Platforma Cyfrowy Urząd dostępna jest pod nowym adresem cyfrowyurzad.um.gdynia.pl.
Aktualności

Rodzice i nauczyciele rozmawiali o neuroróżnorodności

Konferencja Rodzice i nauczyciele w dialogu o neuroróżnorodności, na zdjęciu od lewej: naczelniczka Wydziału Edukacji Iwona Tanewska, wizytatorka Kuratorium Oświaty w Gdańsku Ewa Ossowska, mama osoby neuroatypowej Bożena Lorentz, psycholożka dziecięca Magdalena Kiełczyńska oraz nauczycielka, logopedka i neurologopedka z Przedszkola nr 48 „Morska Przygoda” Patrycja Szemis (fot. Katarzyna Balcerzak)

Konferencja Rodzice i nauczyciele w dialogu o neuroróżnorodności, na zdjęciu od lewej: naczelniczka Wydziału Edukacji Iwona Tanewska, wizytatorka Kuratorium Oświaty w Gdańsku Ewa Ossowska, mama osoby neuroatypowej Bożena Lorentz, psycholożka dziecięca Magdalena Kiełczyńska oraz nauczycielka, logopedka i neurologopedka z Przedszkola nr 48 „Morska Przygoda” Patrycja Szemis (fot. Katarzyna Balcerzak)

O tym, jak wspierać dzieci o różnorodnych potrzebach rozwojowych i o tym, jak budować dobrą współpracę między rodzicami, nauczycielami oraz ekspertami rozmawiano podczas konferencji w Gdyni. Dyskutowano również o tym, jak przedszkola mogą stać się miejscem bezpiecznym dla wszystkich dzieci – także tych neuroatypowych.


11 grudnia w Gdyni odbyła się konferencja poświęcona neuroróżnorodności w edukacji przedszkolnej, zorganizowana dzięki inicjatywie wiceprezydentki Oktawii Gorzeńskiej. Wydarzenie otworzyli organizatorzy: naczelniczka Wydziału Edukacji Iwona Tanewska, prof. UWSB Merito, dziekan Wydziału Biznesu oraz Wydziału Społeczno-Humanistycznego dr hab. Anna Kalinowska-Żeleźnik oraz dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Wojciech Jankowski. 

O neuroróżnorodności mówimy, gdy zauważamy, że dzieci różnią się między sobą sposobem funkcjonowania, uczenia się, reagowania na otoczenie i budowania relacji, a różnice te mieszczą się w naturalnym zakresie rozwoju. W takim razie ważne staje się dostosowanie wsparcia i metod pracy do indywidualnych potrzeb dziecka, zamiast porównywania go do jednego wzorca.
Neuroróżnorodność jest codziennością wielu dzieci i ich rodzin, dlatego tak ważne jest, by mówić o niej odpowiedzialnie – bez uproszczeń, bez etykiet, w oparciu o wiedzę i współpracę. Dziękuję władzom Uniwersytetu WSB Merito za otwartość na wspólne działania z miastem i tworzenie przestrzeni dialogu, w której mogą spotkać się rodzice, nauczycielki i nauczyciele, specjaliści, kuratorium, organ prowadzący i środowisko naukowe. Tylko w takim dialogu możemy budować realne, dobre wsparcie dla dzieci i młodzieży – podkreśliła wiceprezydentka Gorzeńska. – Jako miasto uważnie wsłuchujemy się w potrzeby osób pracujących w przedszkolach, które na co dzień mierzą się z realnymi wyzwaniami pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach. To ich doświadczenie i głos są kluczowe przy projektowaniu działań wspierających. 

Konferencja zgromadziła pedagogów z przedszkoli, rodziców oraz specjalistów pracujących na co dzień z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych. Wszyscy podkreślali, że tematyka neuroróżnorodności z roku na rok staje się coraz ważniejsza zarówno w przestrzeni domowej, jak i przedszkolnej. Wystąpienia i rozmowy miały pomóc w zbudowaniu wspólnego języka między wszystkimi grupami towarzyszącymi dziecku w jego funkcjonowaniu i rozwoju od najmłodszych lat.

