Gdynia Mobilna

Powrót do przeszłości - jak wykorzystać zabytkowy autobus?

Gdyński autobus Saurer BLDPL 3 na terenie zajezdni MTK w Gdyni przy ul. Gdańskiej. Przed autobusem na pierwszym planie kierowca Stanisław Borusiak. Fot. ze zbiorów prywatnych Stanisława Borusiaka ze strony zkmgdynia.pl

Gdyński autobus Saurer BLDPL 3 na terenie zajezdni MTK w Gdyni przy ul. Gdańskiej. Przed autobusem na pierwszym planie kierowca Stanisław Borusiak. Fot. ze zbiorów prywatnych Stanisława Borusiaka ze strony zkmgdynia.pl

02.04.2020 r.

Jak można wykorzystać zabytkowy autobus w czasach epidemii? To proste. W Gdyni na ulice miasta wyjechał Mercedes-Benz, który wesprze w transporcie swoich młodszych „kolegów”. Okazuje się bowiem, że może zabrać jednorazowo więcej pasażerów.
 
Stosując się do rozporządzeń ministra zdrowia, pojemność środków transportu publicznego została ograniczona do połowy nominalnej liczby miejsc siedzących. Dlatego w pojazdach są między innymi umieszczone specjalne informacje, aby zajmować co drugie miejsce siedzące.
Oprócz tego jest ograniczony dostęp do kierowcy, zakaz sprzedaży karnetów w autobusie i drzwi są otwierane automatycznie (bez potrzeby użycia przycisków).

Przeprowadzana jest też regularna dezynfekcja wszystkich autobusów i trolejbusów oraz wiat przystankowych.

Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo, zarówno pasażerów, jak i kierowców. Autobusy i wiaty przystankowe są na bieżąco myte i odkażane z myślą o bezpieczeństwie pasażerów. Od tygodnia w każdym z nich obowiązuje też ograniczona liczba miejsc siedzących. Dezynfekcja taboru i infrastruktury w komunikacji miejskiej to nadzwyczajne środki ostrożności i metoda przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19 na jaką stawia dziś Gdynia. Sytuacja związana z pandemią wymaga niestosowanych dotąd rozwiązań - powiedziała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Pzegubowy autobus marki Mercedes-Benz O405GN2, nr inwentarzowy 7275, fot. mat. prasowe
Przegubowy autobus marki Mercedes-Benz O405GN2, nr inwentarzowy 7275, fot. mat. prasowe

W Gdyni w ostatnim czasie wymienionych zostało ponad 100 pojazdów komunikacji miejskiej. Zakupiono 55 autobusów i 30 trolejbusów dla spółek komunalnych, a kilkanaście pozostałych nabyły prywatne firmy, które wygrały przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach: R, 146 i 177-187.

Ostatnio uwagę pasażerów gdyńskiej komunikacji miejskiej i kierowców samochodów mógł przykuć jeden z autobusów z żółtymi, zabytkowymi tablicami rejestracyjnymi.

Okazuje się, że to przegubowy autobus marki Mercedes-Benz O405GN2, nr inwentarzowy 7275, który pod szyldem firmy „Przewozy Autobusowe Gryf" obsługuje w Gdyni kursy bisowe bądź dodatkowe.

Ten niezwykły środek transportu należy do Łukasza Staniszewskiego, właściciela gdyńskiej firmy „Kultowy Ikarus” i został kupiony z przeznaczeniem na… zabytek.

Zwykle pojazd uczestniczy w różnego rodzaju wydarzeniach i imprezach lub jest wynajmowany do przewozów okolicznościowych, na przykład do obsługi gdyńskiego Festiwalu Open'er.

- To trzydrzwiowy pojazd, który ma aż 52 miejsca siedzące, co oznacza, że pomimo 100 dodatkowych miejsc stojących, może obecnie zabierać „legalnie” 26 osób - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia. - Autobus wykorzystywany jest aktualnie jako pojazd rezerwowy w godzinach szczytu, jest dostępny w ramach bisów lub włączany na trasy w sytuacjach zgłaszania przepełnienia przez kierowców bądź pasażerów.

I chociaż Mercedes-Benz O405GN2 nie jest najstarszym pojazdem w sieci ZKM i nie odbywa kursów zaplanowanych w rozkładzie jazdy, na pewno przydaje się w sytuacjach awaryjnych. A żółte tablice rejestracyjne nie zwalniają go z wymaganych przez ZKM procedur i codziennie po skończonej pracy jest gruntownie czyszczony i odkażany.
  • Mercedes-Benz O405GN2 gotowy do drogi, fot. mat. prasowe
  • Wnętrze zabytkowego autobusu dostosowane do obowiązujących wymogów, fot. mat. prasowe
  • Wnętrze zabytkowego autobusu dostosowane do obowiązujących wymogów, fot. mat. prasowe