Uwaga! Obowiązuje zakaz wchodzenia do lasu w związku z ASF (afrykański pomór świń). Szczegóły w komunikacie.
Aktualności

Kilka porad jak zdrowo spędzić kwarantannę

Mama z córką, pochylone nad lekcjami.

Podczas kwarantanny czy izolacji warto być blisko dziecka i pomagać mu poradzić sobie z emocjami // fot. Pixabay

Coraz więcej gdyńskich uczniów uczy się w warunkach izolacji. Coraz więcej ich rodziców zgłasza się do poradni psychologiczno-pedagogicznych z powodu narastających problemów. Jak im zaradzić oraz jak znaleźć rozwiązanie w najtrudniejszych sytuacjach radzą dziś specjaliści z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Gdyni.


Izolacja może być trudna nie tylko dla dzieci, ale również dla rodziców, którzy się nimi opiekują. Specjaliści zauważyli również, że coraz więcej uczniów ma problem z … powrotem do szkoły po przerwie. Czasem jest on tak duży, że konieczne jest podjęcie decyzji o nauczaniu indywidualnym.

- Zdrowie psychiczne najmłodszych, ale także nas wszystkich to bardzo delikatna i niezwykle ważna materia - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia - Czasami wydaje nam się, że sytuacja jest już tak trudna, że nie ma rozwiązania. Tymczasem części problemów można zapobiec. A gdy to się nie udaje, warto zwrócić się po profesjonalną pomoc. W Gdyni mamy świetnych specjalistów, nasze programy profilaktyczne są wysoko oceniane na arenie europejskiej. Jako samorząd staramy się robić wszystko, aby każdy, kto tego potrzebuje mógł uzyskać pomoc. Działające w Gdyni poradnie zatrudniają wysoko wykwalifikowanych specjalistów, już doświadczonych w problemach związanych z pandemią. Każde dziecko, każdy młody człowiek, rodzic, ale również nauczyciel powinien otrzymać tam adekwatną pomoc.

Jak przetrwać czas izolacji? Jak połączyć pracę zdalną ze zdalną nauką dzieci? Jak zapobiec poczuciu osamotnienia i niepokoju, które mogą się pojawić?

- Rozmawiać, rozmawiać i jeszcze raz rozmawiać – mówi Marzanna Mróz, dyrektor Poradni Psychologicznej nr 2 w Gdyni - Zamiast skupiać się na trudnościach, dobrze jest budować mocne strony bycia razem. Wykorzystać ten czas na rozmowy, wspólne spędzanie czasu, budowanie relacji, bycie razem – tu i teraz. Rodzice mogą dzieciom zapewnić aktywności: gry, zabawy, list do świętego Mikołaja lub wybieranie prezentów; można wspólnie zaplanować te dni umawiając się z dzieckiem na różne zabawy czy czynności gospodarskie (pieczenie pierniczków, ozdabianie ich, ubieranie choinki), dobrze jest rozpisać wspólnie kalendarz.

Zdaniem specjalistów w trudnych sytuacjach pomaga plan dnia: należy dbać o jego rytm, wstawać z łóżka, przebierać się z piżamy, myć, czesać itd. Nie można też zapominać o pielęgnowaniu rodzinnych rytuałów.

- Jeśli dziecko nie może wychodzić z domu, starajmy się towarzyszyć mu w emocjach (np. złości), pomóżmy zaakceptować fakt, że siedzi w domu, dajmy czas na ochłonięcie – radzi specjalista - Bądźmy z dzieckiem blisko, szukajmy razem pozytywów – izolacja czy kwarantanna szybko się skończą. Ważne, aby nie oglądać wiadomości, co może wzmagać lęk. Jeśli dziecko dużo czasu spędza przed monitorem komputera warto pamiętać o odpoczynku dla oczu.

Oto kilka przykładów ćwiczeń:
- Zamknij oczy. Potrzyj dłonie aż zrobią się ciepłe. Przyłóż dłonie do oczu, ale nie przyciskaj ich (ok. 30 sek.). Otwórz oczy i pomrugaj powiekami najszybciej jak potrafisz;
- Narysuj obiema rękami w powietrzu duży rysunek (choinkę, chmurę, grzyba, szlaczek, serduszko). Obserwuj wzrokiem ruch obu rąk;
- Rozejrzyj się dookoła. Zatrzymuj na chwilę wzrok na różnych przedmiotach i mrugaj na nie kilka razy.
Więcej rad w artykule - http://www.ppp2.edu.gdynia.pl/wp-content/uploads/2020/04/ODPOCZYNEK-DLA-OCZU.pdf


Problemy, z którymi najczęściej rodzice zgłaszają się do specjalistów, wynikają właśnie z zachwianej struktury dnia: dzieci stopniowo przestają się przebierać, myć, wychodzi z łóżka, odmawiają włączenia komputera. Jeżeli odpowiednio wcześnie nie uzyskają pomocy, może pojawić się problem z powrotem do szkoły i do codziennego funkcjonowania.

- Zdarza się, że po konsultacji z lekarzem, wydajemy decyzję o nauczaniu indywidualnym, ze względu na stan psychiczny dziecka, które ma problem z powrotem do szkoły – dodaje dyrektor Mróz - Ważne jest wtedy, aby to nauczyciele przychodzili do ucznia, co pomaga mu poradzić sobie z trudnościami. To jednak ostateczność, wielu problemom można zapobiegać, dlatego ważne jest, aby być blisko swoich dzieci, a w razie gdy przestajemy sobie radzić z problemami, skorzystać z profesjonalnego wsparcia.

Więcej rad i artykułów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej można znaleźć na stronie poradni w zakładce - Porady i artykuły – http://www.ppp2.edu.gdynia.pl/porady.

Działaniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Gdyni objęte są wszystkie dzieci i młodzież od przedszkola do pełnoletności oraz ich rodzice i nauczyciele. Poradnie są trzy i działają zgodnie z obszarem swojej rejonizacji – warto to sprawdzić, aby skontaktować się z właściwą.

Poradnie w Gdyni:
PPP nr 1 mieszcząca się przy ulicy Staffa 10 - http://ppp1.edu.gdynia.pl/poradnia-w-sieci
PPP nr 2 mieszcząca się przy ulicy Chylońskiej 227 - https://www.ppp2.edu.gdynia.pl/kontakt/
PPP nr 3 mieszcząca się przy ulicy Pułkownika Dąbka 207 - http://ppp3.edu.gdynia.pl/

  • ikonaOpublikowano: 13.12.2021 15:20
  • ikona

    Autor: Aneta Marczak (a.marczak@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 18.01.2022 21:18
  • ikonaZmodyfikował: Sylwia Szumielewicz - Tobiasz
ikona