Neuroróżnorodność przypomina nam, że każde dziecko rozwija się we własnym rytmie i na własny sposób. Prawdziwy dialog między rodzicami i nauczycielami zaczyna się wtedy, gdy potrafimy usłyszeć i docenić tę indywidualność – mówiła naczelniczka Tanewska.

Dr Ewelina Łuszczak, psychiatra dzieci i młodzieży, zaprezentowała m.in. przykłady zachowań obserwowanych w gabinecie u trzy- i czterolatków. Przedstawiła charakterystyczne sygnały związane z komunikacją, zabawą, regulacją sensoryczną czy schematami ruchowymi, takie jak wejście do gabinetu bez przywitania się, obserwowanie kręcącego się kółka, a nie poruszenie samochodzikiem, problememi z dopasowanymi ubraniami lub ubiorem ogólnie. Mówiła także o perspektywie rodziców, którzy najczęściej zwracają uwagę na wybiórczość pokarmową, trudności sensoryczne i problemy w relacjach. 

Dla mnie najważniejsze jest to, że podczas takich spotkań możemy po prostu ze sobą porozmawiać. Każde dziecko funkcjonuje trochę inaczej i nie ma jednego wzorca, według którego można je ocenić. Kiedy w gabinecie widzę malucha, który nie patrzy w oczy, układa litery od końca albo długo ogląda obracające się kółka autka, wiem, że nie jest to „dziwne zachowanie”, tylko sposób na radzenie sobie ze światem – podsumowała dr Ewelina Łuszczak. – Żeby to zrozumieć, potrzebujemy rozmowy między specjalistami, rodzicami i nauczycielami. Jeśli każdy z nas działa oddzielnie, dziecko może poczuć, że problem leży w nim. A zwykle to my, dorośli, musimy nauczyć się współpracy i patrzenia z różnych perspektyw. Takie konferencje pomagają nam tworzyć wspólny język. To ogromna wartość dla wszystkich dzieci.



Konferencja - Rodzice i nauczyciele w dialogu o neuroróżnorodności, na zdjęciu psychiatra dzieci i młodzieży dr Ewelina Łuszczak (fot. Katarzyna Balcerzak)

Doradczyni metodyczna Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Renata Wolińska poświęciła swój wykład praktycznym metodom pracy z dzieckiem neuroatypowym. Wskazała w nim konieczność zmiany sposobu patrzenia na trudności rozwojowe. Wolińska podkreślała, że rolą dorosłych jest wspieranie, a nie „naprawianie” dziecka, co wiąże się z rozpoznaniem jego potrzeb, odkrywaniem zasobów i wypracowaniem spójnej współpracy między domem a przedszkolem poprzez wzmacnianie jego mocnych stron, dostosowywaniu otoczenia i codziennych aktywności oraz o ścisłej współpracy przedszkola z rodziną.

Dużo uwagi poświęciła również relacjom rówieśniczym, które nie są w przypadku dzieci neuroatypowych łatwe, ale są konieczne do budowaniu szacunku społecznego, stanowiącego podstawę poczucia bezpieczeństwa dziecka w grupie. Przytoczyła przykład chłopca , króty wcielał się we wszystkie role w spektaklu teatralnym. Rozwiązaniem okazał się ruchomy scenariusz. Pozostałe dzieci poproszone o dostosowanie się do dynamicznej zmiany ról.



Konferencja - Rodzice i nauczyciele w dialogu o neuroróżnorodności, na zdjęciu pedagożka, psychoprofilaktyczka, doradczyni metodyczna GODN, Renata Wolińska (fot. Katarzyna Balcerzak)

W panelu dyskusyjnym, w którym udział wzięli rodzice i eksperci a moderatorką była naczelniczka Wydziału Edukacji Iwona Tanewska, rozmowa toczyła się wokół codziennych doświadczeń, efektywnej komunikacji oraz wyzwań wynikających z pracy z dziećmi o różnym profilu funkcjonowania. Ekspertki i mamy mówiły o tym jak ważana i potrzebna jest bezpośrednia i otwarta komunikacja, bez której ciężko wypracować efektywną współpracę.

