Gdynia Innowacyjna

Unikatowe rozwiązanie w gdyńskim urzędzie

Płatności online powiązano z systemem rezerwacji wizyt w urzędzie // fot. GCK

Płatności online powiązano z systemem rezerwacji wizyt w urzędzie // fot. GCK

System rezerwacji wizyt został rozbudowany o moduł płatności online dla klientów Urzędu Miasta. Wszystko dzięki współpracy Gdyńskiego Centrum Kontaktu i firmy Blue Media. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce.


Cyfrowe usługi jakie Gdynia wprowadza dzięki pracy m.in. Gdyńskiego Centrum Kontaktu są wielokrotnie nagradzane i doceniane nie tylko przez specjalistów branżowych, ale i użytkowników. Teraz pojawiła się kolejna nowość, która zdecydowanie ułatwi załatwienie sprawy naszych mieszkańców w Urzędzie Miasta Gdyni.
 
- W ciągu kilku ostatnich lat pojawiło się w Gdyni sporo inicjatyw autorskich opartych o rozwiązania IT. Gdyńskie Centrum Kontaktu nie tylko wychodzi naprzeciw potrzebom mieszkańców, ale i wsłuchuje się w ich głos. Dzięki temu mamy innowacyjne, już nie tylko na skalę kraju, rozwiązania. Cały czas pojawiają się pomysły na kolejne funkcjonalności i cały czas są nowe opracowywane. Ostatnie dni przyniosły dwie nowości. Osoby z niepełnosprawnościami mogą już sprawdzać dostępność przeznaczonych dla nich miejsc parkingowych za pomocą aplikacji gdynia.pl. Możemy też korzystać z płatności online w urzędzie przy pomocy apki. Nasze rozwiązania ewoluują w czasie rzeczywistym, dzięki temu na bieżąco możemy odpowiadać na zapotrzebowanie mieszkańców – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
 
Płatności online przypisane do umówionej wizyty to lepsza optymalizacja pracy dla urzędu oraz wygoda dla osób składających dokumenty w magistracie. W szybki i wygodny sposób można teraz dokonać opłaty przez internet np. za wydanie prawa jazdy, rejestrację pojazdu, zaświadczenia o zameldowaniu czy sprawy cywilne.
 
- Kiedy wraz z pandemią zaczęły pojawiać się kolejne obostrzenia, a co za tym idzie pojawiła się konieczność wdrażania bezkontaktowych możliwości załatwiania spraw, wprowadziliśmy m.in. system rezerwacji wizyt w urzędzie. Ulepszaliśmy system rezerwacji od momentu jego uruchomienia w 2020 roku opierając się na opiniach mieszkańców oraz badaniach UX. Przykładem usprawnienia zaproponowanego przez mieszkańców było np. potwierdzenie wizyty w urzędzie nie tylko e-mailem, ale i smsem. Kolejnym było dodanie opisu sprawy przy każdej z usług, tak by użytkownik mógł od razu zapoznać się z wymaganymi dokumentami bez szukania tych informacji w BIP, przetłumaczyliśmy system na język ukraiński, rosyjski oraz angielski, dodatkowo, aby strona była przyjazna osobom z niepełnosprawnością słuchu przygotowaliśmy instrukcję jego obsługi w języku migowym, a ponad 40 najpopularniejszych spraw załatwianych w Urzędzie ma już nagrane tłumaczenie w PJM. System płatności online jest kolejnym krokiem upraszczającym załatwianie spraw w urzędzie. Po dokonaniu rezerwacji wizyty można dokonać od razu opłaty w danej sprawie, np. za wydanie prawa jazdy – wyjaśnia Piotr Wiśniewski, naczelnik Gdyńskiego Centrum Kontaktu.
 
System rezerwacji wizyt został wdrożony w Urzędzie Miasta Gdyni jako autorskie rozwiązanie. W całości został zaprojektowane na potrzeby urzędu przez pracowników GCK w oparciu o autorski system CMS. System umożliwia mieszkańcom rezerwacje wizyt w Urzędzie Miasta Gdyni w najpopularniejszych sprawach takich jak: rejestracja pojazdów, prawa jazdy, dowody osobiste, ewidencja ludności czy urzędu stanu cywilnego. Za dostępność terminów odpowiadają poszczególne komórki, które w łatwy sposób mogą definiować dostępne stanowiska na każdy dzień tygodnia, czas wymagany do obsługi jednego klienta czy przerwy. W każdej chwili katalog spraw objętych rezerwacją wizyty może być w szybki i łatwy sposób rozbudowany. System płatności testowany były od grudnia ubiegłego roku na początku dla ograniczonej liczby mieszkańców posiadających Kartę Mieszkańca, by teraz zostać udostępniony wszystkim użytkownikom nie wymagając zakładania konta.
 
Płatności realizowane są w systemie szybkich płatności internetowych Blue Media, w formule „umów się i opłać”, który umożliwia bezpośrednie przesyłanie środków z konta bankowego klienta na rachunek urzędu. Rezerwując wizytę na stronie rezerwacje.um.gdynia.pl lub poprzez Konto Mieszkańca można od razu dokonać również płatności.
 
Aby skorzystać z płatności online wystarczy wybrać daną sprawę i zarezerwować wizytę w urzędzie. W dalszej kolejności mamy możliwość przejścia do usługi płatności online gdzie możemy wybrać opłatę. Dla każdej sprawy przypisane są indywidualne płatności.
 
Za wykonanie płatności pobierana jest prowizja w wysokości 1 zł niezależenie od wysokości opłat czy ilości usług w koszyku.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 20.04.2022 09:04
  • ikona

    Autor: Zuzanna Kasprzyk (z.kasprzyk@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 20.04.2022 16:25
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona