Uwaga! W sobotę PKO Gdynia Półmaraton. Sprawdź zmiany w organizacji ruchu.
Aktualności

Wsparcie dla rodziców dzieci z problemami

Portret zamyślonej dziewczynki.

Spektrum autyzmu jest rzadziej diagnozowane u dziewczynek, niż u chłopców // fot. Pixabay

Jesteś rodzicem dziecka, które ma problemy w obszarze społecznym? Szukasz diagnozy? Specjaliści podejrzewają spektrum autyzmu? Nie musisz przechodzić przez to sam. Fundacja Wielkie Rzeczy przygotowała kurs on-line dla rodziców dzieci z podejrzeniem spektrum.


Nadal niewiele osób wie, że obecnie zaburzenia ze spektrum autyzmu nie są uważane za chorobę, ale za zaburzenie neurorozwojowe, które się po prostu ma. Diagnozować można coraz młodsze dzieci, co pozwala im odpowiednio wcześnie pomóc radzić sobie z bardzo trudną dla nich rzeczywistością.

Wokół autyzmu narosło tak wiele mitów i nieporozumień, że rodzice dzieci małych, które rozwijają się inaczej niż rówieśnicy, często są zagubieni i nie wiedzą gdzie i kiedy szukać pomocy. Dlatego wychodzi im naprzeciw gdyńska Fundacja Wielkie Rzeczy, która opracowała unikatowy kurs dla rodziców dzieci z problemami w obszarze społecznym. Można wziąć w nim udział bezpłatnie.

- Zaburzenia ze spektrum autyzmu to duże wyzwanie, zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców czy nauczycieli - Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia - W Gdyni staramy się nikogo nie zostawiać samego ze swoimi problemami. Fundacja Wielkie Rzeczy konsekwentnie buduje systemowe wsparcie dla rodziców i rodzin dzieci z niepełnosprawnościami i wyzwaniami rozwojowymi. To bardzo interesująca inicjatywa, ponieważ stworzona przez rodziców dzieci z niepełnosprawnościami, którzy jak nikt inny rozumieją potrzeby innych rodziców.

Kurs już jest dostępny na stronie Fundacji www.wielkierzeczy.org. Można na nim dowiedzieć się między innymi: Od czego zacząć? Jak się odnaleźć w gąszczu formalności? Jakie terapie/zajęcia wybrać, aby optymalnie wspierać rozwój dziecka? Jak dbać o swoje rodzicielskie baterie? Oraz kilka przydatnych informacji na temat rodzicielstwa opartego na bliskości.
 
- O co chodzi, gdy mowa o „obszarze społecznym”? - wyjaśnia Aneta Narloch, z Fundacji Wielkie Rzeczy - Myślimy o wyjątkowych dzieciach z autyzmem, ADHD, ADD, ale także o dziecich bez diagnozy, które doświadczają trudności w budowaniu relacji, odczytywaniu sygnałów ze świata i od innych ludzi (werbalnych i niewerbalnych) lub trudności w nadawaniu komunikatu, który będzie zrozumiały dla innych. Wierzymy, że zawarte w naszym kursie materiały, przygotowane przez ekspertów fundacji, będą pomocne rodzicom, szczególnie w trakcie bolesnego procesu, jakim jest wykrycie trudności/ niepełnosprawności i diagnoza autyzmu.

  • ikonaOpublikowano: 27.01.2022 08:37
  • ikona

    Autor: Aneta Marczak (a.marczak@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 27.01.2022 09:36
  • ikonaZmodyfikował: Sylwia Szumielewicz - Tobiasz
ikona