Poruszono też temat nadchodzącej zmiany w ocenie funkcjonalnej dzieci o zróżnicowanym profilu rozwojowym, która od przyszłego roku ma być przeprowadzana w większym stopniu w placówkach. Zmiana ta ma duży potencjał usprawnienia procesu wsparcia pod warunkiem, że towarzyszyć jej będzie odpowiednie przeszkolenie kadry pedagogicznej i dostęp do narzędzi diagnostycznych. Wśród wyzwań wymieniano m.in. trudności w komunikacji, różne oczekiwania rodziców i nauczycieli, ograniczone zasoby placówek oraz potrzebę lepszego przygotowania kadry do pracy z dziećmi o zróżnicowanym profilu funkcjonowania.


Konferencja -Rodzice i nauczyciele w dialogu o neuroróżnorodności (fot. Katarzyna Balcerzak)

Po części głównej rodzice, nauczycielki i nauczyciele w praktyczny sposób mogli skorzystać z doświadczenia ekspertów z zakresu:

  • wspierania neuroróżnorodności w przedszkolu – narzędzia w pracy z dziećmi neuroatypowymi prezentowała Paulina Grzelecka, wykładowczyni Uniwersytetu WSB Merito
  • współpracy rodzic - nauczyciel – rozmawiała Lucyna Lewandowska, dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Gdyni
  • wspierania emocji i relacji dziecka – współpracy rodziców i nauczycieli – doradzały Patrycja Szemis, Monika Czerska i Magdalena Kiełczyńska z Przedszkola nr 48 „Morska Przygoda” w Gdyni oraz Julia Kilianek ze Szkoły Podstawowej nr 11 im. Bohaterów Załogi ORP „Grom” w Gdyni


Konferencja w Gdyni poświęcona neuroróżnorodności w edukacji przedszkolnej pokazała, jak ważna jest współpraca między rodzicami, nauczycielami i specjalistami, by skutecznie wspierać dzieci o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych. Jednak, mimo rosnącej świadomości w temacie neuroatypowości, jak podkreślano podczas spotkania, nie należy traktować tego zagadnienia jak chwilowej mody.

Ważne jest, by unikać uproszczeń i stereotypów, które mogą prowadzić do błędnych diagnoz lub stygmatyzacji dzieci. Trzeba zachować ostrożność, aby wsparcie było naprawdę efektywne i odpowiednie do indywidualnych potrzeb każdego dziecka.

Współpraca miasta z Uniwersytetem WSB Merito Gdynia, wcześniej Wyższą Szkołą Bankową, ma tu szczególne znaczenie. Dziękuję władzom uczelni: dyrektorce WSB Merito w Gdyni, Monice Kucharczyk, prof. UWSB Merito dr hab. Annie Kalinowskiej-Żeleźnik za otwartość na wspólne działania i tworzenie bezpiecznej przestrzeni do rozmowy o tym, jak wspierać dzieci mądrze, odpowiedzialnie i bez stereotypów. To konkretne działanie wpisujące się w Gdyńską Politykę Edukacyjną opartą na współpracy, rzetelnej wiedzy i realnych potrzebach dzieci, rodzin oraz kadry przedszkolnej – podkreśla wiceprezydentka Oktawia Gorzeńska. – Najlepszym podsumowaniem konferencji są jednak głosy rodziców. Jedna z mam powiedziała po spotkaniu, że wykłady były bardzo ciekawe i dały jej poczucie, że wreszcie ma dostęp do rzetelnych informacji. Jako rodzic bardzo doceniła, że takie spotkania są organizowane, przypomnę, że od kilku miesięcy rozwijamy Strefę Rodzica oraz dni otwarte dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Pozytywne głosy płynęły też od nauczycielek, wskazujące na przydatność wiedzy o neuroróżnorodności w codziennej pracy z dziećmi

Organizatorem wydarzenia byli: Wydział Edukacji Urzędu Miasta Gdyni, Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli,
Uniwersytetu WSB Merito w Gdyni. Gospodarzem spotkania była dyrektorka filii w Gdyni Uniwersytetu WSB Merito Monika Kucharczyk.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 15.12.2025 15:15
  • ikona

    Autor: Katarzyna Balcerzak (katarzyna.balcerzak@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 15.12.2025 15:24
  • ikonaZmodyfikował: Aleksandra Dylejko
ikona

Zobacz także