRaWAN dla rozwiązań IoT. Wdrożenie pozwoliło nam na zakup energooszczędnych detektorów, które mogą pracować wiele lat na baterii bez ponoszenia jakichkolwiek opłat abonamentowych związanych z komunikacją z urządzeniami. Natomiast dzięki zastosowaniu oprogramowania open source możemy rozbudowywać sieć o urządzenia różnego typu od różnych producentów, które są zgodne z standardem loRa tj. czujniki jakości powietrza, oświetlenia, zapełnienia koszów ulicznych itp. Dzięki pilotażowemu wdrożeniu monitoringu parkingów OzN skróceniu ulegnie czas poszukiwania wolnego miejsca parkingowego. System pozwoli również na zlokalizowanie wolnego miejsca najbliżej celu podróży, co przy okazji ograniczy zbędny ruch samochodowy – wyjaśnia Piotr Wiśniewski, naczelnik Gdyńskiego Centrum Kontaktu.

Pod koniec ubiegłego roku system został odebrany i uruchomiony w celach testowych dla ograniczonej liczby użytkowników. Teraz mogą z niego korzystać wszyscy. System na dzień dzisiejszy obejmuje 31 miejsc parkingowych w 18 lokalizacjach dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami w Śródmieściu Gdyni, głównie wzdłuż ulicy Władysława IV. Całościowo system składa się z: detektorów zainstalowanych na miejscach parkingowych, specjalnie zbudowanej w tym celu sieci LoRaWAN, open sourcowej platformy służącej wymianie danych oraz aplikacji udostępniającej dane.

Za pomocą aplikacji gdynia.pl użytkownik sprawdzi, gdzie znajduje się interesujące go miejsce oraz jaka jest jego dostępność. Kolorem zielonym oznaczono wolne miejsca parkingowe, czerwonym zajęte. Dodatkowo w aplikacji, każde miejsce postojowe posiada szczegółowy opis, zdjęcie, podgląd miejsca z Google street view. Za pomocą wewnętrznej nawigacji aplikacji można również wyznaczyć trasę do wskazanego miejsca, a w przypadku gdy zostanie ono w międzyczasie zajęte otrzymać stosowny komunikat z propozycją zmiany na kolejne najbliższe.

- Aplikacja pokazująca lokalizację wolnych miejsc parkingowych, tzw. kopert w centrum naszego miasta to kolejny krok w celu dostosowania narzędzi do oczekiwań użytkowników, osób z niepełnosprawnością – mówi Agnieszka Wawrzyniak, naczelnik Wydziału Dostępności. - W Gdyni parkowanie na kopertach jest bezpłatne. Pamiętajmy jednak, że do parkowania na kopertach uprawnione są jedynie osoby posiadające ważną kartę parkingową.

Nowe rozwiązania nie byłyby możliwe, gdyby nie wsparcie administracji Centrum Handlowego Batory, na którym stanęła specjalna antena, obejmująca zasięgiem śródmieście.

- Jesteśmy zwolennikami właściwego gospodarowania zasobami miasta i z przyjemnością popieramy takie innowacje – mówi Szymon Kowalski, reprezentujący CH Batory. - To nie pierwsza nasza współpraca w zakresie smart city z Urzędem Miasta, wcześniej współpracowaliśmy w zakresie działania systemu Tristar.

Partnerem technologicznym w projekcie była Gdyńska firma mieszcząca się w PPNT WiRan specjalizująca się w realizacjach projektów  w technologii RF/Microwave, telemetrii, rozwiązaniach IoT (LoRaWAN, NB-IoT i LTE-M) oraz badaniach EMC.
 
- Jako biuro projektowe urządzeń elektronicznych posiadamy ponad dwadzieścia lat doświadczenia w tej dziedzinie, co owocuje nie tylko siecią międzynarodowych partnerów, dostawców i klientów, ale również zdolnością do walidacji pomysłów i specyfikacji technicznych produktów w bardzo krótkim czasie. Dzięki temu wraz z zespołem GCK udało nam się wdrożyć omawianie rozwiązanie w zaledwie 3 miesiące - mówi Maciej Król, założyciel i Prezes Zarządu WiRan Sp. z o.o.
  • Mapa z zaznaczonymi miejscami parkingowymi. Zrzut ekranu z aplikacji gdynia.pl.
  • Fragment galerii i opisu miejsc parkingowych. Zrzut ekranu z aplikacji gdynia.pl.